Nurse Practitioner

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Lipton

Inlägg av Lipton » 11/11 2006 11:58

Nu skall vi inte förhasta oss. Vi vill inte ha NPs prehospitalt, men de är ett steg på vägen att få något som motsvara ECPs.

http://emj.bmj.com/cgi/content/abstract/21/5/614
http://emj.bmj.com/cgi/content/abstract/23/6/435

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 11/11 2006 12:08

JOCWLA , såvitt jag vet så finns det olika NP:s med skiftande ansvar och befogenheter. Du har ju en del kliniker med enbart NP:s, liknande lättaakut som har möjlighet att behandla akuta och subakuta patienter. Patienerna diagnoseras,behandlas och skickas eventuellt till sjukhus.Det som jag tror skulle vara mest lyckat i Sverige är just sådana mottagningar för att öka tillgängligheten.
Lipton ECP:s är samma saksom NP:s om jag förståt det hela rätt. NP:s är mer ett samlingsnamn för denna kategori sköterskor// Tomas
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/11 2006 11:46

Tomas: Vet inte om jag törs säga detta nu när AMBASS är tillbaka på forumet. Men en ECP har väl vanligtvis en grundutbildning som paramedic som sedan byggts på i flera steg till en nivå av Practitioner.
Som jag ser det är ju dock detta en korkad väg för Sverige att ta. Däremot ser jag inga problem med vidareutbildningar för akutsjuksköterskor för att uppnå samma status. Men jag tror att detta inte kan hända förrän distriktssköterskorna som läst vidare får en erkänd status som NP, då kan nog övriga specialiteter följa efter.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 12/11 2006 16:09

Lipton jag tror inte att du väcker en björn som sover. ECP:s kan både vara en nurse eller paramedic. Det krav de har är att de ska vara erfarna före de kan gå utbildningen på 10 månader till ECP. Det tråkiga med att enbart distriktarna kan bli NP är att först gå 3 år sköterske sedan 1,5 år distrikt för att sist gå 2 år NP. Ja summan av år blir 6,5 år det vill säga ett år mer än att bli läkare, knappast lockande // Tomas
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/11 2006 19:50

Tomas: Skall du sedan jobba prehospitalt så är väl en relevant utbildning att rekommendera också. Således 7,5 år! :lol:
Och tyvärr måste jag väl erkänna att jag tycker det känns lockande att gå dessa utbildningar, om jag sedan kommer arbeta utefter dem utan medföljande lönehöjningar låter jag vara osagt. Tycker att man ofta missar att Nursing, eller omvårdnad om vi vill, är ett helt fristående område. Medicinsk vetenskap är visserligen närliggande men läkarna kommer aldrig kunna bli sjuksköterskor utan att läsa våra utbildningar. Vill man således arbeta med omvårdnad finns väl ingen anledning att inte läsa till läkare?

Sedan finns säkert människor som hävdar att omvårdnad är en vetenskap som är närliggande den medicinska vetenskapen, men de är knappast sjuksköterskor med tillräcklig självaktning! :wink:

Skriv svar