Vad kommer amb-sjvårdarda att få göra?
Moderator: Wernvik
Vad kommer amb-sjvårdarda att få göra?
Nu när ambulanssjukvårdarna kommer att tappa sina rättigheter att ge mediciner o det ena o det andra. Kommer dom bara att fungera som en kommunikations enhet och förare eller?? Vad kommer dom att få göra utan att vara sjuksköterskor egentligen? Konstig värld man lever i när dom som har lärt nya sjuksköterskor sitt jobb på amb ska idiotförklaras! Men så är det ju när männsikor som inte är insatta i verkligheten tar beslut...Om man nu gör såhär, varför finns ambulanssjukvårdarutbildningen för uskor kvar överhuvud taget?? 

har nu jobbat ett antal år, och kan nog säga att skillnaden kommer att bli minimal efter som det endast är medicinen som försvinner, allt annat kommer att vara kvar som ex omhändertagandet och omvårdnad av pat , sättning av pvk, användning av deff m.m. en skillnad som kommer att uppstå är förmodligen att vi kommer att ta över mer av kommunikationen och när det gäller att köra utryckning så kommer troligen ssk som jobbar på stationer där man jobbar 50% ssk och 50% ambsjv bli av med sin utryckningskörning. så att dom kan konsentrera sig mer på den medicinska delen och ambsjv kan konsentrera sig på att köra, i slutändan får pat en bra vård och en säker trsp till akuten, allt för att ssk ska kunna upprethålla sin kompetens och ambsjv blir bättre på köra utryckning efter som dom är så få.
på detta sätt har man gjort hos oss. kan tillägga att dom flesta är nöjda med detta.
på detta sätt har man gjort hos oss. kan tillägga att dom flesta är nöjda med detta.
Men hur är det väl på skadeplattsen då? Om det är en bilolycka och ett antal "offer" behöver första hjälpen osv.? DÅ är det ju ingen körning som behövs vid första ögonblicket. Då är det livräddning som krävs!
Ambsjv får väl hjälpa till exagt lika mycket som en ssk.? Skillnaden på en skadeplatts är väl att en ambsjv inte får ge sprutor, sätta slang i halsen mm !?

Ambsjv får väl hjälpa till exagt lika mycket som en ssk.? Skillnaden på en skadeplatts är väl att en ambsjv inte får ge sprutor, sätta slang i halsen mm !?

Tolka mig rätt nu! Jag tycker INTE att det systemet som STRIKERs station kör med verkar bra. Alltså som jag ser det ligger inte felet i ambulanssjukvårdarna utan att deras rättigheter klipps av. Du säger att arbetsuppgifterna bara delas upp med och att ni fortfarande kan deffa mm. Men som jag ser det så är den stora meningen med att ha två personal med rätt att ge mediciner, sätta nål mm att man ska hjälpas åt på skadeplatsen. Att kunna diskutera saker och i sammråd utföra en korrekt medicinsk behandling. Jag kan hålla med om att det säkert verkar fungera nu, men om man tittar på sikt när nya ambulanssjukvårdare kommer ut och inte har nån stor praktisk erfarenhet av medicinsk behandling. Då kommer ju SSKn att ta alla beslut själv utan kontakt med ambulanssjukvårdaren, vilket jag inte tror är bra i en stressig verksamhet som ambulanssjukvården är. 2st medicinska kompetenser ser jag som ett absolut minimum. Känner ett antal ambulanssjukvårdare som jag anser vara otroligt skickliga på sitt yrke och det är inte din yrkeskår jag kritiserar, utan sättet som ni blir behandlade på.
ja du framtidsmål vad ska man säga, hur många pat trsp ni i era ambulanser sist jag tittade så har vi i allafall bara en bår i bilen så varför ha 2 st ssk i bilarna om du ändå bara kan vårda en pat åt gången,som jag sa tid så kommer det även i framtiden utbildas ambulanssjukvårdare, och dom har precis samma uppgifter som ssk förutom att ge läkemedel ex pvk,som hos oss intubera,deffa,ekg övervak,spineboard,ked-väst, haren m.m.m.m, när det gäller kunskapen om läkemedlen i bilarna så kommer dom även där få utbildning för att kunna assistera ssk på plats på ett säkert sätt. även när det gäller omvårdnad.
ssk kommer även i framtiden kunna bolla sina ideer och tankar med ambsjv.
den utbildningen som ambsjv har är mer än tillräcklig för att göra ett bra jobb ex på en stor skadeplats, i 99% av fallen så är man fler än en bil på plats ex vid en trafikolycka, om du då har en ssk i varje bil så räcker det mer väl. Om det nu skulle vara en mycket stor katasrof som jag förmodar att du ute efter så har vi även sjukvårds grupper med ssk och läkare på plats och hkp. dit argument med 2 ssk i varje bil håller inte i längden om tittar på antalet prio 1 or som vi åker på, enligt mej så är 2 st ssk rena rama lycksvården, ni kan fortfarande bara vårda en pat in åtgången.
ssk kommer även i framtiden kunna bolla sina ideer och tankar med ambsjv.
den utbildningen som ambsjv har är mer än tillräcklig för att göra ett bra jobb ex på en stor skadeplats, i 99% av fallen så är man fler än en bil på plats ex vid en trafikolycka, om du då har en ssk i varje bil så räcker det mer väl. Om det nu skulle vara en mycket stor katasrof som jag förmodar att du ute efter så har vi även sjukvårds grupper med ssk och läkare på plats och hkp. dit argument med 2 ssk i varje bil håller inte i längden om tittar på antalet prio 1 or som vi åker på, enligt mej så är 2 st ssk rena rama lycksvården, ni kan fortfarande bara vårda en pat in åtgången.
Men jag blir ändå orolig. För jag studerar nu till amb sjv. Men alla håller på och tjatar om att du MÅSTE va ssk innan du kan jobba på ambulansen. Jo, visst så är det ju en större chans att man får ett jobb på ambulansen, just eftersom att 50% av personalen ska vara ssk. Men ändå, är det möjligt att börja jobba på ambulansen idag (efter 2005s nya beslut att man lär ha minst en ssk i bilen!) om man bara är utbildad underskötersna?
Titeln Amb sjv får man väl när man har gått en extra utbildning inom just ambulans!? Eller byter titeln undersköterska till amb sjv när man börjar jobba som det?
Naaa, jag misstänker att det krävs en extra utbildning för det? (Inte ssk, men en lite snabbare variant/kurs!?)
Titeln Amb sjv får man väl när man har gått en extra utbildning inom just ambulans!? Eller byter titeln undersköterska till amb sjv när man börjar jobba som det?
Naaa, jag misstänker att det krävs en extra utbildning för det? (Inte ssk, men en lite snabbare variant/kurs!?)
Framtidsmål!
Frågan om ambulanssjukvårdarnas framtid och vad de får göra kommer att se ut olika på olika platser i landet. Idag kan ingen svara på hur det kommer att se ut. Allt som skrivs här är bara antaganden. Det enda man vet säkert är att ambulanssjukvårdare kommer att finnas kvar de närmasta åren och ungefär vilka delegationer dessa kommer att ha. Alla vet vart jag står i debatten så jag har inte tänkt skriva nått mer om det! Ta kontakt med en ambulansläkare och fråga han/hon hur de tror att bemanningen kommer att se ut om 5 respektive 20 år.
Frågan om ambulanssjukvårdarnas framtid och vad de får göra kommer att se ut olika på olika platser i landet. Idag kan ingen svara på hur det kommer att se ut. Allt som skrivs här är bara antaganden. Det enda man vet säkert är att ambulanssjukvårdare kommer att finnas kvar de närmasta åren och ungefär vilka delegationer dessa kommer att ha. Alla vet vart jag står i debatten så jag har inte tänkt skriva nått mer om det! Ta kontakt med en ambulansläkare och fråga han/hon hur de tror att bemanningen kommer att se ut om 5 respektive 20 år.
Herregud!!! Peace!
Det är meningen att ambsjv[are] och ssk[or] ska samarbeta. Och bara för att det är ens jobb i bilen och på gatorna, så behöver det väl itne betyda att efter jobbet så ska man böörja hacka på varandra!...
Sk*t det samma. Hur vi än bråkar om det på det här forumet, så är det ändå framtiden som bevisar det. Så, vänta och se.
Jag har absolut inget emot att amb personalen ska bestå av enbart ssk[or]. Det ända som jag har emot det är väl i så fall att jag då tyvärr inte kommer att få börja jobba för ens att jag har gått 3 år till i skolan och studerat klart till ssk.
Lite synd, när man har längtat så att få börja jobba med sitt drömyrke, oxå lär man gå 3 år till.
Men vad gör man inte för patienternas bästa!

Det är meningen att ambsjv[are] och ssk[or] ska samarbeta. Och bara för att det är ens jobb i bilen och på gatorna, så behöver det väl itne betyda att efter jobbet så ska man böörja hacka på varandra!...
Sk*t det samma. Hur vi än bråkar om det på det här forumet, så är det ändå framtiden som bevisar det. Så, vänta och se.

Jag har absolut inget emot att amb personalen ska bestå av enbart ssk[or]. Det ända som jag har emot det är väl i så fall att jag då tyvärr inte kommer att få börja jobba för ens att jag har gått 3 år till i skolan och studerat klart till ssk.
Lite synd, när man har längtat så att få börja jobba med sitt drömyrke, oxå lär man gå 3 år till.

Men vad gör man inte för patienternas bästa!

amb-vub = ambsjukvårdarutbildning...Sjuksköterskan skrev:Ambulanssjukvårdarna kommer att försvinna. De får i detta nu sparken över hela landet. När de inte får ge läkemedel kommer deras kompetens att sjunka ännu mer än idag... Framtiden är SSK med amb VUB. Inse!!
2007 nya arbetstider = mycket mer personal = fler sjukvårdare/ssk
om 20, 30 år kanske det har skett en förändring ,inte tidigare
Hur hadde du tänkt dig att alla amb chefer skulle få tag på enbart ssk from 1 okt det är TOTALT OMÖJLIGT bara att inse fakta att det inte går,Sjuksköterskan skrev:Ambulanssjukvårdarna kommer att försvinna. De får i detta nu sparken över hela landet. När de inte får ge läkemedel kommer deras kompetens att sjunka ännu mer än idag... Framtiden är SSK med amb VUB. Inse!!
amb.sjv kommer att finnas kvar 5-10 år efter dessa år så tror jag på enbart ssk på varje akut amb en allmän och en med vub