Yrkeshögskoleutbildning

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Sjuksköterskan

Ambulanssjukvårdarämne!!

Inlägg av Sjuksköterskan » 25/11 2004 12:10

Lipton: Ditt resonemang kan tyckas rimligt för outbildade, men för oss med en grundutbildning i botten är det förkastligt. Men detta kommer som sagt med den grund och synsätt som ssk utb trots allt ger. Väntar mej inget annat från en ivrig oerfaren uska.. Bilda förening med AA och AMB ASS vet jag!!

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/11 2004 12:30

Tomas skrev:Lipton, ditt tänkande är trångsynt. Ambulansen är idag en del av sjukvården inte en egen förgrening. Sjuköterskeutbildniningen har sina brister men är fortfarande en grundutbildning likaså läkarutbilningen socionom m.m.
Ja jag har insett att jag inte kommer få lära mig allt i skolbänken. Men min poäng är att den huvudsakliga sysslan i en akutambulans borde vara sjukvård. Annars hör patienten inte hemma i fordonet eftersom det då är slöseri med resurser.
En sjusköterska läser 1,5 år omvårdnad. Det är halva utbildningstiden. En del av dessa kurser syftar väldigt lite till att förbereda sjuksköterskan i sin roll som omvårdare utan mer till att görbereda sjuksköterskan i sin roll som akademisk forskare.
Min poäng är helt enkelt att man läser ju ett ämne som inte har med jobbet att göra.

Jag har alltid stört mig lite på gamla trötta ambulanssjukvårdare som vägrat att vidareutbilda sig och nu är tjuriga för att de inte kan få några tjänster. Trodde att de ansåg att de kunde allting och inte ansåg sig behöva någon vidareutbildning. Men jag insåg precis nu att så är det ju inte alls. De har aldrig haft någon möjlighet att få en formell vidareutbildning som varit relevant.

Jag är inte trångsynt och har sällan blivit anklagad för att vara korkad.
Men jag förstår helt enkelt inte varför man skall läsa till två saker man har ingen eller väldigt lite användning av inom ambulanssjukvården.

Jag får ofta känslan av att eftersom äldrevården saknar folk så skall all vårdutbildning handla om det och eftersom omvårdnadsforskningen ligger lite bakom övriga akademiska ämnen så måste man helst forska lite på vägen.

Att man sedan får nyutbildad personal inom sluten vård vars utbildning handlat om kommunal verksamhet tar man ingen hänsyn till.
Inte heller att omvårdnaden är en ny vetenskap och det tar lite tid tar man någon hänsyn till. Man kanske borde lära sig lite från de andra. Jag menar när skäggige Isak fick äpplet i huvudet så gick allt jättefort och man skyndade att lära sig allting. Några hundra år senare råkade man slå sönder en atom och då ramlade det ut massa nya saker som ingen sett förut. Ojdå? Var inte den vetenskapligt framforskade sanning sann? Vad gör vi nu?
Sjuksköterskan skrev: Lipton: Ditt resonemang kan tyckas rimligt för outbildade, men för oss med en grundutbildning i botten är det förkastligt. Men detta kommer som sagt med den grund och synsätt som ssk utb trots allt ger. Väntar mej inget annat från en ivrig oerfaren uska.. Bilda förening med AA och AMB ASS vet jag!!
Tomas: Vad var det du sa om trångsynt?

Sjuksköterskan: Jag är långt ifrån outbildad. Och med ditt tonfall så låter det nästan som om du anser att du är färdigutbildad vilket leder oss till första sidan på vårt forum.
Exakt vad är förkastligt med att vilja ha en utbildning inom sjukvård? Det är ju det enda jag klagar på egentligen, eller hur?
Första gången du kom ut i någon form av verskamhet så tror jag nog att det fanns en hemsk gammal undersköterska som tittade lite snett på dig och tyckte att du inte kunde någonting (hon fanns där även för mig). Men skillnaden mellan oss är väl att jag förstår henne och inser att hon kan saker som jag inte kan, hon kommer även kunna dessa saker om tre år när jag är färdig SSK och jag kommer fortfarande veta det då. Oberoende på om jag eller hon kan mest.
Du har nog aldrig försått detta och kommer heller aldrig förstå det. Håller du lika hårt på titlarna med läkare?

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 25/11 2004 12:52

---------------------Inlägg borttaget---------------------


[På grund av: otrevlig ton riktat direkt mot en person.]


-----------------ComaGlove Moderator-----------------

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 25/11 2004 13:29

Trångsynt var kanske inte rätt ordval snarare tunnelseende.Läs mitt sista inlägg igen och fundera ut hur många utbildningsvägar det skulle finnas inom sjukvården med ditt resononemang. Att arbeta på anestesin som jag gör är inte bara att stoppa ner en tub i halsen och vrida på gasen, rent teoretiskt skulle det kanske fungera så att jag bara lärde mig de specifika uppgifter som man gör som anestesisjuksköterka.Jag tycker systemet med grundutbildning och vidareutbildning är bra. Vidareutbildningen till ambulanssjuksköterska är ännu så pass ny, men om ett antal år så kommer det förmodligen att krävas denna utbildning för att arbeta på ambulansen.

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/11 2004 15:16

Sjuksköterskan skrev:Lipton: Näe, du är ju verkligen långt från att vara outbildad.... Du har ju lärt dig grunderna i att mocka nu... Ditt påstående om att jag anser mej vara färdigutbildad stämmer såklart inte, går narkosen nu. Slutligen håller jag på titlarna åt alla håll, högt som hos läkarna, lågt som hos dig.. Tror liksom det skulle bli lite rörigt om du av misstag skulle få någon annan uppgift än bäckentömmning för tillfället.
Mocka trodde jag man gjorde i laggårn.
Jag håller också på titlarna. Men jag gör det utan din attityd. Exempelvis så tror jag att du anser mig bara vara undersköterska medans jag anser att jag är undersköterska. På samma vis anser jag att de som sköter journalerna och liknande är läkarsekreterare. Det finns även en del vårdbiträden inom branchen. Men i min mening är de enda som bara är något patienterna. De kan, om alla andra sköter sina uppgifter, bara få vara patient och slippa bry sig om vem som gör vad med dem.
Detta innebär dock inte att jag inte skulle ge en läkare ett tips om jag vet något som han inte vet. Och när det gäller tömning av bäckenet så brukar väl patienterna titta konstigt på en läkare som inte tar med det ut ur salen om de skulle råka be honom om det?

Tomas: Jag inser att man inte kan ha en specifik utbildning för varje yrke. Men jag tycker inte att man skall plugga omvårdnad för att jobba i ambulans. Jag tycker i alla fall inte att halva utbildningen skall bestå av omvårdnad.
Ditt resonemang om att det om några år kommer krävas AmbulansVUB stämmer nog (såvida det inte kommer en bättre utbildning). Men då måste man alltså plugga fyra år innan man kan jobba med det man vill. Vilket då är samma underbetalda yrke som idag fast med högre studieskulder.
Jag skulle vilja att du förklarar specifikt vad det är som grundutbildningen till sjuksköterska har som gör att en person med den bakgrunden är mer lämpad att jobba i ambulans jämfört med en person som har pluggat närmare 1500 gymnasiepoäng akutsjukvård, prehospital akutsjukvård, räddningstjänstarbete, medicin och ergonomi.
Fundera även över vilken av dem som passar bäst in i det utbildningssystem som nu finns.
Du har själv sagt att det system som finns idag inte är perfekt. Jag förstår inte varför du inte är beredd att kämpa för att få det perfekt. Varför nöjer du dig med ett halvbra system?

Anonymous

alla åker ambulans!

Inlägg av Anonymous » 25/11 2004 19:52

Jag trodde att en akademisk examen var en utbildning eller har jag fattat fel?????? Trodde också att omvårdnad var det vi höll på med i ambulansen eftersom följande patinetkategorier åker med oss: Äldre, barn, psyk, kirurgi, medicin, ortopedi, gyn, ögon, öron, näsa, trauma, simulanter, taxiuppdrag m.m. eller vårdar vi fortfarande med gasen och ser coola ut i solglasögon? Hur skall en person som aldrig är med och administrera läkemede kunna medverka i övervakandet eller kunna kolla sin kollega att det blir rätt? ? Likså förstå äldre och psykiskt sjuka när man aldrig har praktiserat eller läst om det? Ssk utbildningen bygger mycket på praktik. Spettsa detta med en Vub så har man en bra utbildning, varför strida för en ny utbildning när man för massor av år sedan bestämde sig för ssk, och sedan har många landsting dessutom krävt någon form av vub. Kvaliten har höjts markant med detta kan jag säga, det märks när man jobbar på akuten då exvis lungödem kommer in i princip helt besvärsfria, exemplen kan göras många, nästa besättning med en liknade patient har möjligen cpap men inte mycket mer. Vilken besättning gör bästa jobbet och varför vill socialstyrelsen ha högre kompetens i ambulansen? Möjligehten att söva en brännskada m.m vilken narkssk vill göra det med en som aldrig har praktiserat på narkosen eller är bekant med förfarandet och läkemedlen?

Mitt argument med att man får en bred utbildning om man tex gör sig illa var med omtanke om arbetsgivaren som investerar i en anställd med introduktion m.m. och för den enskilde då man inte "slösar bort" tid på en utbildning som inte är bättre än dagens ambulanssjukvårdar utb. Man vet aldrig vad som kan hända, men det är klart man kanske skulle skita i säkerhetsbältet, för de flesta människorna behöver aldrig det då de aldrig kommer att krocka, likaså behöver de flesta som jobbar på ambulansen inte sluta pga ryggbesvär..........

Att ha en fyraårig utbildning innebär att bara praktiken är längre än hela den "nya", det kan inte vara fel. Om jag blir sjuk då vill jag ha två i ambulansen med en hög kompetens och erfarenhet. Vilket för mig skulle var en narksjuksköt och en ambsjuksköt, det är dit vi kommer att gå hoppas och tror jag.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 25/11 2004 20:12

Lipon, Sjuksköterkeutbildningen är inte perfekt för ambulansyrket och det ska den inte vara. Grundutbildningen måste få vara bred för att man ska kunna arbeta inom olika områden. Sen att löneläget är som det är är förstås tråkigt. Man hoppas förstås att löneläget ska bli bättre men har man valt sjuksköterkeyrket för att tjäna grova pengar så har man nog valt fel bana. En gymnasieutbildning ger ingen legitimation därför är sjuksköterkeutbildningen bättre. Har du en legitimation så har du ett större eget anvsar för vad du sysslar med. Det mest perfekta systemet är sjuksköterskor som växlar mellan slutenvård och prehospitalvård.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 25/11 2004 22:21

Vill inte blanda in mig allt för mycket i diskussion angående vad som är bra och dåligt när det gäller utbildningsvägarna, men tänkte i alla fall göra ett inlägg till min position.

Tidigare i tråden var det någon som nämnde ifall alla dessa utbildningssätt, nya utbildningar, och alla förändringar som händer och är påväg är förvirrande för dagens ungdom? Jodå, det är den. Jag som sitter i sitsen (sista året på gymnasiet) funderar över möjligheterna att bli ambulanssjukvårdare, vad säger egentligen förändringarna som är påväg? Nya utbildningssätt? Nya skolor? Yrkesutbildning? Vad är allt det här?

Att bli USK/Amb. Sjv. verkar inte vara någonting att satsa på i dagsläget, och SSK/Amb. SSK verkar det vara det säkraste kortet som verkar mest solit. Men vad är det för prat om en 80p högskoleutbildning? Vad är skillnaderna i delegeringar och i framtidsmöjligheter? Vad är det för prat om förändringar?

För en som inte är insatt i yrkesgruppen är det väldigt svårt att hålla sig up-to-date med alla dessa förändringar, och vad som kommer, ryktas om, och så vidare.. Någon som har lust att upplysa mig?

interflora

Yrkesutbildning...

Inlägg av interflora » 25/11 2004 23:11

Vi har ju i Sverige genom åren haft FLERA direkt inriktade yrkesutbildningar...
Operationsassistens, Laborationsassistent, Röntgenassistent o.sv...
Sedan blev det ju högskola och "bättre" men man följde efter där... Man kunde ju välja på flera inriktningar direkt... Operationssköterska, Psykiatrisköterska, Ögonsköterska, Röntensköterska os.v..

Är den operationssköterska som exempelvis INTE vill jobba inom den "vanliga" vården och är utbildad på 80-talet en sämre operationssköterska av idag? förut hade dem ju i alla fall praktik och fick lära sig saker o ting konkret...

dem läste ju första året tillsammans med alla andra sjuksköterskestudenter, det andra året läste dem sin inriktning, allmänsköterskorna läste "allmän hälso- och sjukvård"

Dessa människor är idag lika legitimerade precis som sina kollegor som går ut av idag!

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 26/11 2004 9:06

zAjben skrev: För en som inte är insatt i yrkesgruppen är det väldigt svårt att hålla sig up-to-date med alla dessa förändringar, och vad som kommer, ryktas om, och så vidare.. Någon som har lust att upplysa mig?
Alltså, krasst, är det så här:
Utan att lägga någon värdering i alla föreslagna utbildningsvägar, så är den utbildningen som på sikt håller just nu sjuksköterskeutb, med eller utan vub. Då får du legitimation och kan ge läkemedel på ordination/delegering.

Ambulansakademins 80-poängare och andra ambulanssjukvårdarutb är nog så bra, men nåt leg blir det inte än, således inga delegeringar. Och då minskar man betydligt i värde på ambulansarbetsmarknaden.

Dessutom, när det så småningom finns en ssk i varje ambulans, så är nog nästa steg att få in en till. Sedan en vubbad och så vidare. Så resonerar de arbetsgivarna jag varit i kontakt med.

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/11 2004 10:25

Tomas skrev:Lipon, Sjuksköterkeutbildningen är inte perfekt för ambulansyrket och det ska den inte vara. Grundutbildningen måste få vara bred för att man ska kunna arbeta inom olika områden. Sen att löneläget är som det är är förstås tråkigt. Man hoppas förstås att löneläget ska bli bättre men har man valt sjuksköterkeyrket för att tjäna grova pengar så har man nog valt fel bana. En gymnasieutbildning ger ingen legitimation därför är sjuksköterkeutbildningen bättre. Har du en legitimation så har du ett större eget anvsar för vad du sysslar med. Det mest perfekta systemet är sjuksköterskor som växlar mellan slutenvård och prehospitalvård.
Det är ju fruktansvärt frustrerande att läsa det här. Jag håller med dig om allting. Det är ju bara det att jag ser ett stort MEN.
Men vore det inte bättre med en specifik utbildning som leder till att man kommer in i organisationen. Bredden kan man skaffa sig sedan.
Lika frustrerande är det ju då att veta att mitt resonemang faller på grund av att alla inte fungerar på det viset. Det finns ju vissa människor som tror att de är bäst och därför inte kommer vidareutbilda sig.

suppen: Min poäng var att det idag krävs en akademisk utbildning för att få en yrkesutbildning. Det innebär att även om man kan yrket så måste man skaffa en fil. kand. omvårdnad för att få jobba.
Och ja mycket omvårdnad utförs i ambulansen. Men jag tycker att kunskaper och framför allt utbildning i sjukvård är viktigare. Detta eftersom de patienter som är akut sjuka har behov av sjukvård även om den går under namnet spcifika omvårdnadsåtgärder.
Att sedan upp mot 90% av larmen består av icke så sjuka patienter som "bara" behöver pratas med under resan anser jag inte att man behöver någon högre utbildning för.
En person som är lagom lämpad för ambulansyrket klarar att trösta utan någon utbildning. Det är liksom inget man kan lära sig.
Sjuksköterske utbildningen bygger mycket på praktik skriver du. Jag tycker att det är långt ifrån tillräckligt med praktik. Praktiken har fått maka på sig till förmån för de akademiska kurserna som möjliggör forskning vilket är väldigt viktigt eftersom omvårdnaden ligger efter alla andra vetenskaper.

zAjben: Idag är valet inte svårt. Du kommer läsa tre år till syrra. Detta eftersom det är den enda utbildningen som leder till att du kan vidareutbilda dig utan att behöva börja om. Vet inte vad du går på gymnasiet men det har ingen betydelse. Går du natur så kommer du ha mycket lättare, det är allt.
Går du Omvårdnad så har du ju visserligen möjlighet att gå amb.sjv.utb. först. Detta skulle i så fall möjliggöra att du får möjlighet att jobba något under utbildningen och på så vis dryga ut kassan lite. Och då menar jag nödvändigtvis inte att du måste jobba i en ambulans men vad jag förstått finns det helt enkelt inte många akutmott. som tar in gymnasieelever direkt efter omvårdnadsprogrammet.
Tro på Tobbe och mig själv. Jag vet. Jag slängde bort två år av mitt liv för att förbereda mig för att kunna gå en kortare utbildningsväg. Två gånger upptäckte jag även att det var helt i onödan. Jag lärde mig massor och skulle inte vilja ha dem ogjorda. Men formellt sett så har jag bara 15 poäng och det är det som räknas idag. I alla fall tills jag nått upp till 120 poäng, då hoppas jag att mina tidigare erfarenheter skall kunna göra mig mer attraktiv än någon annan så jag kan få ett jobb också.

interflora: Precis. Det jag egentligen begär är lite mer praktik och en vinkling av kurserna under de tre första åren.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/11 2004 11:56

Amb utb som ni diskuterar har i örebro är en campus utb som örebro universitet driver i den nya 2 åriga uskutb men själva studierna sker i Karlskoga campus
Detta läset jag under Nyheter

Ambulansakademin i Härnösand läggs ner - och ett centrum för tjänste- och produktutveckling för ambulanssjukvård i Västernorrland tar vid. Det innebär ett tiotal jobb i Härnösand - förutsatt att mål 1-medel beviljas från EU enligt planerna den 7 december.
Vad denna utb kommer att bli vet vi ännu inte

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/11 2004 11:58

Så från och med nästa höst så startar en ny utb i Ambulanssjukvård I karlskoga vad det innebär återstår att se

/ Stefan

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 26/11 2004 13:37

Lipton: Barn brukar kunna bestämma sig för att saker är äckligt innan de smakat, hur du kan kritisera och kan veta så mycket om ssk.utb. utan att ha gått den vet jag inte...

För att få en god kompetens i ambulans tror jag att man skall ha rotationsstjänstgöring mot sjukhuset och då mot IVA/AN, då är en 2-årig yrkesutbildning inte tillräckligt. Sedan kan man ju fundera om man skall läsa två år för att köra bil och bära bår eller tre år och få göra allt som yrket kräver?

Interflora: Det kanske är bra att gamla yrkesutbildningar försvunnit, det var för lätt för icke lämpliga personer att nå dessa typer av jobb du pratar om. Som vi längtar tills de försvinner - de är en stoppkloss i utvecklingen och kan inte ens stava till vetenskaplig metodik och utveckling. Vilket amb.sjv inte heller kan...

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/11 2004 14:34

Sjuksköterskan skrev:Lipton: Barn brukar kunna bestämma sig för att saker är äckligt innan de smakat, hur du kan kritisera och kan veta så mycket om ssk.utb. utan att ha gått den vet jag inte...

För att få en god kompetens i ambulans tror jag att man skall ha rotationsstjänstgöring mot sjukhuset och då mot IVA/AN, då är en 2-årig yrkesutbildning inte tillräckligt. Sedan kan man ju fundera om man skall läsa två år för att köra bil och bära bår eller tre år och få göra allt som yrket kräver?

Interflora: Det kanske är bra att gamla yrkesutbildningar försvunnit, det var för lätt för icke lämpliga personer att nå dessa typer av jobb du pratar om. Som vi längtar tills de försvinner - de är en stoppkloss i utvecklingen och kan inte ens stava till vetenskaplig metodik och utveckling. Vilket amb.sjv inte heller kan...
Jag går den. Jag har inte sagt något om den som jag inte redan upplevt eller kunnat få ut från kursplanen.
Har du själv gått 40 veckors PU Ambulanssjukvård?
Du är för upptagen att kritisera alla som inte skaffat sig några akademiska poäng och vetenskaplig metodik på högskola för att uppfatta det jag säger (för lita på mig, vetenskaplig metodik är inte något som högskolor och universitet har monopol på). En två-årig utbildning för att köra bil och bära bår är ju inte det jag efterlyser.
Jag efterlyser en relevant utbildning för att jobba i ambulans. Mig spelar det ingen roll om den är två eller fyra år. Huvudsaken är att den är relevant. Det blir roligare att plugga då, och då lär man sig mer vilket även leder till att man blir bättre och säkrare i sin yrkesroll.

Dina fruktansvärt negativa åsikter om alla som inte tycker som du eller har samma utbildning som du leder mig att tro att det inte är så mycket som förändrats när det gäller olämpliga personer som når yrken de inte är lämpliga för.
Lite ödmjukhet och insikten att även jag kan saker du ännu inte lärt dig är vad du behöver. Inte ytterligare en titel att trycka ned dina medarbetare med.

Skriv svar