bara leg.läkare och leg.narkos i ambulans

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

eugenia

Inlägg av eugenia » 11/2 2005 19:11

Exempel:

Ambulans kallas till vårdcentral, prio 1. Astma!

I ambulansen två undersköterskor med eftergymnasial ambulansutbildning. Wow, hur ska detta gå?

Framme på plats. Syrgas samt läkemedelsväska bifogas.

I vårdcentralens akutrum;
Gråblek och cyanotisk patient, utan infart eller pågående behandling (varken syrgas eller inhalation).

I rummet;
1 sjuksköterska, 1 AT-doktor samt 1 Leg. läkare (okänd specialitet) läsandes "Innan bakjouren kommer" (en bok).

Vad gör ambulanssjukvårdens undersköterskor;
En påbröjar behandling med Inh. Ventoline efter anamnes.
Den andra sätter intravenös infart.

Vad gör läkaren när behandling påbörjas;
Citat: Wow, vilka grejer Ni har! slut citat.

Vad händer sedan;
Patienten förbättras snabbt och transporteras lugnt till sjukhus för efterkontroll och ställningstagande till annan medicinering.

Skit nu i vad som står på ryggen eller i diplomet.
Rätt personer med adekvat utbildning klarar det mesta.

De patienter som inte klaras, klaras nog inte heller med "sarkasm" en massa leg. läkare och narkossköterskor. De är ett bra komplement!

Tomas

Inlägg av Tomas » 11/2 2005 23:00

Wow, samma vårdcentral, cyanotiskt, rödblåssig,( co2 retention) ej kontaktbar kol patient. Vetoline knappast effektivt i detta skede. Narkossköterska i besättningen, ketalar, celocurin, intubation. Vi ska sätta prestigen åt sidan, vi kompleterar varandra.

Novisen

Inlägg av Novisen » 12/2 2005 10:36

Samma vårdcentral. Patienten har fått nål och har just avslutat inhalation med Ventolin och Atrovent och fått Betapred per oz. Får just nu syrgas. Alla vitalparametrar taget och läkaren sitter just och skriver ut akutremissen till medicinkliniken. Patienten är inte särskillt påverkad längre så den enda behandling vi ger är att fortsätta syrgasbehandlingen på vägen in till akuten. Vi kompletterar varann.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/2 2005 10:50

Tomas skrev:Wow, samma vårdcentral, cyanotiskt, rödblåssig,( co2 retention) ej kontaktbar kol patient. Vetoline knappast effektivt i detta skede. Narkossköterska i besättningen, ketalar, celocurin, intubation. Vi ska sätta prestigen åt sidan, vi kompleterar varandra.
Ärligt talat så har jag aldrig sett en narkossköterska som söver en pat prehospitalt. Det är ingen som vill pga osäkerhet och risker.
Så var det med det...

prehospital

Inlägg av prehospital » 12/2 2005 17:21

Är Du säker på att de anestesisjuksköterskor som arbetar inom ambulanssjukvården har möjlighet att göra detta? Tyvärr hindras många anestesisjuksköterskor att använda anestesiläkemedel av ambulansläkare.

Vore intressant att veta i vilken del av Sverige Du pratar om?

Tomas

Inlägg av Tomas » 13/2 2005 15:40

Syjunta, situationen jag beskrev är inte alls ovanlig. Du har helt rätt att det är en risktagande att söva, men vad är alternativen i en sådan här situation?? vad skulle du ha gjort ??. Låt säga att det är tre mil till närmaste Lässjukhus. Att du inte sett någon narkossköterska söva prehospitalt kan säkert bero på flera orsaker, Narkossköterskans kompetens, erfarenhet, situation, antal narkossköterskor i ambulansorganisationen etc. En annan orsak kan vara som prehospital antytt tidigare. Ambulansläkarens brist på stöd och uppmuntran till att använda sig av ambulanspersonalens kompetens på ett optimalt sätt.
Prehospital, de riktlinjer vi har fått är att vi får söva om situationen så kräver, ganska "luddigt" eller hur ? Problemet blir att om det "skiter" sig så kanske inte ambulansläkaren vill backa upp den som utfört jobbet. Och andra sidan om man inte har gjort det man kunnat så får man "skit" även för det. Jag tror dock att våran läkare skulle ge oss vårt stöd den dagen det inte går som man har tänkt.

prehospital

Inlägg av prehospital » 13/2 2005 16:15

Var glad för att du har en ambulansläkare som stöder dig, Tomas!
Där jag jobbar har vi en ambulansläkare som hindrar anestesisjuksköterskor från att använda sin kompetens genom att inte ge dem tillgång till de läkemedel som de har utbildning på och erfarenhet av att använda (tänkbara anledningar till detta har vi diskuterat i tidigare inlägg). Så vad göra? Sluta - byta till något bättre landsting - eller hoppas på byte av ambulansläkare?

Tyvärr så är ambulansläkare ofta ambulansläkare av olika eller kombinerade skäl. Inkompetens - passar inte in någon annanstans i vården. Låg status - ingen annan läkare vill ha uppdraget. Makt - har stor möjlighet att efter eget tycke styra en verksamhet - utan att ha vetenskaplig skolning, vilket oftast krävs inom övrig vård. Undantaget som bekräftar regeln finns i...?

Tomas

Inlägg av Tomas » 13/2 2005 19:21

Prehospital, hur motiverar eran ambulansläkare om ni inte tex har sövt en solklar medvetslös skallskada med tecken på intrakraniell tryckökning?
Skulle jag hamna i en sådan situation så skulle jag anmäla mig själv för bristande yrkesutövning.

prehospital

Inlägg av prehospital » 13/2 2005 19:44

Har fått bl.a. följande skäl:
Alla sjuksköterskor ska ha samma behandlingsmöjligheter och SOS Alarm kan inte hålla reda på ambulanspersonalens kompetensnivå.

Klart är att vi sjuksköterskor är helt i händerna på ambulansläkaren och dennes godtycke. Vi har inget att säga till om. Mycket frusterande!

eugenia

Inlägg av eugenia » 13/2 2005 19:54

Prehospital, vem har gett dig skälet att SOS Alarm inte kan hålla reda på din kompetensnivå och var finns du?

Och givetvis ska NSK söva om det finns anledning, dumt vore väl annars om läkemedel finns med. Där håller jag helt och hållet med Thomas.

Tomas

Inlägg av Tomas » 13/2 2005 20:03

Jag mycket väl förstå att detta är inte helt tillfredställande. Jag tycker det är en mycket dålig motivering, oavsett utbildning så har alla olika kompitensnivå. Är ni flera narkossköterskor i organisationen ? Det problem vi har är att övrig personal inte alla, tycker att narkossköterskor inte har något att tillföra organisationen ( vilket en del tycker även här) Dock så tycker våran läkare att det bör finnas fler narkossköterskor i organisationen. Jag vet inte om du kan eller vill svara på frågan, vad gör du om du hamnar i en sådan situation och du måste söva? svara här eller skicka personligt meddelande.

prehospital

Inlägg av prehospital » 13/2 2005 20:33

Vi är ganska många anestesisjuksköterskor på vår station - mer än hälften av alla sjuksköterskor. Alla sjuksköterskor är anställda som ambulanssjuksköterskor. Även hos oss är problemet att andra sjuksköterskor anser att det inte behövs anestesisjuksköterskor nu när ambulans-vuben finns. Vi sjuksköterskor är inte enade, vilket ligger oss i fatet.

Ja, vad gör man? Försöker lösa situationen så gott det går. Enda alternativet som står till buds är svalgtub och att maskventilera patienten - med de risker detta medför. De anestesiläkemedel vi har med oss är Ketalar + Stesolid. Inget annat induktionsmedel eller muskelrelaxerade.

Tomas

Inlägg av Tomas » 13/2 2005 21:01

Finns det inga läkemedel att tillgå så blir det förstås svårt. Är det möjligtvis så att läkaren själv vill göra sig oumbärlig och leka i diken och bilvrak?? Nej anmäl dig själv ( lättare sagt än gjort) skriv incedentrapporter om det inträffar att du och dina kollegor inte har möjligheten att behandla patienten efter bästa förmåga. Nu är ingen läkares ord det slutgiltiga och det ända rätta svaret. Men våran Ambulansläkare tycker att ambulansutbildningen så som den ser ut i dag är alldeles för tunn.

ditte

Inlägg av ditte » 14/2 2005 0:22

Ja hos oss på anestesin går de flesta personalkategorier för att auskultera.............!. När man pratar om outcome så är det adekvat ventilation som gäller, hos både medicinska o kirurgiska patienter. Konstigt att anestesierfarenheten skall dissas av de som inte besitter den...för det går ju inte egentligen - eller hur ? ! Vi kanske skall diskutera om vi skall ha en ane ssk, at- läk, leg- läk, s-t läk eller en spec-läk som söver prehosp. Tack för mig o kör fort men försiktigt i snömodden.

ditte

Inlägg av ditte » 14/2 2005 0:27

Ps jobbat under 12 år i amb o började som usk + 20 v HSA. Har endast 1,5 år som Nsk så tycker det är kul att läsa inlägg o diskutera litet. Kram

Skriv svar