En ny generation ambulanssjukvårdare
Moderator: Wernvik
utbildning
Tomas,
I Australien har alla universitet skyldighet att bemöta alla utbildningar objektivt och erbjuda "recognition of prior learning" om det anses lämpligt.
Svensk utbildning är av hög nivå och får goda omdömmen i värderingsprocessen i Australien.
I Australien har alla universitet skyldighet att bemöta alla utbildningar objektivt och erbjuda "recognition of prior learning" om det anses lämpligt.
Svensk utbildning är av hög nivå och får goda omdömmen i värderingsprocessen i Australien.
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer
Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.
Public Health Officer
Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.
Hej Thomas!Tomas skrev:AMBASS, Det är ju där sjuksköterskeutbildningen har sin styrka. Klarar du inte jobbet längre pga misslyckat test, taskig rygg osv så kan du skaffa dig ett nytt arbete. Gosta validering av svensk utbildning i Australien är det något som förekommer. // Tomas
I strikt "subjektiv" mening har du helt rätt! Men jag vill att vi skall bli bättre och söka nya vägar att få bättre kunskap. Paramedic är en avancerad del av akutsjukvården och jag tycker att du skall pröva saken mer objektivt. Jag tycker att det är tråkigt att inte landstingen m. fl. betalar för kunskap. En av orsakerna kan paradoxalt nog vara ett starkt vårdförbund som i sin iver att trygga jobben låtit lönen stanna av. En kår av olika typer av paramedic blir spjut i jämförelse med dagens lite "lojda" SSK system!
Blood Will Tell
Äntligen en som vet vad olika typer av kunskap betyder och är insatt i ambulansverksamheten.AMBASS skrev: Längden har inget med verklig kunskap att göra! Alla har olika förutsättningar dessutom. Jag vill inte sänka kompetensen utan visa på att det finns bättre vägar än SSK att vinna kunskap! Ett av dessa är paramedicskolning. Se det inte som en sänkning av kraven utan som en effektivare väg att nå kunskap.
Jag träffar i mitt dagliga yrke kollegor från olika kategorier och kan med ödmjukhet konstatera att "titeln" säger föga om en persons egentliga kunskap. !
Själv är jag kräkfärdig av all julmat och personer på detta forum med identitetskris som tror att ju mer det står på namnskylten desto mer kan man.

-
Ett stort problem med kvaliteten på de som vårdar är att ingen uppföljning finns. Ingen ifrågasätter nånsin vad man gör i ambulansen.... Anställningen blir lite parodi då inte kvaliten på vården bedöms utan endast att man råkar stå som nästa på tur. Ambulanssjukvården har nått att lära av räddningstjänst där. Sjuksköterskesystemet fyller en viktig funktion iochmed att man kan byta inriktning på sitt jobb lätt men ska man ha den mest lämplige så håller jag med om att det inte är utbildningen som behöver vara avgörande utan personens verkliga kunskap. Idag är man dock bunden till att vara legitimerad för att få ge läkemedel så därför är man inte"lämplig" med någon annan utbildning.
Manne! Du har delvist rätt i det du säger men jag vill ställa dig en motfråga. Hade du haft mer kunskap som gått överföra till ditt jobb på ambulansen om du läst till narkossyrra för 15år sedan och sedan roterat mot operation på halvtid???
Manne! Du har delvist rätt i det du säger men jag vill ställa dig en motfråga. Hade du haft mer kunskap som gått överföra till ditt jobb på ambulansen om du läst till narkossyrra för 15år sedan och sedan roterat mot operation på halvtid???
-
Novisen:
Håller med dig. Men jag tycker det är ett bra system idag där sköterskan är den som har det medicinska ansvaret och därmed ansvaret för all lm hantering. Amb sjv har sin kompetenes. Vi kompletterar varandra.. Det systemet finns på sjukhuset och borde vara konsekvent i hela vårdkedjan.
Håller med Novisen och AMBASS om ett stor kontroll på de anställda med högt ställda teoretiska krav inom sitt specialområde. Håller man inte måtten så får man jobba någon annanstans tills man återigen uppnår de uppstålda målen.
Håller med dig. Men jag tycker det är ett bra system idag där sköterskan är den som har det medicinska ansvaret och därmed ansvaret för all lm hantering. Amb sjv har sin kompetenes. Vi kompletterar varandra.. Det systemet finns på sjukhuset och borde vara konsekvent i hela vårdkedjan.
Håller med Novisen och AMBASS om ett stor kontroll på de anställda med högt ställda teoretiska krav inom sitt specialområde. Håller man inte måtten så får man jobba någon annanstans tills man återigen uppnår de uppstålda målen.
Hej ambulansflikkan!ambulansflikkan skrev:AMBASS: Fyller inte delegeringsskrivningar behovet av att mäta kunskap? Sedan är det en självklarhet att man bygger på sin utbildning med relevanta kurser såsom PHTLS, ATSS med godkänt resultat.
Tyvärr tycker jag med flera att dessa tester och kurser ej är tillräckliga. Dem utförs dessutom många gånger av den egna organisationen. När det gäller PHTLS tycker jag dock att detta är ett himla bra koncept med stor trovärdighet.
Jag håller med dig om att det "borde" vara en självklarhet att bygga sin egen kunskap med relevanta kurser. Detta är dock ej långt ifrån fallet idag. För att det aldrig skall råda något tvivel så bör en årlig certifiering utföras externt. Kanseke ett omfattande databaserat test samt flera fysiska moment. På detta vis kommer vi alla vårda våra kunskaper och ständigt utvecklas. Våra patienter kommer dessutom veta att vi är tränade och godkända för uppgiften. Yrkets särart förtydligas och ambulansen anses som en arbetsplats som ställer tydliga krav! Det är inte rimligt att vi som idag har många organisationer som egentligen inte har några styrkekrav, inträdeskrav, simkunskap mm. Ett årligt certtest kommer göra ambulansen mer aktiv och trovärdig.
När det gäller delegeringsskrivningarna anser jag i många fall att de inte alls mäter faktisk kunskap då de idag ofta är mycket basala. Uppsala har dock avsatt mer tid för detta och kräver idag att alla genomgår ett test (även på läkemedel och reaktion) för att sedan få genomgå deras introduktionsutbildning, men detta är ej tillräckligt då kraven för fysik mm är satta i direkt underkant. Att det idag (snart 2006) finns personer (både SSK och AMB. SJUKV) som inte skulle klara en enkel tolkning av ett EKG eller ha förståelse för vissa reaktionsföljder på vissa läkemedel, eller en rask tur i skogen, eller inte ens kunna simma och hämta en nödställd på en bassängbotten, inte klara att lyfta en 110+ (vilket idag inte alls är ovanligt) är direkt farligt och riskerar inte bara patientens hälsa utan också vår egen trovärdighet. Detta förekommer och det vet vi om! Vi behöver skärpa upp hela synen på yrket!
Blood Will Tell
AMBASS: Det borde vara självklart med regelbundna fys.tester. Det såg ut som det gått ner ganska många munkar sedan förra testet (enda) hos vissa. Men delegeringaskrivningar kan ju avspegla autentiska fall, förstår inte hur en extern databasbaserad skrivning varje år och en välgjord delegationsskrivning skulle kunna mäta två så olika saker? Jag ifrågasätter om det överhuvudtaget går att mäta din faktiska kunskap.
Skriftliga prov och träning i simulator är det vi kan göra för att vässa teori och praktik, funkar det inte iallafall ute så lär ju kollegor tala om detta från chefen - men det går ju knappast att avslöja i en skrivning att vederbörande är elak mot patient, nonchalant, blir blockerad etc etc.
Skriftliga prov och träning i simulator är det vi kan göra för att vässa teori och praktik, funkar det inte iallafall ute så lär ju kollegor tala om detta från chefen - men det går ju knappast att avslöja i en skrivning att vederbörande är elak mot patient, nonchalant, blir blockerad etc etc.
Bra skrivet AMBASS! I detta håller jag helt med dig. Tyvärr. Har arbetat nu ett antal år inom ambulansen i Sthlm och hela tiden förundrats över att kvalitet och utveckling prioriteras så lågt - om än alls. Detta tragiska synsätt får personalen att många ggr tappa den stolthet som den förtjänar. Kan också se att personalen ger upp i sin strävan att vilja utvecklas, då det ju så sällan uppmuntras. Kan nu se vissa tecken på förändring och hoppas verkligen att vi ska kunna ta tillbaka vår yrkesstolthet genom ett professionellt agerande, byggt på aktuell kunskap.När det gäller delegeringsskrivningarna anser jag i många fall att de inte alls mäter faktisk kunskap då de idag ofta är mycket basala. Uppsala har dock avsatt mer tid för detta och kräver idag att alla genomgår ett test (även på läkemedel och reaktion) för att sedan få genomgå deras introduktionsutbildning, men detta är ej tillräckligt då kraven för fysik mm är satta i direkt underkant. Att det idag (snart 2006) finns personer (både SSK och AMB. SJUKV) som inte skulle klara en enkel tolkning av ett EKG eller ha förståelse för vissa reaktionsföljder på vissa läkemedel, eller en rask tur i skogen, eller inte ens kunna simma och hämta en nödställd på en bassängbotten, inte klara att lyfta en 110+ (vilket idag inte alls är ovanligt) är direkt farligt och riskerar inte bara patientens hälsa utan också vår egen trovärdighet. Detta förekommer och det vet vi om! Vi behöver skärpa upp hela synen på yrket!
Cheers ambulansflikkan!
Hahaha, ja munkar har det gått åt hos många kollegor
Tyvärr finns det en bekymmer med detta och det är att medborgarna som betalat in skatt för denna service inte ser att alla gånger får valuta för pengarna. jag anser att man skall ställa samma krav på en ambulansman/kvinna som en brandman när det gäller fysiken. Vi bör även få tid till fysträning.
När det gäller sättet att mäta aktuell kunskap så tror jag att detta skall ske årligen och i omf. skrivningar och fystester.
Hahaha, ja munkar har det gått åt hos många kollegor

När det gäller sättet att mäta aktuell kunskap så tror jag att detta skall ske årligen och i omf. skrivningar och fystester.
Blood Will Tell
Cheers Malle!
Många upplever det du beskriver och jag hoppas och tror att vi skall få till en förändring i hela landet. Genom "tydliga" riktlinjer och en årlig certifiering skulle vi kunna styra upp detta bekymmer. Jag anser att vi alla har ett personligt ansvar i denna fråga. //AMBASS IN ACTION
Många upplever det du beskriver och jag hoppas och tror att vi skall få till en förändring i hela landet. Genom "tydliga" riktlinjer och en årlig certifiering skulle vi kunna styra upp detta bekymmer. Jag anser att vi alla har ett personligt ansvar i denna fråga. //AMBASS IN ACTION
Blood Will Tell