Ultraljud och röntgen i ambulanssjukvården

Informatik handlar mycket om "tänket" bakom IT. Behöver vi det? Hjälper det oss? Vem hjälper det? Osv. Det handlar också om termer och begrepp, infomationssäkerhet, telemedicin och verksamhetsutveckling med hjälp av IT.
prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Ultraljud och röntgen i ambulanssjukvården

Inlägg av prehospital » 15/9 2004 14:51

Har ultraljuds- och röntgenundersökningar en plats i framtidens ambulanssjukvård? Kanske på skadeplatser i större ambulanser? Jag har nyligen pratat med studenter inom designområdet och försäljare inom det medicintekniska området som har framfört dessa tankar. Tanken är intressant, men ställer också en mängd frågor angående utrustning och telekommunikation.

Någon som vet om ultraljud eller röntgen används inom ambulanssjukvården i Sverige eller i övriga världen?

Rotter
Inlägg: 17
Blev medlem: 15/3 2004 8:35
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ultraljud på ambulanshelikopter

Inlägg av Rotter » 16/9 2004 8:40

Hej "Prehospital"!

Jag har själv aldrig hört talas om någon som använder det eller har konkreta planer på att testa det. En sökning på PubMed hänvisar bla till nedanstående artikel där man testat ultraljud på en ambulanshelikpter. Jag återkommer när jag hittar mer.



Aviat Space Environ Med. 2001 May;72(5):432-6. Related Articles, Links


The "Airmedical F.A.S.T." for trauma patients--the initial report of a novel application for sonography.

Polk JD, Fallon WF Jr, Kovach B, Mancuso C, Stephens M, Malangoni MA.

Department of Surgery, MetroHealth Medical Center and Case Western Reserve University, Cleveland, OH 44109, USA. jdpolk@metrohealth.org

BACKGROUND: While established as an initial screening tool for the evaluation of injured patients at the trauma center, sonographic evaluation of the patient in the prehospital setting remains untested. The purpose of this study was to determine the feasibility of this procedure during prehospital helicopter transport. METHODS: Two qualified flight surgeons performed all imaging studies. Confirmatory endpoints were documented for all images obtained in flight. RESULTS: For this preliminary study, 100 patients are presented; 84 studies were analyzed; 16 were excluded due to patient weight (8), hemodynamic instability (6), or problems with machine calibration (2). Sensitivity was 81.3%; specificity was 100%. The positive predictive value was 100%; the negative predictive value was 95.7%. The accuracy was 96.4%. CONCLUSION: Sonographic studies obtained during air-medical transport are of similar quality and consistency as those obtained in the emergency department. The ability to detect hemoperitoneum in the field may challenge traditional algorithms for prehospital care as a result.

Publication Types:
Evaluation Studies

PMID: 11346008 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Pontus Rotter
Verksamhetsutvecklare

AmbuAlarm
Prehospitalt och Katastrofmedicinskt Centrum
Västra Götalandsregionen

Anonymous

Ultraljud

Inlägg av Anonymous » 17/9 2004 20:48

När det gäller ultraljud behövs en ultraljudsapparat, (jo det är sant :P ) och dem är som bekant riktigt stora, men det finns portabla flatscreens och de är...jovisst, riktigt dyra. "Problemet" med ultraljudsanvändning ligger i dels att tolka och dels tekniken, dvs. om man inte sysslar med detta på daglig basis så är det inte lönt att ha prehospitalt. Dock, jag har undersökt möjligheten att via telemedicin sända (om man lär sig undersökningsmetoden) men detta hör framtiden till, tekniken finns ännu inte. Men jag återkommer när detta är löst.

Anonymous

Finns mer skrivet!

Inlägg av Anonymous » 18/9 2004 9:46

Journal of Emergency Medical Services (JEMS) innehåller några artiklar de senaste åren, som berör ämnet och även telemedicinska tankegångar.

Bl a. så skriver Smith i julinumret 2003 en entusiastisk artikel med många illustrationer av hur ultraljud tydligen används prehospitalt i praktiken. Men det är framför allt fallbeskrivningar som saknar vetenskapligt värde.

Personligen anser jag att detta kräver en betydande tid tjänstgöring på sjukhuskliniker för träning och det tillsammans med kostnaden skall naturligtvis vägas mot fördelarna. En ekvation som inte självklart går ihop! Bättre överlevnad/rehabilitering? Lättare besluta rätt destination? Och glöm inte att det tar viss tid att göra denna us. Kan det motivers på traumafall? Tveksamt alltså. Kul följa utvecklingen, men ny teknik får inte bli ett självändamål!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/12 2004 12:38

Nja, ultraljud tror jag faller på sin egen orimlighet. Det krävs mycket erfarenhet för att bruka dom och mycket utbildning. Det krävs vanligtvis en röntgenläkare för att klara av det.

Röntgen är intressent, men obehagligt pga strålningen i en sån iten bil.

Jag tycker att blodgasmaskin och möjlighet att ta samtliga intagningsprover står högre på önskelistan

Anonymous

Magnetröntgen!

Inlägg av Anonymous » 13/12 2004 21:56

Niklas Karlsson skrev:Nja, ultraljud tror jag faller på sin egen orimlighet. Det krävs mycket erfarenhet för att bruka dom och mycket utbildning. Det krävs vanligtvis en röntgenläkare för att klara av det.

Röntgen är intressent, men obehagligt pga strålningen i en sån iten bil.

Jag tycker att blodgasmaskin och möjlighet att ta samtliga intagningsprover står högre på önskelistan
Måste hålla med Niklas. I det akuta skedet så förändrar inte en sådan undersökning så mycket tror jag i omhändertagandet. I ambulansen tjänar vi nog mest på att använda PHTLS tänkandet med kinematik osv i våra behandlingsprinciper. Finns andra typer av prover som man skulle kunna använda sig av i sin prioritering/diagnosering, främst medicinpatineter ex Troponin- T, CRP, Hb m.m. Men även dessa förändrar inte så väldigt mycket på akuta patienter. Det viktigaste är vår kliniska blick och förmåga att analysera den info man får av en anamnes och sedan handlägga på bästa sätt. Men exvis ultraljud eller liknande skulle nog kommunssk eller distriktssk ha mer nytta av då de kollar en patient på ett äldreboende, då kanske vi slipper åka dit och så får patienten rätt prioriteringsgrad från början (1,2 el 3)

Men det skulle vara kul att testa i framtiden? För 10 -15 år sedan trodde många att ambulansen aldrig skulle kunna ge Trombolys, så man ska aldrig säga aldrig.

Skriv svar