Katastrofteam/Mission

Här kan registrerade användare annonsera efter jobb alternativt erbjuda jobb.

Moderator: webmaster

SSKstud

Katastrofteam/Mission

Inlägg av SSKstud » 17/11 2005 19:21

Hej!

Vet inte riktigt om detta ämne passar till denna kategori men i alla fall. Jag tänkte höra ifall det är någon som vet hur det fungerar när "Sverige" skickar iväg sjukvårdspersonal till större katastrofområden i världen exempelvis tsunamikatastrofen och jordävningen i Pakistan? Vem är det som samordnar detta?
Sen har jag även lite funderingar om mission i Afghanistan eller Kosovo, att då åka dit som SSK med försvaret. Det är inte någon här som gjort det och har lust att skriva några rader om det? Ingen som har några bra länkar? Har svårt att hitta något mer innehållsrikt att läsa på försvarets hemsida...

// 4år kvar till vubbad SSK :roll:

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 17/11 2005 20:14

Hrmm.. Till Tsunamin var det i alla fall Räddningsverket som gjorde det ifall jag inte minns fel, och vet inte om det finns något exakt protokoll om hur det fungerar med personalen? Kanske ringa och höra med Räddningsverket hur det gick till vid Tsunami..

Är också nyfiken..

SSKstud

Inlägg av SSKstud » 17/11 2005 21:31

Ja det stämmer! Var just inne på räddningsverkets hemsida och det var de som ledde den svenska insatsen i Thailand (det var nog endast dit). Det var även de som for till Pakistan...
Läste att de tar in SSK med flera års erfarenhet, inte underligt nog iofs. Undra egentligen hur det fungerar, jobbar man på sin station eller avd eller vad det nu kan vara tills man blir inkallad då? Vore nog jäkligt intressant att göra något sådant!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 17/11 2005 21:55

Till att börja med så vet jag inget om hur försvaret gör med sina hjälpinsattser.

Men all civil hjälp som skickas utomlands samordnads av räddningsverket. Du ansöker tjänst och ingår efter att du blivit antagen i en rekryteringspool. Dvs du har ditt vanliga jobb tills att räddningsverket vill att du åker till ett katastrofområde. Ditt vanliga jobb måste godkänna att du ingår (dvs utgår från ditt vanliga jobb) i SRV personalpool. Du får ingen lön av att ingå i personalpoolen, utan lön utgår endast när du blir utkallad på uppdrag.

Anonymous

Utlandsstyrkan

Inlägg av Anonymous » 18/11 2005 18:28

Att delta på utlandmission i försvarsmakten är en mkt bra erfarenhet och kan även vara en språngbräda i karriären.

Om du tänker åka till tex Afganihstan så är ersättningen
lön: 32000 kr
Missionstillägg: 8000 kr
+ 15% av gällande URF

Ganska välbetalt mao.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/11 2005 20:25

Precis som jag också skrev så gäller siffrorna för FS 12 och är där med inte generella för tjänst i US.

Anledningen till att jag tycker det är välbetalt är inte pga av att lönen är hög i sig utan att man inte gör av med några pengar när man är i väg utan kan komma hem med mkt sparat.

Men jag säger det återigen man ska inte bara se pengar i detta utan även den stora erfarenhet som det faktiskt är.

Skriv svar