Paramedic
Moderator: Wernvik
-
-
Hej Niklas!Niklas Karlsson skrev:Vårdförbundet kommer verkligen sätta käpparna i hjulet och jag misstänker att de kommer få säga sitt när utredningen om några år drar igång.
Ledsen ambass men jag tror att du får vänta många år på ditt paramedicsystem;)
Tyvärr är det nog som du skriver! Och under denna tid hinner många patientresor att ske på bekostnad av revirtänkande där inte vi arbetar med effektiva kanaler. Att Paramedic kommer vet vi. Att det skall behöva ta år av tid är en annan sak. Men för dem som kommer öpnna frågan och se in i SSK utbildningen finner dem snart att allt inte är vad det ser ut att vara. I många länder skulle SSK i ambulans vara helt otänkbart pga att de helt enkelt inte läser relevanta ämnen. Att "toppa" till sin examen med en vubb möter ej heller internationella krav för prehospitalt arbete.
En vaken utredning som tar Vårdförbundets remisser på allvar och som undersöker dess urkund kan inget annat än att hitta allvarliga brister i ett system som kommit helt fel.
Sverige behöver en paramedicutbildning med akutmedicinsk träning. Sveriegs ambulanssjukvård behöver PARAMEDIC....
Blood Will Tell
Paramedic.... phu vad trött man blir. Ambass vilket tålamod du har!! Mycket prat om omvårdnad/omvårdnadsteorier..... Viktigt att tänka på när man säger att ssk är en omvårdnadsbaserad utbildning är att mycket rymms i ämnet, dvs praktik perioder är omvårdnad, metodlektioner är omvårdnad osv. Jag vänder mig emot att omvvårdnad i debatten alltid =omvårdnadsteori.
En central fråga är också vilken erfarenhet kan en paramedic skaffa sig innan han/hon sätter sig i en ambulans? Jämför med en ssk med några års erfarenhet som "allmän ssk" Hon/han får praktisk erfarenhet av att vårda: allt från att sätta nål, administrera läkemedel mm. Lägg därtill en akut VUB. Jämför även med Narkos/IVA ssk med mycket stort vana av dåliga patienter samt stort ansvar för vård/behandling. Har för mig att Nederländerna har ett intressant system med ssk i ambulansen, ssk har först läst grundutbildning jobbat ett minst ett år för att sedan läsa IVA och/eller Narkos VUB:en jobbat som de för att sen bli behörig att söka ambulansVUB. Därefter bli behörig att jobba i ambulans. Snacka om praktisk erfarenhet samt rejäl utbildning! Det är ett system jag tycker vi kan sträva efter! Självklart kan då ambulans VUB:en vara på en betydligt högre nivå än den är idag!
En central fråga är också vilken erfarenhet kan en paramedic skaffa sig innan han/hon sätter sig i en ambulans? Jämför med en ssk med några års erfarenhet som "allmän ssk" Hon/han får praktisk erfarenhet av att vårda: allt från att sätta nål, administrera läkemedel mm. Lägg därtill en akut VUB. Jämför även med Narkos/IVA ssk med mycket stort vana av dåliga patienter samt stort ansvar för vård/behandling. Har för mig att Nederländerna har ett intressant system med ssk i ambulansen, ssk har först läst grundutbildning jobbat ett minst ett år för att sedan läsa IVA och/eller Narkos VUB:en jobbat som de för att sen bli behörig att söka ambulansVUB. Därefter bli behörig att jobba i ambulans. Snacka om praktisk erfarenhet samt rejäl utbildning! Det är ett system jag tycker vi kan sträva efter! Självklart kan då ambulans VUB:en vara på en betydligt högre nivå än den är idag!
AMBASS det är ganska roligt att du skriver "Att Paramedic kommer vet vi. Att det skall behöva ta år av tid är en annan sak. Men för dem som kommer öpnna frågan och se in i SSK utbildningen finner dem snart att allt inte är vad det ser ut att vara. I många länder skulle SSK i ambulans vara helt otänkbart pga att de helt enkelt inte läser relevanta ämnen. Att "toppa" till sin examen med en vubb möter ej heller internationella krav för prehospitalt arbete."
En kollega till mig är utbildad paramedic och har jobbat som paramedic i ett par år. Det konstiga är att när vi jämför denna utbildning med vår ssk+vub säger hon att hon tror att de läser lite mer omvårdnad än vad vi gör. Den prehospitala delen i paramedicsutbildningen är likvärdig med vubben, enligt henne.
Dessutom är hon som paramedic, oförstående till diskussionen att läsa mindre omvårdnad. Omvårdnad är ju det centrala i omhändertagandet av en patient prehospitalt eller inte.
En kollega till mig är utbildad paramedic och har jobbat som paramedic i ett par år. Det konstiga är att när vi jämför denna utbildning med vår ssk+vub säger hon att hon tror att de läser lite mer omvårdnad än vad vi gör. Den prehospitala delen i paramedicsutbildningen är likvärdig med vubben, enligt henne.
Dessutom är hon som paramedic, oförstående till diskussionen att läsa mindre omvårdnad. Omvårdnad är ju det centrala i omhändertagandet av en patient prehospitalt eller inte.
Cheers!sickfish skrev:AMBASS det är ganska roligt att du skriver "Att Paramedic kommer vet vi. Att det skall behöva ta år av tid är en annan sak. Men för dem som kommer öpnna frågan och se in i SSK utbildningen finner dem snart att allt inte är vad det ser ut att vara. I många länder skulle SSK i ambulans vara helt otänkbart pga att de helt enkelt inte läser relevanta ämnen. Att "toppa" till sin examen med en vubb möter ej heller internationella krav för prehospitalt arbete."
Jag vet inte alls var denna kvinna genomgått sin paramedicskolning. Den stora och avgörande skillnaden är att man på Paramedicnivå läser akutmedicin och prehospital sjukvård. Vad tycker du själv om SSK utbildningen? Är den optimal för prehospital sjukvård? //BE SAFE
Blood Will Tell
Hej Putte!Putte skrev:Paramedic.... phu vad trött man blir. Ambass vilket tålamod du har!! Mycket prat om omvårdnad/omvårdnadsteorier..... Viktigt att tänka på när man säger att ssk är en omvårdnadsbaserad utbildning är att mycket rymms i ämnet, dvs praktik perioder är omvårdnad, metodlektioner är omvårdnad osv. Jag vänder mig emot att omvvårdnad i debatten alltid =omvårdnadsteori.
Tålamod och vilja att förändra något till det bättre! Det kanske skall nämnas att jag inte är ensam i min uppfattning. De världsledande länderna inom sjukvård arbetar idag uteslutande med paramedicsystemet. Om du sedan anser att omvårdnadsteori och praktisk sjukvårdsomvårdnad har att skaffa i fält så är det din ensak. Hela ditt resonemang saknar global utblick. Du pratar om att en presumtiv ambulansare skall läsa helt ovidkommande ämnen för att sedan kunna ta tjänst i ambulans. Plockar du ut de relevanta ämnesgrupperna från en SSK utbildning skulle jag gissa att det grovt rör sig om max 10 veckor för vilka du skulle kunna härleda till akutsjukvård.
En paramedic behöver ej heller vara låst till en ambulans. Du glömmer att en paramedic har mycket hög status även i övriga delar av akutsjukvården. Jag är rädd att du är helt låst vid nivarande svenska system. Att öva på ett försvarstal gör du dock rätt i. För tiden kommer då saken ordentligt skall prövas. Att försvara ett undermåligt system är för mig helt främmande. Du får det att låta som att Sverige går i framkant och att våra över 100.000 SSK skulle vara den optimala akutpersonalen. Du skulle må bra av att förska kliva ur din egen föreställningsvärld och besöka de länder som arbetar med paramedic.
Jag vill dock ge dig rätt i att det är bra med rotation. Men detta har föga att göra med om du är omvårdnadsteoretiker eller paramedic!
((BE SAFE))
Blood Will Tell
Klart att alla utbildningar går att utveckla, inget är alltid optimalt.
Men du skriver att ssk+vub inte håller måttet för att arbeta prehospitalt, konstigt med tanke på att man kan bli paramedic med en likvärdig utbildning. Spelar det någon roll vart man läser till paramedic? Är det inte en internationell standard på utbildningen?
Men du skriver att ssk+vub inte håller måttet för att arbeta prehospitalt, konstigt med tanke på att man kan bli paramedic med en likvärdig utbildning. Spelar det någon roll vart man läser till paramedic? Är det inte en internationell standard på utbildningen?
Du säger att du inte är ensam med din uppfattning Ambass.... Vem mer än du med pondus i Sverige anser att ssk+amb.sjukv bör skrotas till förmån för paramedic?
Jag anser att en rejäl grundläggande vårdutbildning (ssk) + VUB inrikting ambulans, gärna även narkos eller IVA utbildning med klinisk erfarenhet är en bra grund.
Du skriver att en paramedic ej är låst till ambulans, Var kan han/hon jobba och få ett ansvarsfullt jobb? I Sverige kan han/hon inte administrera läkemedel det vet vi, därmed tror jag inte att hon/hon får hög status i övrig akutsjukvård. Möjligen får han/hon syssla med allmän omvårdnad på en akutavdelning, men o andra sidan de läser ju inte omvårdnad så det går ju inte heller! Jag förkastar inte paramedic systemet men vänder mig emot att du har gjort till din livsuppgift att i alla delar såga sjuksköterskor i allmänhet och svensk ambulansjukvård i synerhet. Förstår bara inte varför. Tror själv att paramedic system fungerar bra på många platser, är dock tvärtemot dig övertygad om att "vårat" system fungerar mycket bra. Kan säkert bli bättre! Om du läser mitt tidigare inlägg igen så ser du även att jag tar upp nedeländernas ambulans system som har stora likheter med vårat som en förebild, således har jag inte försökt få det att framstå som om Sverige går i framkant som du skriver. Kostigt också att du menar att jag saknar global utblick, läst mitt tidigare inlägg igen!
Jag anser att en rejäl grundläggande vårdutbildning (ssk) + VUB inrikting ambulans, gärna även narkos eller IVA utbildning med klinisk erfarenhet är en bra grund.
Du skriver att en paramedic ej är låst till ambulans, Var kan han/hon jobba och få ett ansvarsfullt jobb? I Sverige kan han/hon inte administrera läkemedel det vet vi, därmed tror jag inte att hon/hon får hög status i övrig akutsjukvård. Möjligen får han/hon syssla med allmän omvårdnad på en akutavdelning, men o andra sidan de läser ju inte omvårdnad så det går ju inte heller! Jag förkastar inte paramedic systemet men vänder mig emot att du har gjort till din livsuppgift att i alla delar såga sjuksköterskor i allmänhet och svensk ambulansjukvård i synerhet. Förstår bara inte varför. Tror själv att paramedic system fungerar bra på många platser, är dock tvärtemot dig övertygad om att "vårat" system fungerar mycket bra. Kan säkert bli bättre! Om du läser mitt tidigare inlägg igen så ser du även att jag tar upp nedeländernas ambulans system som har stora likheter med vårat som en förebild, således har jag inte försökt få det att framstå som om Sverige går i framkant som du skriver. Kostigt också att du menar att jag saknar global utblick, läst mitt tidigare inlägg igen!
-
Ett paramedicsystem fungerar i städer med mycket trauma, och många prio 1 varje dygn. Det är sällsynt i Sverige och det kommer därför vara omöjligt att behålla en hög kompetens på dessa medarbetare. Rotationstjänstgöring är uteslutet för paramedics i dagsläget pga det system med läkemdelshantering som vi har i sverige. Det kommer inte ändras. Jag tror snarare att det kommer stramas upp efter det tragiska dödsfallet med barnet som fick alldeles för hög dos av nått kramplösande(?).
Nej! Sverge är för litet för att ett paramedicsystem ska fungera. Ett så litet land som Sverige behöver prehospare som har en bred utbildning (för att ta dessa 90% prio 2-3) med spetskompetens inom akutsjukvård (resterande 10% prio 1, som oftast inte är det vid framkomst). Detta borgar för en hög kvalitet där personalen kan ges möjlighet till att upprätthålla kompetensen samtidigt som de jobbar ex 75% i ambulansen.
Jag är imponerad över all info som ambass har om vilka arbetsuppgifter dessa personer kommer få på sjukhuset, att det är många på beslutsfattande possition som gillar idén och att det snart skulle gå att införa detta. Vad får du all denna info ifrån?
Jag jobbar nu 2 pass i veckan i ambulans och resten som john blund på OP i sthlm. Jag pratar med vår ambulansöverläkare snudd på dagligen och jag har ALDRIG hört ett ord om paramedicsystemet utanför detta forum trots att jag försökt fiska hos personer som borde sitta på info? Det kan väl inte på något sätt vara hysch hysch?
Jag vill gärna se något som tyder på att dessa frågor tas på allvar?
Nej! Sverge är för litet för att ett paramedicsystem ska fungera. Ett så litet land som Sverige behöver prehospare som har en bred utbildning (för att ta dessa 90% prio 2-3) med spetskompetens inom akutsjukvård (resterande 10% prio 1, som oftast inte är det vid framkomst). Detta borgar för en hög kvalitet där personalen kan ges möjlighet till att upprätthålla kompetensen samtidigt som de jobbar ex 75% i ambulansen.
Jag är imponerad över all info som ambass har om vilka arbetsuppgifter dessa personer kommer få på sjukhuset, att det är många på beslutsfattande possition som gillar idén och att det snart skulle gå att införa detta. Vad får du all denna info ifrån?
Jag jobbar nu 2 pass i veckan i ambulans och resten som john blund på OP i sthlm. Jag pratar med vår ambulansöverläkare snudd på dagligen och jag har ALDRIG hört ett ord om paramedicsystemet utanför detta forum trots att jag försökt fiska hos personer som borde sitta på info? Det kan väl inte på något sätt vara hysch hysch?
Cheers Niklas!Niklas Karlsson skrev:Ett paramedicsystem fungerar i städer med mycket trauma, och många prio 1 varje dygn. Det är sällsynt i Sverige och det kommer därför vara omöjligt att behålla en hög kompetens på dessa medarbetare. Rotationstjänstgöring är uteslutet för paramedics i dagsläget pga det system med läkemdelshantering som vi har i sverige. Det kommer inte ändras. Jag tror snarare att det kommer stramas upp efter det tragiska dödsfallet med barnet som fick alldeles för hög dos av nått kramplösande(?).
Kanske är det iaf lite hysch hysch då saken ännu inte prövats. Orsaken till detta heter att Vårdförbundet lyckats föra en spikrak linje för att övertyga vissa beslutsfattare om SSK. Alla kliniker med internationell erfarenhet är väl bekanta med paramedicmodellen och jag tror att många i början av införandet av den nuvarande svenska modellen såg på paramedic - emt systemet. Det blev dock inte riktigt rätt med tanke på vad vi ser idag. Jag håller annars med dig om att det i den svenska sjukvårdsdebatten är ovanligt tyst i frågan. Då frågan ej heller ordentligt prövats i Sverige så speglar detta också en form av demokratisk brist. Internationellt finns ett stort stöd för modellen med paramedic. Varför inte utvärdera systemet i Sverige och ställa SSK vs PARAMEDIC! Tror du Vårdförbundet skulle anta utmaningen

Till skillnad mot dig anser jag inte att SSK ger den stora kompetens som du berättar om. Jag skulle till och med vilja påstå att komptensen snarare minskat då vi börjar tappa stinget i fråga om att se till individers verkliga kunskap.
Du är i ditt resonemang helt låst vid Sverige och vad som gäller just nu. Se framåt och över byråkratnackar. När jag skriver att paramedic också skall kunna rotera kräver detta naturligtvis att dem får legitimation. Det är ännu ett bekymmer att vi idag 2006 ännu inte har nivåtest som öppnar upp för en bredare grupp att få sin kunskap prövad. När jag skriver om paramedic gör jag det inte som en spåman utan som en visonär som ser hur andra länder arbetar. Jag väljer att inte blunda för de allvarliga brister som nuvarande system medför.
Om du vill se något som tyder på att frågorna tas på allvar kan du vrida ditt huvud mott norr, väst, öst och söder. Det kan vara bra att ibland se ut över gränserna. Att Australien, USA, Storbritannien, Canada, Tyskland, Frankrike, Finland, Norge m. fl. arbetar målmedvetet med paramedic kanske borde vara bevis nog. När det gäller paramedic i ambulans är avsikten att finna ut maximal nytta för skattebetalarna (de kommande patienterna).
Om du också ser till dagens svenska ambulansvubbar kanske det kan vara på sin plats att se vilken litteratur dem använder

Om nu SSK utbildningen är så bra för prehospital vård som du förespeglar borde kanske det inte vara någon större fara att införa ett test som gäller för alla. FÖRST DÅ KANSKE VI SER DEN VERKLIGA KUNSKAPEN.....
Låt sjuksköterskor få vara sjuksköterskor!
Paramedic Training Is a Goal!
Blood Will Tell
Hello Putte!Putte skrev:Du säger att du inte är ensam med din uppfattning Ambass.... Vem mer än du med pondus i Sverige anser att ssk+amb.sjukv bör skrotas till förmån för paramedic?
Det du beskriver gäller idag och är helt låst vid nuvarande ordning. Tiderna förändras oavsett vad man tycker om saken. Vad är det som är så värdehöjande för prehospital sjukvård i vårt system nuvarande system? Att persoenr med faktisk kunskap i akutsjukvård inte kan administrera läkemedel mm är ju helt sjukt. Tycker du att ambulanssjukvåradre skall kunna få leg?
//AMBASS
Blood Will Tell