Hello mate!Niklas Karlsson skrev:halvår?
Vad bygger du det på manne?
Manne sriver att man skulle kunna korta ner SSK utbildningen till 6 månader (min tolkning av texten). Jag tror att han har rätt, iaf för vissa personer. Tyvärr är inte våra utbildningar i Sverige individanpassade, vilket gör att dem som skulle kunna klara sig med 6 månader skall åka med hela tre år och dem som kanske behöver litet mer tid, kanske 4-5 år exkluderas från studierna.
Jag vet att det finns många personer som mycket väl skulle kunna klara av att tillgodose sig många utbildningar betydligt snabbare. Idag är det inte unikt att ha 200-400 högskolepoäng i ryggsäcken! Något som också kommer bli vanligare! Det finns många forskare inom andra "vetenskaper" som satt 120 p på ett år! Således en bachelor, som normalt skulle ta tre år.
Sedan skall man vara ärlig ock erkänna att högskoleutbildningar inte alltid kräver svett, blod och tårar. Mycket dötid som skulle kunna nyttjas mer effektivt. Tyvärr tror jag att längden (3 år) för att bli SSK skrämmer många då de inte ser utbildningstiden i linje med lön och valmöjlighet. Av detta skäl är det kanske inte så konstigt att också lönebilden blir bunden.
Så varför inte! Dem som klarar av SSK utbildningen på 6 månader + praktik är bara att gratulera!
((BE SAFE))