Val av utbildning?
Moderator: Wernvik
Val av utbildning?
Hejsan. Jag går i Klass 9 och ska då strax välja till ett gymnasium. Jag kommer antingen bli Ambulanssjuksköterska eller Intensivsjuksköterska (Akutbil?). Så, på Gymnasiet väljer jag då Omvårdnadsprogrammet? Måste det vara någon speciell inriktning? Sen då på Högskolan. Vad går man för Ambulanssjuksköterska? Vanlig Sjuksköterskeutbildning? För Intensiv är det väl vanlig Sjuksköterskeutbildning och sedan 1 år till, Intensivsjuksköterska? Om ni kan, Hjälp! //Adam.
-
Du behöver inte gå OP. Du behöver skaffa dig allmän behörighet på gymnasiet så du kan söka sjuksköterskeprogrammet. För att jobba i akutbil i Stockholm måste du ha jobbat som anestesisjuksköterska på en operationsavdelning i minst 3 år. Det innebär att du inte kommer att kunna börja jobba i akutbil före du är 27år. De flesta som jobbar idag är runt 45-50 år.
Lycka till//Novisen
Lycka till//Novisen
Som redan påpekat är kan du gå vilken gymnasieutbildning du vill för sedan få läsa vidare till sjuksköterska, huvudsaken är att du läst Matte B och Naturkunskap B eller något sådant. På OP läser man medicinska grundkurser vilket motsvarar dessa två kurser.
Men om du vill gå en bra gymnasieutbildning där du kommer lära dig mycket och dessutom får lite praktiska moment invävda så kan jag rekommendera Räddningsgymnasiet Sandö. Nackdelen är att du då inte som en självklarhet kommer kunna arbeta som undersköterska under din SSK-utbildning.
Men om du vill gå en bra gymnasieutbildning där du kommer lära dig mycket och dessutom får lite praktiska moment invävda så kan jag rekommendera Räddningsgymnasiet Sandö. Nackdelen är att du då inte som en självklarhet kommer kunna arbeta som undersköterska under din SSK-utbildning.
Jaha... men det är väl någon kurs som man slipper. Typ Nk B eller nått sånt. Men det där framgår ju av alla kurskataloger och liknande så det borde ju inte vara några problem för någon som skall söka att ta reda på.ohlstedt skrev:Lipton: man måste ha Matte B oavsätt om du gått OP eller ej.
Page: enkelt sätt så kan man väll säga att skillnaden är den att ambulanssjukvårdare är undersköterskor med en påbyggnadsutbildning. Och ambulanssjuksköterskor är sjuksköterska med ett års påbyggnadsutbildning.
Hej,
Jag har precis gått ut min USK-utbildning med toppbetyg. Jag har även varit på studiebesök hos ambulansen; jag har under många år känt mig dragen till att arbeta inom ambulansen.
Men jag har ingen alls lust att utbilda mig tre år till SSK. Och påbyggnadsutbildningen till ambulansman i Uddevalla för USK verkar ju vara daterad nu med Socialstyrelsens nya regler om SSK-utbildning för att få arbeta inom ambulans.
Jag funderar på Peramedics-utbildning i USA eller kanske i England. Har enbart en sådan utbildning något reellt värde om man söker jobb inom ambulans i Sverige?
Hur omfattande är en Peramedics-utbildning?
En fråga till: Är det svårt att få plats på Peramedics-utbildning i USA? Kostar det en massa pengar?
Jag har precis gått ut min USK-utbildning med toppbetyg. Jag har även varit på studiebesök hos ambulansen; jag har under många år känt mig dragen till att arbeta inom ambulansen.
Men jag har ingen alls lust att utbilda mig tre år till SSK. Och påbyggnadsutbildningen till ambulansman i Uddevalla för USK verkar ju vara daterad nu med Socialstyrelsens nya regler om SSK-utbildning för att få arbeta inom ambulans.
Jag funderar på Peramedics-utbildning i USA eller kanske i England. Har enbart en sådan utbildning något reellt värde om man söker jobb inom ambulans i Sverige?
Hur omfattande är en Peramedics-utbildning?
En fråga till: Är det svårt att få plats på Peramedics-utbildning i USA? Kostar det en massa pengar?
Ska du jobba på ambulansen i Sverige är det bara SSK-utb med en akut VUB som gäller. Ambulanssjukvårdare får sparken över hela landet och SSK ersätter dom. Anledningen är att ambsjv ej längre får ge läkemedel pga sin bristfälliga utbildning. Som SSK får du jobb, och vad viktigare är ett jobb med variation och ansvar då du både får behandla patienter och köra ambulansen.
Ludde: Huruvida påbyggnadsutbildningarna (bl a den i Uddevalla) har ett bäst före datum får väl framtiden utvisa. Jag hör till dem som tror att de inte har det, men att de kommer göras om ganska drastiskt. Andra här på forumet tror att man endast med den utbildningen aldrig kommer kunna få en fast tjänst inom ambulansen. Det enda som är säkert är att INGEN AV OSS VET!
Däremot så anser jag att du hur som helst någon gång ändå måste fortsätta läsa. En del tror att vi i framtiden kommer få ett paramedicsystem även i Sverige, annars kommer ju SSK-utbildningen vara den enda vägen att få vårda akut sjuka patienter i ambulansen och det innebär ju hursom helst att mer utbildning krävs.
Däremot så anser jag att du hur som helst någon gång ändå måste fortsätta läsa. En del tror att vi i framtiden kommer få ett paramedicsystem även i Sverige, annars kommer ju SSK-utbildningen vara den enda vägen att få vårda akut sjuka patienter i ambulansen och det innebär ju hursom helst att mer utbildning krävs.