Efter 2005.10.01

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Sjuksköterskan

Efter 2005.10.01

Inlägg av Sjuksköterskan » 11/3 2005 22:18

Är det berättigat att i fortsättningen nyanställa personal som inte är behörig att ge adekvat medicinsk behandling? Idag kan ssk få disciplinära påföljder trots att han/hon inte vårdar då den med högst medicinsk kompetens också har ansvaret. Hur kommer ansvarsfördelningen se ut i framtiden då man kan ha 2 ssk med olika utbildning i bilen?

eugenia

Inlägg av eugenia » 11/3 2005 23:26

Ursäkta, men vilken personalgrupp menar du i din första fråga? Ambulanssjukvårdare?
I så fall bör du väl vara så beläst med tanke på din rubrik att du vet att endast ssk har rätt att ge medicinsk behandling efter 30/9, men att ambulanssjukvårdare fortfarande kommer att anställas då det inte finns eller kommer att finnas tillräckligt med kompetenta sjuksköterskor för ambulanssjukvård till de löner som ges inom nära tid.
Konsensus: Samarbete är viktigt!

Gällande del två i ditt inlägg; Diciplinpåföljd. Det är väl en självklarhet att den högst medicinska personen kan få påföljd om det brustit i behandling, oavsett vem som suttit bak. Givetvis kan även den som suttit bak och vårdat fällas, men ansvaret måste ligga på den högsta medicinska kompetensen.
Åter igen; Samarbete!

Din andra fråga om ansvarsfördelning i framtiden. Var lugn, det kommer att dröja eller gråt för den delen om du bara vill arbeta med sjuksköterskor. Men givetvis blir det precis som idag, att den med högsta medicinska kompetensen bär ansvaret.
Nåja, nu kan debatten fortsätta!

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/3 2005 9:40

anders: Innan jag läste ditt inlägg tolkade jag frågan lite mer som vem kör och vem vårdar i bilen med ane-syrra och amb-syrra. Såhär efter ditt svar så känns det som att du svarat som frågan var ställd.
Men hur fungerar det? Är en vub en vub och har därmed två syrror med olika vubbar samma medicinska kompetens? Eller kan man rangordna vubbarna?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Re: Efter 2005.10.01

Inlägg av Wernvik » 12/3 2005 10:00

Sjuksköterskan skrev:Är det berättigat att i fortsättningen nyanställa personal som inte är behörig att ge adekvat medicinsk behandling? Idag kan ssk få disciplinära påföljder trots att han/hon inte vårdar då den med högst medicinsk kompetens också har ansvaret. Hur kommer ansvarsfördelningen se ut i framtiden då man kan ha 2 ssk med olika utbildning i bilen?
Anställa AMB SJV eller inte låter jag vara osagt. Det är upp till varje chef att bestämma. Dock så tycker jag att det är intressant med två ssk i samma bil, där bara en är vubad. Vem ska vårda? Vem är ansvarig?

Har hört rycktas om att det finns landsting där man har pratat om att kräva VUB för att få ge läkemedel?

Jag ska ta och maila SoS och se vad som gäller med en vubbad och en o vubbad ssk i bilen och två ssk med olika vub i bilen. Är det så att en vubbad ssk räknas som högre medicinsk kompetens eller inte. Återkommer i frågan.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 13/3 2005 16:49

Sjuksköterskan skrev:Är det berättigat att i fortsättningen nyanställa personal som inte är behörig att ge adekvat medicinsk behandling? Idag kan ssk få disciplinära påföljder trots att han/hon inte vårdar då den med högst medicinsk kompetens också har ansvaret. Hur kommer ansvarsfördelningen se ut i framtiden då man kan ha 2 ssk med olika utbildning i bilen?
ja det är berättigat då amulansen erbjuder så mycket annat än läkemedel.
Det kommer inte att bli 2 ssk i bilen. I så fall enstaka fall schematekniskt.
Det är jävligt svårt att vårda när man kör samtidigt .
Därför behövs bara en som ansvarar för den lilla väskan . Smart va? :lol:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 13/3 2005 17:20

Lasse skrev: ja det är berättigat då amulansen erbjuder så mycket annat än läkemedel.
Det kommer inte att bli 2 ssk i bilen. I så fall enstaka fall schematekniskt.
Det är jävligt svårt att vårda när man kör samtidigt .
Därför behövs bara en som ansvarar för den lilla väskan . Smart va? :lol:
Tänk vilken mycket trevligare ton debatten skulle ha om vi slapp sådan avslut på inläggen. Vänligen försök hålla en god ton och att inte provocera.
Johan Wernvik
Moderator

Anonymous

stora olyckor

Inlägg av Anonymous » 13/3 2005 18:57

En stor del av fokus ligger nu på att man har patienten i bilen, men många gånger så är vårdtiden större hos patienten, speciellt på hjärtpatiénter, då måste alla hjälpas åt.

På olyckor med två eller fler skadade hur kommer de att gå? Ambsjukv kanske inte ens får koppla syrgas, ska en ssk springa runt och koppla syrgas, sätta pvk, ge smärtlindring och ansvara för alla patienter, så är fallet enligt lagen, är det acceptabelt att lägga ett sådant ansvar på en ssk, ett ansvar som tidigare delades då det var två med samma kompetens i bilen?

vill bara passa på och säga till alla ambulanssjukvårdare att vi sjusköterskor gör allt vi kan och stöttar er om ni vill gå på universitetet, det är kanon om ambsjukv vill plugga det gynnas ambulansverksamheten av. Ni kommer inte att ångra er om ni börjar det är roligt, även om vissa kurser är lite si & så.

P:S Det behövs två som ansvarar för hela patienten & utrustningen!

Lipton

Re: stora olyckor

Inlägg av Lipton » 13/3 2005 20:16

suppen skrev:En stor del av fokus ligger nu på att man har patienten i bilen, men många gånger så är vårdtiden större hos patienten, speciellt på hjärtpatiénter, då måste alla hjälpas åt.
Amb.sjv. bör väl rimligtvis kunna assistera SSK redan som det är idag. Tänk hur bra de kommer bli på detta i framtiden då när de får göra det som huvudsaklig arbetsuppgift. Det kanske slutar med att SSK inte kan dra upp koksalt själva för att spola PVK. :)
suppen skrev:På olyckor med två eller fler skadade hur kommer de att gå? Ambsjukv kanske inte ens får koppla syrgas, ska en ssk springa runt och koppla syrgas, sätta pvk, ge smärtlindring och ansvara för alla patienter, så är fallet enligt lagen, är det acceptabelt att lägga ett sådant ansvar på en ssk, ett ansvar som tidigare delades då det var två med samma kompetens i bilen?
Är inte tanken lite att man i de lägena skulle låta SSK från flera besättningar, som jag förutsätter krävs vid flera skadade, vårda och amb.sjv. dels assistera precis som i hemmet, Men framför allt stå för samband med övriga enheter på plats och även rapportering till sjukhus osv?
Jag håller dock med dig, blir ju lite märkligt vid en katastrof då en besättning måste dela på sig och jobba var för sig men amb.sjv. då kommer fylla samma roll som en brandman skulle kunna göra.
suppen skrev:vill bara passa på och säga till alla ambulanssjukvårdare att vi sjusköterskor gör allt vi kan och stöttar er om ni vill gå på universitetet, det är kanon om ambsjukv vill plugga det gynnas ambulansverksamheten av. Ni kommer inte att ångra er om ni börjar det är roligt, även om vissa kurser är lite si & så.
Det är ju trevligt med SSK, och folk i allmänhet för den delen, som är av den åsikten. Har ju dock visat sig i fler än ett inlägg här på forumet att du när du säger "vi sjuksköterskor" kanske inte har riktigt rätt.
Dessutom vore det ju ändå trevligare om alla arbetsgivarna kunde dela din åsikt också...

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 13/3 2005 23:17

Lasse: Min personliga tro är att antalet sjuksköterskor kommer att vara större än antalet ambulanssjukvårdare inom några år. Orsaken är att önskescheman används i större utsträckning och 50/50 då kan vara för liten andel. Med fler sjuksköterskor behöver arbetsgivaren inte alls bekymra sig på samma vis då det går alldeles utmärkt att 2 ssk åker med varandra men inte tvärtom.

Lipton: En amb.sjv. får inte iordningsställa NaCl enligt nya författningen. Ett läkemedel som är avsett för intravenöst bruk skall dessutom iordningsställas och administreras av samma person enligt gällande författning om läkemedelshantering. Dvs jag får inte "ta över" en spruta och ge innehållet (syftar på din NaCl). Skall författningar följas så får inte amb.sjv. assistera med det man vill ha hjälp med. Därför är det skönt med 2 ssk på en bil framförallt på en skadeplats med flera skadade som suppen skriver. Det är klart att frågan kommer upp om man ska anställa icke legitimerad personal eller inte. Hur gör man i era landsting?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 13/3 2005 23:36

Sjuksköterskan skrev:Lipton: En amb.sjv. får inte iordningsställa NaCl enligt nya författningen. Ett läkemedel som är avsett för intravenöst bruk skall dessutom iordningsställas och administreras av samma person enligt gällande författning om läkemedelshantering. Dvs jag får inte "ta över" en spruta och ge innehållet (syftar på din NaCl). Skall författningar följas så får inte amb.sjv. assistera med det man vill ha hjälp med. Därför är det skönt med 2 ssk på en bil framförallt på en skadeplats med flera skadade som suppen skriver. Det är klart att frågan kommer upp om man ska anställa icke legitimerad personal eller inte. Hur gör man i era landsting?
Be mig inte förklar hur det hänger ihop men BD har lyckats få en förfylld spruta med NaCl klassad som spolvätska för IV bruk men utan att klassa de som läkemedel. Resultatet blir att men inte "iordningställer" vätskan. Detta för att icke legitimerad personal fortfarande ska kunna sätta nål. Produkten heter BD Saline och finns i olika storlekar. De förfyllda sprutorna får endast användas att spruta nålar med.

Som sagt, vet inte hur dom lyckades men lyckats har dom tydligen gjort. Detta lämnar ju då som sagt dörren öppen för amb sjv att sätta nål.

Håller dock med dig att det kommer nog att behövas en fördelning amb sjv/ssk på 25/75 för att det ska fungera. Tror inte att man kommer att nyanställa amb sjv utan kommer att sattsa på en vubbad ssk i stället.
Johan Wernvik
Moderator

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/3 2005 0:00

Sjuksköterskan: Bortsett från det Wernvik kommenterat så är det möjligt att du har rätt, då jag inte har någon legitimation än så är jag ju inte så bevandrad i gällande förordningar. Använd nu inte detta som någon slägga att slå med på dina icke legitimerade kollegor utan kom ihåg att jag inte jobbar i ambulans och därmed inte "ens" idag ger läkemedel.
Handräckning kommer ju dock amb.sjv. alltid kunna utföra, att du sedan får öppna ampullen och dra upp vätskan själv är ju som det är. Och det är väl för väl det eftersom det finns amb.sjv. som idag är anställda och de kommer ju inte försvinna på många år än. Sedan ser jag ju självklart fördelarna med två syrror i samma bil, annars skulle jag boka tid hos närmaste optiker.

Novisen

Inlägg av Novisen » 14/3 2005 0:23

Jag tror att socialstyrelsen kommer att vända delvis i frågan om delegationer. Jag tror att ambulanssjukvårdare kommer att få fortsätta med alla delegationer som dom har i dag bortsätt från I.V läkemedel.

CPAP, Inhalationer, PVK, Entonox, Nitrolingual, Magnecyl, Emla, Intubation, Stesolid rektiol o.s.v.

prehospital

Inlägg av prehospital » 14/3 2005 8:11

OBS! PVK, CPAP, intubation berörs ej - ambulanssjukvårdare får fortsätta utföra dessa vårdtekniska åtgärder även efter den 30 september.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/3 2005 10:47

Sjuksköterskan skrev: Med fler sjuksköterskor behöver arbetsgivaren inte alls bekymra sig på samma vis då det går alldeles utmärkt att 2 ssk åker med varandra men inte tvärtom.
Det går går inte utmärkt att åka 2 ssk i en bil. Det uppstår redan konflikter hos oss. Dessutom klarar ingen att både vara sjukvårdsledare och medicinskt ansvarig samtidigt.
Till och med socialstyrelsen undrar varför det ska vara 2 ssk i en bil när en borde vara kompetent nog för att klara medicinbiten.
Sjukvårdaren fixar allt annat. Vilket kan vara en värre uppgift.

Skriv svar