Ambullans i Göteborg når patienterna i tid

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

cpr

Ambullans i Göteborg når patienterna i tid

Inlägg av cpr » 26/10 2009 13:33

Den senaste tiden har Göteborgs ambulanspersonalen med facket i spetsen framfört massiv kritik mot ledningen för ambulanssjukvården och hävdat att det finns alldeles får få ambulanser i Göteborg. Facket vill att 4 nya ambulanser skall sättas in för att säkerställa att ambulans kommer fram i tid. Vilket annat landsting kan uppvisa att 93 % av alla prio 1 kommer fram inom 10 min?
Kanske borde facket rikta in sig på den timanställda personalen som först jobbar 1 dygn inom räddningstjänsten för att sedan köra 1 dygn på ambulansen. Borde inte detta vara den verkliga faran för patienter där personalen kan jobba flera dygn i sträck?

hoolm
Inlägg: 17
Blev medlem: 19/5 2009 13:15
Ort: Göteborg

Re: Ambullans i Göteborg når patienterna i tid

Inlägg av hoolm » 26/10 2009 17:03

"Vilket annat landsting kan uppvisa att 93 % av alla prio 1 kommer fram inom 10 min?"

Detta är grovt felaktigt. Det handlar om göteborg stad, när jag sist kollade var västragötaland lite större än så. Och jag är ganska säker på att dessa siffror ser helt annorlunda ut i landstiget i stort. Men om man jämför med stockholm stad är det kanske ganska bra, om nu statestik kollas på samma sätt.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Ambullans i Göteborg når patienterna i tid

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/10 2009 9:39

I sthlm fular man sig också med statistiken. Man menar bla att man är dragbara (för p1) under 2,3 och 4 uppdrag. Det är helt galet, när vi väl är framme är vi inte längre dragbara för p1 och huvudsyftet med att larma oss måste väl andå vara att vi når pat?

Jörgen
Inlägg: 9
Blev medlem: 28/10 2009 15:54

Re: Ambullans i Göteborg når patienterna i tid

Inlägg av Jörgen » 28/10 2009 16:14

Den fackliga kritiken gäller inte den tid det tar för en ambulans att nå fram till patient. Den handlar om vår belastning, införande av jour, försämring av scheman och så vidare.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Re: Ambullans i Göteborg når patienterna i tid

Inlägg av prehospital » 28/10 2009 19:57

Jobbar ni dygn? Isf, är detta ett önskemål från personalen? Hur mycket jour har ni?

Jörgen
Inlägg: 9
Blev medlem: 28/10 2009 15:54

Re: Ambullans i Göteborg når patienterna i tid

Inlägg av Jörgen » 28/10 2009 20:49

prehospital skrev:Jobbar ni dygn? Isf, är detta ett önskemål från personalen? Hur mycket jour har ni?
Japp, det gör vi. Vissa tycker det är bra, andra inte. Personligen kan jag se en fördel i att få många timmar gjorda vid ett och samma arbetstillfälle. Men sammantaget tycker jag det negativa överväger. Efter ett dygn är man helt trasig till både kropp och själ, det tar åtminstone ytterligare ett att återhämta sig. Och ur patient- och trafiksäkerhetssynpunkt är det helt förkastligt.

Vid närmare eftertanke är det förvånande dels att det är lagligt, dels att ett företag som pratar kvalitetssäkring fortfarande praktiserar det.

hoolm
Inlägg: 17
Blev medlem: 19/5 2009 13:15
Ort: Göteborg

Re: Ambullans i Göteborg når patienterna i tid

Inlägg av hoolm » 29/10 2009 22:57

Det är en riktigt bra fråga.

Hur * kande det vara legalt att jobba 24h timmar i sträck i ett fysiskt och psykiskt krävande arbetsituation, där det finns mycket små möjligheter till återhämtning, det är en gåta.

I arbetstidslagen står att arbetstiden skall planeras så att ohälsa undviks, det är väl ganska uppenbart och ganska studerat att det inte är bra varken för personal eller patient med denna typ av tjänstgöring.

Jag tycker också att det finns fördelar med att jobba dygn, men inget jag vill pyssla med ett helt arbetsliv. Men ur ett större perspektiv, så är det minst sagt oförsvarbart.

C

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Re: Ambulans i Göteborg når patienterna i tid

Inlägg av roadrunner » 9/12 2009 13:14

Det är fullt möjligt att jobba 24 timmar i sträck. :roll:
Man har i kollektivavtal som godkänts av central organisation möjlighet att förhandla bort hela eller delar av Arbetstidslagen. Man har rätt till 11 timmars dygnsvila (där tiden mellan midnatt och 0500 ska ingå), men avvikelser från detta får göras om arbetets art, allmänhetens behov eller särskilda omständigheter kräver att man arbetar under denna tid.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Ambullans i Göteborg når patienterna i tid

Inlägg av Isidor » 6/1 2011 18:38

Det är visserligen en gammal tråd men men...

Arbetsgivarna är lite fula och utnyttjar det där med dygnsvilan till sin fördel. Det finns inget som reglerar om dygnsvilan ska vara före eller efter arbetstiden. Därmed baserar man ett 24h arbetspass på två 24h perioder, dvs man börjar med 11h vila och sen jobbar man 13h sen börjar nästa 24h period med 13h arbete och sen 11h vila. Därmed är det rent lagligt att arbeta upp till 26h i streck utan juridiska hinder.

På min tidigare arbetsplats körde vi oxå dygn och man hörde alltid personalen gnälla om hur jobbigt det var och att alla ville bli av med dygnen... När man gjorde en enkätunderökning på stationen så ville nästan samtliga ha dygnen kvar... märkligt! Chefen sa en gång att om arbetsbelastningen utgör ett så stort problem för personalen och att det därmed inte går att arbeta dygn av den anledningen så skulle dygnen brytas from nästkommande dag, men med jouren kvar. Då ville man plötsligt inte bryta dem längre. Detta är ingen högbelastad station heller för den delen.

Personligen anser jag att dygnspass är förlegat!

Skriv svar