LAS

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

ambu

LAS

Inlägg av ambu » 14/3 2007 22:44

Nu måste jag ha hjälp! Jag har jobbat för landstinget i 3,5 år huvudsakligen på ambulansen. Men, jag har sen sep -06 roterat mellan amb och sjukhus. Jag har jobbat varenda j..kla sommar, jag har alla utbildningar som krävs som självständig SSK i ambulans därav prio 1 körn. Inför den här sommaren så kände jag att jag kanske ska frilansa och bestämma lite själv när jag vill ha mina semesterveckor (som hittils uppgått till två). Har nyligen börjat jobba lite i Norge och ekonomiskt innebär det att jag kan åka och göra en vecka och ha "betalt" extra semester hemma. Nåväl. Min "hemmastation" tar för givet att jag ska spendera ytterligare en sommar hos dom! Men nu är det så att jag har andra erbjudanden med en helt annan månadslön. Jämför 20000 mot 24000! Dessutom inom amb. Jag klargjorde att ok jag kan satsa en sommar till på hemmaplan men med en löneökning till 21000 i månadslön (pga högre anbud på bortaort).

Svar: Nej! Nu är det så att jag snart är LASAD till en tillsvidareanställning, jag ska svara ja eller nej till detta vik, om nej så försvinner mina LAS dagar och jag får börja om på noll (enl min arbgivare) Detta upplever jag som ett fult hot till att ha en säkrad semestervikarie. Är detta rätt? Fungerar det så? Ska naturligtvis ringa facket, men vill ändå höra lite åsikter från er...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/3 2007 22:59

är tjänsten inom ett annat landsting, vilket betyder att du säger upp dig så har de rätt. Din LAS försvinner när du kliver ut genom dörren.

Detta problem hör man oftast om när folk inte får sina guldklockor eller vad det handlar om för att de vart borta i två månader över sommaren för att sedan komma tillbaka.

Hade jag varit i din situation hade jag fixat den där fasta anställningen först och sedan börjat frilansa om det är det du vill. Sedan kan man hoppa runt på olika sjukhus inom landstinget för att få upp lönen.

Det pratas om våra låga ingångslöner men man kan kan snabbt få upp lönen 4-5 tusen om mna kan tänka sig att jobba med lite vad som helst. Många är så stressade och söker drömjobbet direkt. Då sitter man i träket om man vill ha högre lön.

Vill du jobba på akuten.. välj bland andra avdelnigar med siktet mot akuten.. Vil du till ambulansen tänker du på samma sak.
Varför så bråttom jämt?

ambu

LAS

Inlägg av ambu » 14/3 2007 23:21

De högre lönerna jag blivit erbjuden är inte inom samma landsting det är ifrån kommunal sida. Och jag har ingen fast tjänst ifrån början jag är en simpel vikarie som har jobbat så här sen jan -04. Så när du säger varför så "bråttom"? Jag har fått kämpat för varje krona sen jag började i och med att jag inte ingår i de vanliga löneförhandlingarna som "vikarie". För mig känns det mer som en "princio" att ingen ska "sitta" på mig. Jag är för gammal för det. Man måste väl kunna bemötas med likvärdig respekt? Eller har jag fattat/hoppats på fel?

Skriv svar