SSK utbildning på distans

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Emil

SSK utbildning på distans

Inlägg av Emil » 1/11 2005 0:32

Är det någon som vet på vilka orter som SSK utbildning på distans sker, samt hur det fungerar? Är det någon här som läst på distans? Har sökt på nätet men inte funnit så mycket.
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
ohlstedt

SSK

Inlägg av ohlstedt » 1/11 2005 7:51

Jag tror att Gävle har ssk på distans... men det där med distans verkar jobbigt, jag pluggar till ssk just nu på traditionelt sätt och det är lagom jobbigt...

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: SSK utbildning på distans

Inlägg av AMBASS » 1/11 2005 8:18

Emil skrev:Är det någon som vet på vilka orter som SSK utbildning på distans sker, samt hur det fungerar? Är det någon här som läst på distans? Har sökt på nätet men inte funnit så mycket.
Tack på förhand!
Hello Emil!

Min erfarenhet av distansstudier är mycket positiv! Det finns goda möjligheter att läsa SSK på distans iaf om du är redo att läsa via ett universitet i utlandet eller varför inte i Sverige! Sök på nätuniversitetet och undersök om Dalarna och gävleborg har denna utbildning ännu! SSK utbildningen är en omvårdnadsutbildning så inslagen av läkemedelsberäkning mm har du redan idag kommit i kontakt med via din 40 v. Den anatomi och fysilogi man läser på SSK utbildningen är mycket grundläggande och jag tror du kommer klara detta utan bekymmer. Varför söker du inte läkarutbildningen?

//LYCKA TILL
Blood Will Tell

Mimsan

Distansutb

Inlägg av Mimsan » 1/11 2005 11:06

Hej!
I Kalmar län finns det distansutb till ssk. Även till amb.vub:en. Läser själv på distans i Borås, men bor 28 mil därifrån, funkar kanon även med familjen.
Kram :lol:

Emil

Inlägg av Emil » 1/11 2005 12:44

Har en fråga till vad gäller SSK utbildningar i Sverige. Jag har lite taskiga betyg från gymnasiet med 12,5 i poäng tror jag. Har dock ett par kompisar som kommit in på något som kallas för individuellt val tror jag, som går ut på att man skriver ett personligt brev.

Jag har jobbat som USK i smlgt 2 år, deltidsbrandman drygt 1 år (räddningsverkets deltidsbrandman utb.) och går förnärvarande 40v kursen för amb. sjukvårdare. Har smlgt 6 år inom arbetslivet, även om 4 år är utanför sjukvården.
Är detta något som kan vara meriterande när man söker som SSK eller har det inget värde om inte betygen räcker till?

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/11 2005 13:16

Emil: Gör ett högskoleprov! Är osäker på om du får något påslag på det med hjälp av din arbetslivserfarenhet, tror man måste jobbat ytterligare några år. Däremot så kan du komma in på bara högskoleprovet. Det gjorde jag då jag lyckades glömma att skicka in mina betyg. Mitt provresultat var långt ifrån toppen kan tilläggas.

/Lipton den glömske

Emil

Inlägg av Emil » 1/11 2005 13:57

Tack Lipton!
Låter ju lite lättare än att läsa upp ett flertal ämnen.

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/11 2005 15:28

Emil: Kom på ytterligare en sak. Om du har 12,5 poäng i medel från gymnasiet så kan du ju höja det om du får några VG i kurserna i PUn som du läser nu. Av någon outgrundlig anledning så kan man ju inte få MVG i de kurserna, men ett VG höjer ju också ditt medel.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 1/11 2005 16:01

Emil skrev: Har dock ett par kompisar som kommit in på något som kallas för individuellt val tror jag, som går ut på att man skriver ett personligt brev.
Detta är en bakdörr som några få människor kommer in på. Dock ärdet enligt vad jag har sett/hört mycket svårt att komma in denna väg. De som jag vet har klarat det är alla ambulanssjukvårdare med lång arbetslivserfarenhet i det yrket.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Emil

Inlägg av Emil » 1/11 2005 18:51

Wernvik> ok. men jag vet 2 nära kompisar som jag vet kommit in på personlig brev nästan omgående efter studenten från omvårdnadprogrammet (usk). Men det kanske mer var en slump. I vilket fall låter det ju som det är säkrast att satsa på lite bättre betyg eller ev ett bra resultat på högskoleprovet.

Lipton> oh *, det har jag faktiskt inte tänkt på. Får man räkna in 40 v kursen i sina poäng alltså? Kanske en dum fråga, men jag har inte hört det från någon tidigare.

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/11 2005 19:17

Emil: Jag har ju inte provat själv. Men PUn består ju av gymnasiekurser så varför skulle det inte gå?

Emil

Inlägg av Emil » 1/11 2005 20:14

Lipton> Nä, sant! Har inte tänkt på det bara.. :)

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 6/11 2005 14:05

Glöm inte bort de obligatoriska kurserna för att söka bara//Ma B// NaturkunskapB(alt.sjukvårdskurser i Omvårdnadsprogramet). Har man inte de så spelar det ingen roll hur bra man lyckas på högskoleprovet..Men det vet du väl redan :)....Lycka till med sjuksköterske utb....

Anna

Inlägg av Anna » 7/11 2005 0:53

Tjosan Emil!
Om du har 5 år eller mer i arbetslivserfarenhet får du 0,5 i påslag på högskoleprovet, vilket är rätt mycket. Under de fem åren som du har jobbat måste det vara på minst halvtid, men det verkar som om det inte är något beskymmer för din del?!

Ett tillägg till Framtidsmåls inlägg... Man behöver Sh A också för att ha behörighet att söka till syrra. Nk B kan ersättas med Fy A, Ke A och Bi A, beroende på vilket program man har läst på gymnasiet.

Och en annan liten grej till. Karolinska Institutet (KI) har SSK-utbildningen på distans på två orter, Norrtälje och Visby. En kompis till mig går den i Norrtälje vilket innebär föreläsning en dag i veckan, resten självstudier. Praktiken är i huvudsak i Stockholmsområdet, men om man bor i annan ort ska det tydligen finnas möjlighet att lösa praktiken på annat sätt. Vet inte riktigt om det stämmer, men det kanske nånannan har koll på...
Lycka till!!!
:)

Emil

Inlägg av Emil » 7/11 2005 15:48

tack för tippsen! jag har kollat upp att det bara är matte b jag behöver läsa in. De andra ämnena kunde ersättas av kurser jag läste under omvårdnadsprogrammet, som ni nämnde.

Skriv svar