FEL LÖN!

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/3 2007 19:57

Tomas: Kul att inte vara den enda som yrar om möjligheterna med yrkesrollen som NP. Jag ser det dock som två fötter i omvårdnanden men med behandlingsmöjligheter som om man stod med båda i medicinen.

Jag håller självklart med om att om vi närmade oss läkarna så skulle lönerna åka upp. Skillnaden är att jag tror att detta också går att göra om vi omfamnar omvårdnaden som vår vetenskap och lär oss vad den innebär i verkligheten. Vi kommer nämligen aldrig komma ifrån omvårdnaden och då känns det meningslöst att sträva mot medicinen. Vi tillåts ju inte komma dit, och om vi någon dag skulle lyckas så är vi ändå underställda läkaren.
Omvårdnaden erbjuder en väg som identifierar NPn som en yrkesroll som, om den marknadsförs på rätt sätt, är likvärdig doktorns. Sjuksköterskorna kommer då ses som icke-fullvärdiga NPs. Likt man ser på en AT som en "lilldoktor".

peder: Är inte en Ph.D inom medicin en så kallad M.D.?? :lol:

Erka

Inlägg av Erka » 9/3 2007 20:13

Tomas skrev:Vi måste närma oss läkarna för att höja lönen. Mjuka omvårdnadsfrågor ger ingen status och ingen högre lön. Det är bara att titta på utvecklingen inom ambulanssjukvården. Ambulansjukvårdarna fick upp lönen relativt mycket på 80 början av 90 talet därför att de fick större medicinskt ansvar. Lösningen är att införa Nurse practitioners, en fot i omvårdnaden och en i medicin.// Tomas
Nurse pratitioners gav en betydligt högre status hos sjukskötersorna i ex Storbrittanien när detta infördes..(enligt vad dom själva verkar säga)
På gång då även emegency nurse practitioners vilket jag tror är nästa steg i våran utveckling-ett naturligt sådant om vi vill få mer lön och status och utveckling i vår yrkesroll..
Nä bort med eller åtminstone kraftigt banta omvårdnadsteorier och inför sånt som verkligen höjer kvaliteten i vården!!!REELL KUNSKAP

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 9/3 2007 23:23

Lipton skrev:
peder: Är inte en Ph.D inom medicin en så kallad M.D.?? :lol:

M.D är väl en läkare som har Dr.examen. Min sambo kommer få en Ph.D i patologi, vilket oxå tillhör medicinområdet.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 10/3 2007 9:22

I Sverige gäller följande:

DOKTOR = akademisk titel som en forskare kan erhålla, efter att ha genomgått doktorandutbildning och disputerat (avlagt doktorsexamen "doktorerat")(ca 4 års studier).

LÄKARE = person som har genomgått läkarutbildningen (5,5 års studier).

Av denna anledning är det felaktigt att benämna en läkare doktor - om det inte är den akademiska titeln som forskare som avses.

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/3 2007 11:00

Erka skrev:Nurse pratitioners gav en betydligt högre status hos sjukskötersorna i ex Storbrittanien när detta infördes..(enligt vad dom själva verkar säga)
På gång då även emegency nurse practitioners vilket jag tror är nästa steg i våran utveckling-ett naturligt sådant om vi vill få mer lön och status och utveckling i vår yrkesroll..
Viktigt att komma ihåg att vi då också skriker efter mer ansvar. Jag är helt för detta, men det finns också människor som gärna tar del av lönen och statusen. Men då det kommer till utökat ansvar så sätts det på tvären.

peder: Jag har träffat människor som från början varit sjuksköterskor och disputerat i medicin. Således titulerade M.D.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 10/3 2007 11:12

Du menar nog med dr (svensk titel), Lipton.

Sjuksköterskor som disputerat: RN, PhD

Läkare som disputerat: MD, PhD

Läs mer på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Medicine_doktor och Högskoleverket http://www.doktorandhandboken.nu/

Lipton

Inlägg av Lipton » 11/3 2007 0:48

prehospital: Känner att vi glider något på ämnet nu! :wink:
Men nej. Jag menar att man kan vara medicine doktor även som sjuksköterska. Och jag menar att jag har vart med om personer som förkortat detta med M.D. Efter att ha läst på länkarna så köper jag dock att detta är något missvisande, eller så är wikipedia missvisande?
Hur som helst så har jag aldrig hört någon påstå sig ha en filosofie doktor i medicin. Däremot finns många syrror som har en i omvårdnad.
RN, PhD betyder ju således legitimerad sjuksköterska med filosofie doktor i omvårdnad? Hur förkortar du i så fall leg. SSK med en medicine doktor-examen?

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 11/3 2007 2:34

peder skrev:
Lipton skrev:
peder: Är inte en Ph.D inom medicin en så kallad M.D.?? :lol:

M.D är väl en läkare som har Dr.examen. Min sambo kommer få en Ph.D i patologi, vilket oxå tillhör medicinområdet.
MD är medicine doktor... kan vara någon som doktorerat i medicin, t.ex. en sjuksköterska eller läkare osv...
IVA/NEO SSK

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 11/3 2007 2:38

prehospital skrev:Du menar nog med dr (svensk titel), Lipton.

Sjuksköterskor som disputerat: RN, PhD

Läkare som disputerat: MD, PhD

Läs mer på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Medicine_doktor och Högskoleverket http://www.doktorandhandboken.nu/
SSk kan vara MD PhD likaväl som läkare...
IVA/NEO SSK

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 11/3 2007 7:15

Kolla gärna på forskningsartiklar på www.pubmed.com eller någon annan forskningsdatabas.

Ett exempel. Sjuksköterskan Björn-Ove Suserud är medicine doktor (med dr). I de artiklar där han medverkar står det: RN, PhD.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 11/3 2007 10:54

prehospital skrev:Kolla gärna på forskningsartiklar på www.pubmed.com eller någon annan forskningsdatabas.

Ett exempel. Sjuksköterskan Björn-Ove Suserud är medicine doktor (med dr). I de artiklar där han medverkar står det: RN, PhD.
Hej alla!

Forskningens värld är härlig. MD är normalt sett (internationellt) en titel för en medicinare. I Sverige används denna titel med följetext på samma sätt som en medicine kandidat med följetext kan utfärdas till många vårdvetargrupper. En SSK kan således ännu tror jag ta ut en med kand med inr mot omvårdnad.

Internationellt tror jag annars att Phd är vanligare för de som disputerat då MD är så starkt förknippat med medicin. Att Björn-Ove Suserud internationellt skriver /tituleras/ RN, PhD har säkert sin förklaring i att Suserud inte läst medicin. Jag har aldrig utanför Sverige träffat en syrra som titulerat sig med Dr. I Sverige är det dock vanligt med omvårdnadsteoretiker som i vissa sammanhang kallar sig med dr och det produceras doktorsdiplom med en rasande fart.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 11/3 2007 11:26

Jag trodde att det var skillnad på Med. Dr. och en Ph.D i medicin.. Har alltid fått uppfattningen om att doktorerar man i medicin får man en Ph.D medan om man har genomgått läkarutbildning får man en Med. Dr.

Ska försöka höra mig för och se vad jag kan komma fram till =)

Lipton

Inlägg av Lipton » 11/3 2007 12:21

prehospital: Ok. Jag ger mig! Härefter får man således fundera över termer som midervärdeskomplex för syrror som titulerar sig M.D. då! :lol:

interflora

Inlägg av interflora » 12/3 2007 3:07

Anledningen till att det heter MD och att vi säger "doktorn", är väl kvar från historiken då dem doktorerade för att "bli" läkare? För engelskspråkiga börjar väl mer och mer använda det utav mig säkerligen felstavade phusisian?

Sedan beror det enligt på vad jag uppfattat på var någonstans man får sina titlar (inom Sverige naturligtvis)...
En som läser till sjuksköterska på medicinskt universitet (KI) får väl en
med kand i omvårdnad, medans en som läser på exempelvis Röda Korset får en fil. kand i omvårdnad. (översatt så får bägge samma "titel" översatt till engelska)
Detta borde väl egentligen också tillämpas för var man doktorerar? Således borde då¨också en som disputerat vid medicinskt universitet bli Med. Dr (svensk benämning) och den som disputerat vid ett annat universitet, men i "medicin" har väl på "papperet" Fil. Dr i medicin??? (Sedan är det väl egentligen samma sak i slutändan??, alltså internationellt så heter bägge PhD...)

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/3 2007 18:43

interflora: Du menar physician! :lol:
Om det är som vi nu kommit fram till så ställer jag mig då frågan. Varför har vi i vår vetenskap sådant mindervärdeskomplex när det gäller forskning. Den medicinska vetenskapen tycks ju använda MD som en form av dubbeltydighet i engelspråkiga artiklar. MD säger att författaren är läkare vilket ger tyngd åt det författaren säger men ger egentligen ingen information om författarens akademiska bakgrund. Medan RN innebär någon tyngd alls så länge det inte kompletteras med ett M.Sc. Dessutom har jag aldrig sett en läkare definera sig själv som MD PhD, men syrror som är RN vill gärna också påpeka sin PhD. Min fråga blir således, vad kallas en läkare som också är doktor? Alltså en physician with a PhD?

Förresten, vart tog ämnet vägen? :roll:

Skriv svar