Erfarenheten är en bra läromästare. Vad tror ni om att införa ett alternativ till dagens utbildningsvägar för ambulans, räddning och polisyrket? Genom ett ganska omedelbart deltagande och en gradvis ökad delaktighet i verksamheten skulle man kunna erbjuda lärlingsplatser tillsammans med teoretiska självstudier eller studieträffar.
//AMBASS
Inför lärlingsutbildning...
Moderator: Wernvik
Inför lärlingsutbildning...
Blood Will Tell
Re: Inför lärlingsutbildning...
AMBASS: Tror på att det skulle fungera utmärkt för räddningstjänsterna. Tyvärr har ju de flesta av dessa inte fattat att de själva bestämmer sina anställdas kompetens och därmed ser de SMO som enda vägen in i yrket. Jag har inte sett någon statistik på det, men jag misstänker även att SMO-kullarna mer än väl svarar på behovet av ny personal och därmed tror jag ett sådant system skulle få svårt att få fotfäste.
För poliskåren tror jag inte att jag vill uttala mig, dels för att jag inte är så insatt i utbildningen och dels för att jag ofta trampar folk på tossingarna när jag pratar om poliser.
För ambulansen känns idén faktiskt lite märklig. Det innebär ju att man alltid blir tre personer. Det skulle nog kunna fungera, fast jag tror nog mer på att ha det som komplement till någon annan utbildning. Tänk dig exempelvis att SSK-studenter under utbildning kunde få gå någon form av lärlingspraktik. Skulle nog fungera bra om skolan vore med på noterna och kunde erbjuda ett SSK-program anpassat för detta, så att eleverna inte behöver arbeta "dubbel-tid".
För poliskåren tror jag inte att jag vill uttala mig, dels för att jag inte är så insatt i utbildningen och dels för att jag ofta trampar folk på tossingarna när jag pratar om poliser.

För ambulansen känns idén faktiskt lite märklig. Det innebär ju att man alltid blir tre personer. Det skulle nog kunna fungera, fast jag tror nog mer på att ha det som komplement till någon annan utbildning. Tänk dig exempelvis att SSK-studenter under utbildning kunde få gå någon form av lärlingspraktik. Skulle nog fungera bra om skolan vore med på noterna och kunde erbjuda ett SSK-program anpassat för detta, så att eleverna inte behöver arbeta "dubbel-tid".
Re: Inför lärlingsutbildning...
Så har det fungerat för om åren. Nu gäller det också att kunna stödja behandlingen och ha en god grundutbildning. Det du efterfrågar är historia och skulle inte slå väl ut i ambulansen. Idag ställer samhället större krav på kompetens och ansvar. Vad menar du med att man skulle ha teoretiska självstudier eller studieträffar?AMBASS skrev:Erfarenheten är en bra läromästare. Vad tror ni om att införa ett alternativ till dagens utbildningsvägar för ambulans, räddning och polisyrket? Genom ett ganska omedelbart deltagande och en gradvis ökad delaktighet i verksamheten skulle man kunna erbjuda lärlingsplatser tillsammans med teoretiska självstudier eller studieträffar.
//AMBASS
Mårten