Utbildning i england?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Jokke

Utbildning i england?

Inlägg av Jokke » 2/4 2006 2:07

Hejsan, jag är lite sugen på att börja jobba utomlands och skulle gärna vilja veta vilken utb som krävs för att jobba inom ambulanssjukvården i england. Någon som vet så svara gärna här.

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Utbildning i england?

Inlägg av AMBASS » 2/4 2006 13:26

Jokke skrev:Hejsan, jag är lite sugen på att börja jobba utomlands och skulle gärna vilja veta vilken utb som krävs för att jobba inom ambulanssjukvården i england. Någon som vet så svara gärna här.
Cheers pre-paramedic kandidat!

Jag tror att du kan få mycket fin och värdefull information via den länk som Eirik gav dig. Du kan även kolla med diverse universitet som har paramedicutbildningen. Jag tror du skall kunna finna värdefulla tips på: www.paramedic.com.

Australien har flera paramedicutbildningar som håller mycket hög kvalité och vilka du högst troligt skulle kunna nyttja som bas i UK. Jag skulle även råda dig att efter EMT - Paramedic gå en Tactical paramedic kurs vilka det finns ett antal av i UK. I UK har man en stor respekt för vårdfolk, i synnerhet paramedics. När det gäller det praktiska med boende så kansk du har kontakter redan.

Jag önskar dig all lycka!

//PARAMEDIC REGARDS!!!
Blood Will Tell

Mearas

Inlägg av Mearas » 2/4 2006 17:19

Hejsan!

Hur kommer jag in på LAS utbildningar? Vilka krav ställs? Bekostar de utbildningen?
Tänker då främst på paramedic utb? Måste man gå EMT först?

Har jag ngn nytta av en svensk ssk utb i botten? Tänker då på medicinsk teknik som nålar, injektioner etc? Verkar som det endast är paramedics som gör sånt?
Jobbar de efter ATLS/PHTLS?

Mvh

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 2/4 2006 18:02

Mearas skrev:Hejsan!

Hur kommer jag in på LAS utbildningar? Vilka krav ställs? Bekostar de utbildningen?
Tänker då främst på paramedic utb? Måste man gå EMT först?

Har jag ngn nytta av en svensk ssk utb i botten? Tänker då på medicinsk teknik som nålar, injektioner etc? Verkar som det endast är paramedics som gör sånt?
Jobbar de efter ATLS/PHTLS?

Mvh
Cheers!

Tyvärr har inte den svenska SSK utbildningen så mycket akutsjukvård, så du kommer nog få gå paramedickursen i sin helhet. Men helt klart har du nytta av din kunskap från SSK. En SSK examen med en paramedicdegree ovanpå ger dig dessutom goda möjligheter till arbete. Det stämmer att man i UK överlåter all prehospital lekemedelshantering till Paramedic, vilka testas regelbundet. Fördelen med att ha examen från både paramedicutbildning och nurse education är din bredd. I Sverige tycker jag dock att de slantar för dåligt på både ambulans och sjukhus. UK och Norge betalar iaf bättre. //BE SAFE
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 2/4 2006 18:26

Hej AMBASS.

Om man skall läsa paramedic från gruden, hur lång tid får man räkna med då ?

Mearas

Inlägg av Mearas » 2/4 2006 21:21

Tackar för svaret! :P
Hur kommer man som svensk in på dessa utb och vad kostar det?

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 2/4 2006 22:51

AuF skrev:Hej AMBASS.

Om man skall läsa paramedic från gruden, hur lång tid får man räkna med då ?
Cheers!

Beror på vilken examnsbredd du vill ha. Det finns idag kurser från 1400 - 1600 timmar till 4-5 åriga universitetsutbildningar. Lägg märke till att man till 95% läser just akutsjukvård och relevanta ämnen, vilket är dess klara fördel mot en idag 4 årig omvårdnadsteoretisk utbildning (ink vubb) som ger föga timmar aktiv akutsjukvård. Jag tror det skall finnas pre-medicin delar som du skall kunna läsa på distans. Jag skulle råda dig besöka www.paramedic.com eller http://www.paramedic-resource-centre.com/jobs.htm.

Du skulle även kunna kontakta ett företag Essex Ambulance Services http://www.essexambulance.nhs.uk/

Personligen tror jag den kan vara en god investering att lägga kraft på en paramedicutbildning då denna också ger relevanta kunskaper och betydligt bredare yrkesval i den framtida ambulanssjukvården. EUs vård och hälsostab är helt klart intresserade av ett enhetligt system. Och paramedic är idag den utbildningsväg som ger för yrket mest relevanta kunskaper.

//MR AMBASS
Blood Will Tell

Jokke

Inlägg av Jokke » 3/4 2006 16:34

Tack för alla fina svar! jag ska kolla igenom länkarna lite nogrannare när jag har lite mer ledig tid

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 3/4 2006 16:44

Jokke skrev:Tack för alla fina svar! jag ska kolla igenom länkarna lite nogrannare när jag har lite mer ledig tid
Lycka till!

Nästa gång vi ses kanske du har din Diploma of Higher Education in Paramedic Practice! //KÖR HÅRT JOKKE OCH MÖT FRAMTIDEN MED RÄTT UTBILDNING.....

Paramedic regards....
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 3/4 2006 18:10

AMB ASS: Rätt utbildning i Sverige är SSKutb. plus amb VUB. Då blir man eftertraktad på arbetsmarknaden. Med nåt ambjhon tjafs 40v får man gå arbetslös. Detta är dagens sanning. Hur det ser ut om 20år vet varken du eller nån annan, även om du är besatt av att spekulera i det.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/4 2006 19:21

Du har väldigt rätt i det du säger sjuksköterskan. Men varför så otrevlig ton?

Sussi

Inlägg av Sussi » 3/4 2006 19:32

tycker sjuksköterskan är väldigt arg av sig hela tiden :shock:

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/4 2006 19:49

Tråkigt tråkigt, för stundtals har han eller hon bra åsikter.

AMBASS:

Kan man som paramedic ge medikament i en svensk ambulans? Finns det paramedics som jobbar i Sverige?

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 3/4 2006 21:20

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Rätt utbildning i Sverige är SSKutb. plus amb VUB. Då blir man eftertraktad på arbetsmarknaden. Med nåt ambjhon tjafs 40v får man gå arbetslös. Detta är dagens sanning. Hur det ser ut om 20år vet varken du eller nån annan, även om du är besatt av att spekulera i det.
Cheers Sjuksyrran!

Europa består inte bara av en svensk arbetsmarknad. Utveckligen kommer i sinom tid även till Sverige, dock inga 20 år. Vill man ha en utbildning som gäller i ett Europa perspektiv eller för den skull i ett globalt perspektiv är valet enkelt, iaf om man vill arbeta prehospitalt. Jag tycker nog att det är du som är besatt av att inte se världen!

Följ hälso- och sjukvårdspolitiken i EU! Följ de internationella medicinska seminarierna! Läs rapporter! Hör dig för med samhällsanalytiker? Följ den utvecklig som gjort våra bilar gula, kläder gröna mm mm mm, så kommer nog även du inse att jorden inte är platt.....
Blood Will Tell

Skriv svar