Räddning och ambulanssjukvård - en dubbel kompetens

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Räddning och ambulanssjukvård - en dubbel kompetens

Inlägg av AMBASS » 29/12 2005 16:04

CHEERS RESCUEMATES!

För några år sedan blev jag tillfrågad om den nya typen av amulanssjukvårdarutbildning och en ny form av räddningsmannautbildning som skulle ge dubbel kompetens som både brandman heltid och ambulanssjukvårdare. Idéen är ju faktisk riktigt god! Och detta för både den enskilde och samhället!

Idag finns för dem som vill bli brandmän möjlighet att läsa räddningsverkets 2 åriga utbildning ”skydd mot olyckor” eller läsa Doctus 20 veckors utbildning ”brandman heltid”. Med tanke på nuvarande ordning (en SSK i varje ambulans) kanske en ny utbildning skulle fylla ett behov, vilken dessutom skulle kunna ge dubbel behörighet, att både kunna jobba på brand och i ambulans (brandman + ambulanssjukvårdare). Frågan är?

- Vilka ämnen bör finnas med?
- Hur långa bör utbildningen totalt vara?
- Vilken teknikaspekt bör man lägga på utbildningen?
- Bör personer som söker ha omvårdnad- eller vårdprogram i bagaget?

Jag tycker att Doctus utbildning borde få samma stöd som Räddningsverkets. Doctus har lång och gedigen erfarenhet av att utbilda ambulanssjukvårdare m. fl. varför jag verkligen hoppas att denna verksamhet kan bli verklighet fullt ut. Det känns inte relevant att det idag i stort sett bara finns en väg att gå (se SMO utbildningen) för att komma in på brand- och räddningstjänsten. Kanske är en kopplad utbildning ett starkt alternativ!

Er bror i debatten...
Blood Will Tell

Lipton

Re: Räddning och Ambulanssjukvård, en dubbel kompetens

Inlägg av Lipton » 29/12 2005 21:00

Lustigt att just du tycker att det borde finnas fler vägar att gå. :wink:

Jag håller faktiskt med dig här. När det gäller SMO så läser man en hel massa märkliga saker som man har nytta av i ett framtida kontorsjobb men knappast i utryckningstjänst. Doctus utbildning är enligt mig ett bättre och enklare sätt att lära sig den ädla konsten att spruta och tuta.
Du säger att Doctus utiblildning borde få samma stöd som SRVs utbildning. Vad menar du? Faktum är ju att det är helt och hållet upp till kommunerna att bedöma vilken utbildning deras räddningstjänstpersonal skall ha. Jag personligen tycker det är märkligt att kommunerna inte utnyttjar denna möjlighet bättre. Kan det vara så att SMO fyller behovet plus lite till?
Jag gjorde en enkel undersökning av några kommuner och de flesta såg ingen anledning att anställa någonting annat än SMO-utbildade alternativt redan befintlig personal med gamla 15-veckorskursen. En kommun sade sig inte ha funderat över saken och en kommun ansåg att så länge man uppfyllde kraven för att gå SRVs vidareutbildningar så var det grönt.
Vad krävdes då för att bli antagen till en vidareutbildning? Jo, man måste ha SMO eller formell kompetens som SRV bedömer som likvärdig. Och vad som bedömdes som likvärdigt kunde man inte svara på förrän man fått en sådan sökande och gjort en prövning för denna.

Men som du säger så är det nog så att samhället skulle kunna tjäna på möjligheten att få delade tjänster för ambulanssjukvårdarna. Men det finns så många problem med detta, inte sant? För det första så byggs ju sällan nya ambulansstationer tillsammans med räddningstjänsterna. För det andra innefattar ju ett landsting flera kommuner. Etc.

Som svar på dina frågor så ser jag en stor portion naturvetenskap som ett förkunskapskrav. Med dessa kunskaper kan man både förstå människans fysiologi och ett gasmolns fysiologi vilket kan vara praktikst. Jag kan tänka mig att utbildningen är cirka två år och den tekniska biten är ju en stor del av denna. Viss omvårdnad är nog inte dumt men hela gymansiets OP innehåller så mycket som är onödigt, vet inte hur man skall dela på det.
Frågan är ju dessutom om detta inte borde vara en gymnasieutbildning?
Dessutom ser jag en klar fördel med att låta utbildningen inneha två inriktningar. Blir dels bättre övningar och dels blir eleverna breda med spetskompetens.

Skall bli intressant att höra åsikter om mina åsikter... :lol:

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 29/12 2005 23:21

Dubbelkompetens det är inte så dum idé. Jag tror att om ambulanssjukvårdare ska finnas kvar i framtiden så måste de "nisha" sig. Det har tidigare skrivits i tidigare insändare att ambuanssjukvårdaren ska ta hand om den tekniska biten. Det är förvisso ett område som kan utvecklas men som tidigare någon sagt så finns det inte så mycket tekniskt att hålla reda på i en ambulans. Det som jag tror på är att det ska komma krav på att man har ett förarbevis för ambulans. Det som ytterligare skulle öka betydelsen av certifierade förare är om vi enbart hade tunga ambulanser som kräver c- kort. Det förutsäter förstås att dispansen för framförande av tunga fordon tas bort. Nu blev det inte kanske skrivet så mycket om dubbelkompetensen ändå, ja du moderator du får väl antingen plocka bort inlägget eller flytta det :wink: // Tomas
intubera mera !!

Larsson748
Inlägg: 14
Blev medlem: 16/7 2005 10:31

Inlägg av Larsson748 » 15/1 2006 13:08

Håller med om att det är ett bra sätt och gå med både ambsjv+ brandman saken är bara den att jag gick den sista 15 v brandman heltid och sen började jag läsa 40 v i skövde för att kunna få den kompetensen får på våran station är det delade tjänster. jag gick på långvik och fick besked att när jag var klar med ambulansutbildningen skulle jag få fast jobb men då går kommunal och vårdförbundet (speciellt dom) och säger till ledningen att vi ska bara ta in SMO och SSK så nu står man där med studielån och lån för 15v kursen och kan inte komma in nånstans. Där jag jobbade tar dom alltså bara in SSK +SMO så i framtiden måste dom ska ska nyanställas läsa både 2 år på SMO och sen 3 år ssk ganska bra upplägg

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/1 2006 17:38

Hur f*n kan två fackförbund förbjuda arbetsgivaren att anställa personer utan SMO? Då faller ju hela poängen med det nya systemet? Och att Kommunal sedan kräver SSK är ju ändå mera korkat, men åandra sidan så är väl det enda bra med kommunal Berglins serier på sista uppslaget i Kommunalarbetaren! Nu blev jag faktiskt upprörd på riktigt... :evil:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 15/1 2006 20:20

Larsson748 skrev:Håller med om att det är ett bra sätt och gå med både ambsjv+ brandman saken är bara den att jag gick den sista 15 v brandman heltid och sen började jag läsa 40 v i skövde för att kunna få den kompetensen får på våran station är det delade tjänster. jag gick på långvik och fick besked att när jag var klar med ambulansutbildningen skulle jag få fast jobb men då går kommunal och vårdförbundet (speciellt dom) och säger till ledningen att vi ska bara ta in SMO och SSK så nu står man där med studielån och lån för 15v kursen och kan inte komma in nånstans. Där jag jobbade tar dom alltså bara in SSK +SMO så i framtiden måste dom ska ska nyanställas läsa både 2 år på SMO och sen 3 år ssk ganska bra upplägg
Mycket upprörande!

Att svenska fackförbund 2006 beter sig på detta sätt är rent ut sagt vidrigt! Du har en bra utbildning och skall bedömas efter den och dina färdigheter! SMO utbildningen är inte i ”monopol” vilket många tycks tro. Idag är det upp till varje kommun att avgöra vilken utbildning som skall gälla för räddningstjänsten! Jag är en av dem som vill se fler aktörer för utbildning av brandmän! Att fackförbund överhuvudtaget lägger in värderingar i detta vittnar om att de sitter i knäet på vissa parter. Jag hoppas och tror att Doctus AB och fler privata brandmannautbildningar drar igång så att Räddningsverket (en av alla 600 myndigheter) inser att det finns alternativ.

Tyvärr har jag hört liknande vittnesmål från flera personer, vilket kräver en ökad vakenhet!

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 17/1 2006 22:09

Inlägg rörande arbetstillfälle är flyttat till Arbetsmarknad.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

airrescue

Inlägg av airrescue » 28/2 2006 20:41

Intressanta inlägg. Men tänk på att de flesta som arbetade inom ambulans eller räddningstjänst tidigare hade en kombinerad tjänst. Anledningen att detta försvann var just att kompetensen inom respektive område inte kunde hållas på en försvarbar nivå. Se dessutom på kompetensutvecklingen som skett, speciellt inom ambulanssjukvården de senaste 10 åren. Med ssk i amb osv. Jag tycker att idén är intressant och har själv arbetat både inom ambulans och inom räddningstjänsten.

Skriv svar