Sommarjobb som ambulanssjukvårdare

Här kan registrerade användare annonsera efter jobb alternativt erbjuda jobb.

Moderator: webmaster

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 21/2 2007 23:57

Fel citerat?? det står under din signatur i alla fall... Eftersom frågan var vad man kunde vänta sig som semestervikarie så utgick jag från att det var det du svarade på.

Ta och läs ditt inlägg igen på föregående sida så ser du vad du skrivit.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 22/2 2007 17:55

När jag skrev mitt inlägg så låg all text i den vita rutan som det stog "goldenhour" på, problemet har alltså rättats till Jocke!

melker

Inlägg av melker » 24/2 2007 17:20

Gick in på forumet idag och såg diskussionen som uppkommit. Lite klargöranden; Det är ett sommarjobb det gäller om det inte framgick och efter att ha pratat med chefen så verkar det som om min grundlön kommer hamna på mellan 18-19K vilket jag ser som mycket bra. Givetvis är jag inte tillräckligt kompetent för att få en fast anställning. För jobbet har jag, förutom snart 4 års läkarutbildning och en HLR-A kurs, ett par år av anställning som USKa under somrar/kvällar/helger, ffa inom Psykiatrin. Jag har gjort 4 veckors praktik på en akutklinik där jag fick vara några dagar på ambulansen samt att jag vid ett par tillfällen deltagit som markör/auskultant vid ATLS-utbildningar. Med några veckors introduktion tror jag ändå att jag med rätt handledare (läs:erfaren SSK) kan göra ett bra jobb som vik:are. Man får också förmoda att chefen som anställde mig till stor del gick på personlig lämplighet, inte minst då det var han som erbjöd mig jobbet under min praktiktid på akutkliniken.

Goldenhour: Tack så mycket för välkomnandet!

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/2 2007 17:27

melker: Rätt handledare kan i ditt fall lika väl vara en erfaren ambulanssjukvårdare. Du kan väl knappast behöva handledning i rent medicinska frågor! :lol:

Jag förstår hur du menar med att du saknar kompetens för en fast anställning. Jag måste dock ställa frågan till forumet; vad är det för fel på ett system som sänker kraven varje sommar? Eller ligger felet hos melker som inte förstår att han har tillräcklig kompetens?

melker

Inlägg av melker » 25/2 2007 0:45

När jag skrev handledare så tänkte jag på den person som jag kommer åka med i bilen. Som jag har förstått det så är det alltid en SSK med i varje bil som får ge medicin etc. Men lhandledare under introduktion kan givetvis vara en sjukvårdare.

/M

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/2 2007 14:07

melker: ahh, ok. Självklart!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/2 2007 10:47

Lipton skrev:melker: ahh, ok. Självklart!
Det största problemet är ju att vi i svensk ambulanssjukvård saknar verklighetsnära tester. Se bara på de skrivningar och fysiska krav som många stationer kör. De är ett direkt resultat av att få in personal och är därmed anpassade efter en norm. Tyvärr är Sverige här i underkant och att en läkarstuderande som just klarat av sin pre-klin går i aktiv ambulanstjänst är för mig skrämmande. Lika fullt skrämmande är alla dessa ovubbade syrror som upptar stora delar av landets ambulanser. Dessa brister går ej att blunda för.

Nej, inför ordentliga RIKSTEST och ställ betydligt högre krav på styrka, kondition och medicinsk kunskap. Det får vara nog med trams i svensk ambulanssjukvård. Sjuksköterskan har helt rätt i sin analys, vilken delas av många kollegor i landet. Sveriges Brandförsvar är i detta avseende betydligt längre fram.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/2 2007 12:56

He's back! Lovely! :lol:

Jag håller inte med dig AMBASS. Visst skall personalen testas! Men jag tror inte på att ställa samma krav på hela sveriges personalstyrka eftersom vi i Sverige har i princip alla sorters miljö att arbeta i prehospitalt och därför ställs det en stor variation av krav beroende på var vi arbetar.
Således är detta något som måste utredas hos varje enskild arbetsgivare. Problemet är den egna förmågan att skilja på test och utbildning. Utbildning bör föregås av ett test för att kunna anpassas till rätt nivå. Inte efterföljas så upptäckten att utbildningen hade för låg nivå kan göras.

Spedan

Inlägg av Spedan » 26/2 2007 13:34

Lipton, vad ska skilja i utb mässigt om man jobbar i olika delar av landet? Jag trodde att en astmatiker el Trauma pat beh på liknande sätt oberoende av geografi? Ambass jag håller med dig till viss del vad gäller testerna du är stark förespråkare för..samtidigt har Lipton en poäng med att denna gallring måste göras i ett tidigt skede..ex i samband med påbörjad vubb..intervju/fystester/skrivningar/kontroll av belastningsregister etc (jmf med polis utb). Tycker oxå att dagens interna tester är på tok för lätta...med det vill jag ej påstå att man måste vara hulken för att jobba prehospitalt... men man måste ha en viss fysik för att klara det jobb när man blir äldre

melker

Inlägg av melker » 26/2 2007 15:24

AMBASS skrev: att en läkarstuderande som just klarat av sin pre-klin går i aktiv ambulanstjänst är för mig skrämmande.
Var det mig som specifikt exempel du tänkte på eller vad det egna erfarenheter i allmänhet du refererar till här? Är det just mitt exempel med sommarjobb du tänker på eller menar du fasta anställningar? Är det något som du ofta sett, att läkarstudenter går direkt från pre-klin (2,5 år) till aktiv ambulanstjänst? Vad exakt är det som är mest skrämmande och var tror du de största bristerna finns i ovanstående kategori (läs: vilka förberedelser skulle ex. jag kunna göra för att närma mig dina kriterier för en fullgod somarvikarie)?
AMBASS skrev: Nej, inför ordentliga RIKSTEST och ställ betydligt högre krav på styrka, kondition och medicinsk kunskap.
Vad i detta resonemang tror du ovanstående kategori i allmänhet och jag i synnerhet brister?

Mvh
M

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/2 2007 15:32

Spedan: En grundnivå bör givetvis vara densamma överallt. Min poäng var snarare att om man jobber på en transportambulans i Stockholm så ställer jobbet troligtvis annan krav på kompetens än om du arbetar i en akutambulans i norrlands inland. Detta gör också att behandlingen och kravspecen på personalen bör skilja sig något i vissa fall.
Därför bör det vara upp till arbetsgivaren att ställa krav på den kunskapsnivå personalen skall ha, oavsett utbildning. Ställer man istället från statens håll ett krav på utbildningsnivå kan detta göra att arbetsgivarna inte ställer egna krav. Jämför med hur ofta platsannonser inte ställer krav på erfarenhet av eller utbildning för ambulanssjukvård utan endast en legitimation. Detta är ju lägstanivån satt av staten och då följer man den, om en sökande sedan har både utbildning och erfarenhet så är detta ofta önskvärt, men sällan ett krav.
Jag hoppas du förstår hur jag tänker. Utbildningsmässigt behöver det inte skilja, men kunskapsmässigt hänger inte alltid samman med detta. Och det är ju kunskapen AMBASS vill att man testar.

AuF

Inlägg av AuF » 26/2 2007 16:56

Kul att se dig tillbaka ambass.

Bra inlägg!

Tror dock att de är svårt att hålla dessa krav då ambulanserna hade fått stå stilla stora delar av sommaren om inte den ordinarie personalen går in och jobbar upp sin semester... Tyvärr.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/2 2007 21:46

melker skrev:
AMBASS skrev: att en läkarstuderande som just klarat av sin pre-klin går i aktiv ambulanstjänst är för mig skrämmande.
Var det mig som specifikt exempel du tänkte på eller vad det egna erfarenheter i allmänhet du refererar till här? Är det just mitt exempel med sommarjobb du tänker på eller menar du fasta anställningar? Är det något som du ofta sett, att läkarstudenter går direkt från pre-klin (2,5 år) till aktiv ambulanstjänst? Vad exakt är det som är mest skrämmande och var tror du de största bristerna finns i ovanstående kategori (läs: vilka förberedelser skulle ex. jag kunna göra för att närma mig dina kriterier för en fullgod somarvikarie)?
AMBASS skrev: Nej, inför ordentliga RIKSTEST och ställ betydligt högre krav på styrka, kondition och medicinsk kunskap.
Vad i detta resonemang tror du ovanstående kategori i allmänhet och jag i synnerhet brister?

Mvh
M
Hello!

Det var inte alls Dig jag avsåg, utan mer allmänt. Jag vill dock hävda att den svenska läkarutbildningen inte alls är lämpad för prehospital inslag innan fullgjorda 9 term "samma regler som för underläkarvikariet" med en PHTLS kurs samt ett ordentligt fystest. I ditt fall har du ju vad jag kan förstå viss kliniktid och jag har ingen uppfattning om din förmåga att klara det prehospitala arbetet. I princip tycker jag inte att man skall plocka in outbildad personal under sommaren. Tyvärr är lönerna satta efter en snevriden budget och jag tror inte att många med erforderlig utbildning är redo att jobba för pengarna som erbjudes. Många landsting söker ju också öppet efter studenter "även SSK studenter".

Mitt enda råd är att du själv ber om att få genomgå ett ordentligt och övergripande test som innehåller både praktiska arbetsprov "styrka mm" samt därtill medicinsk kunskap och praktiskt omhändertagande. Kanske skulle du också tillbringa några 100 timmar på akutrummet samt åka som tredje man ca. 4 månader innan.

Personligen tycker jag att kriterierna bör ligga i linje med den verklighet som ambulansen ofta befinner sig i. Testerna som idag finns är inget annat än normtester som i stort sett vilken allmänbildad medicinskt intresserad individ skulle klara av. Fystesterna klarar personer med grav konditionsnedsättning och styrkeprovet är inget annat än ett stort HÅN mot alla de patienter som väger över 80kg. Tyvärr finns ingen "ribba" att hålla sig till och vissa moment utelämnas helt. Kanske skulle en idé vara att införa ett AMB-TEST liknande AT skrivningen samt därtill underkasta oss samma fyskrav som gäller för brandförsvaret och FM.

Till sist, det var inte alls något personligt mot dig. Jag har själv liknande erf som dig och talar sålunda av erf. LYCKA TILL...

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/2 2007 21:52

AuF skrev:Kul att se dig tillbaka ambass.

Bra inlägg!

Tror dock att de är svårt att hålla dessa krav då ambulanserna hade fått stå stilla stora delar av sommaren om inte den ordinarie personalen går in och jobbar upp sin semester... Tyvärr.
Hello AuF!

Gött att vara "back in fire" igen. Jag håller med dig, men det måste vara ett uttalat mål från varje landsting/entreprenör att sträva mot. Tyvärr handlar ju detta också om en lönedumpning som drar ner hela yrket. Vem skulle komma på tanken att kasta in en patolog på ortopeden eller en labb.ass på sjukgymnastiken. Vi måste se ambulansen för den särart det är. Ambulansen är ett rullande akutrum. Men håller annars med dig i din analys. Tyvärr. ((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/2 2007 22:00

Lipton skrev:He's back! Lovely! :lol:

Jag håller inte med dig AMBASS. Visst skall personalen testas! Men jag tror inte på att ställa samma krav på hela sveriges personalstyrka eftersom vi i Sverige har i princip alla sorters miljö att arbeta i prehospitalt och därför ställs det en stor variation av krav beroende på var vi arbetar.
Således är detta något som måste utredas hos varje enskild arbetsgivare. Problemet är den egna förmågan att skilja på test och utbildning. Utbildning bör föregås av ett test för att kunna anpassas till rätt nivå. Inte efterföljas så upptäckten att utbildningen hade för låg nivå kan göras.
Hello Lipton!

Roligt att vara tillbaka och debattera ambulanssjukvård. Tyvärr vittnar dagens ambulanssjukvård om att standarden är satt efter en mycket låg nivå. Tyvärr skadar detta i en förlängning hela sjukvården även då det finns ansvarslösa chefer m.fl. som skönmålar undermåligheten som med stor sannolikhet innebär att patienter inte får den bästa vården. Utbildningarna tar in "alla" och här ligger pengabekymmer med. Det är ju inte direkt som FM eller Försvarshögskolan där sållning sker under resans gång. Således tror jag inte att skolorna skulle stoppa några med undermålig fysik eller låga kunskaper. Se bara på landets vubbar. Se på antagningskraven så inser du att de är normanpassade.

Det enda riktiga är en hårdare lagstiftning som börjar se ambulansyrket för vad det är. SoS m.fl. måste börja ta ett större ansvar för detta. Jag tror också att detta kommer ske över tid. Jag tycker dock att det tar för lång tid. ((AMBASS))
Blood Will Tell

Skriv svar