Ambulans sjukvårdare!!!!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/6 2005 11:37

Novisen: Den sköna och behagliga tillvaron kan lätt bytas mot irritation när man tvingas gå på olika lektioner som inte ger något och stycka upp veckorna i någon timma i skolan där och någon här vilket gör det omöjligt att jobba och då växer studieskulden till synes fortare än när man känner en lätt "behaglig" press att plugga och lära sig något nytt. ;)

ssk2: Som någon redan påpekat kan man inte tillgodoräkna sig något, däremot kan man efter den nya tvååriga utbildningen i Örebro tydligen tillgodoräkna sig 20 poäng på sjuksköterskeutbildningen eftersom de läser samma kurser.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 4/6 2005 13:48

Lipton :lol:

För mig är målet med utbildning till största delen att skaffa sig kunskap. Om utbildningen enbart blir ett sätt att på papper skaffa sig bevis för sin "kompetens" så skulle det för mig iallafall kännas bortkastat. Akuten träffar rätt med sitt inlägg. Kunskap och erfarenhet är en process.

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 4/6 2005 13:57

Nå Hadde jag rätt eller fel i mitt tidigare inlägg???

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/6 2005 14:10

Novisen: Precis! Men ibland så krävs det ju ett papper på kunskapen, och om enda sättet att få pappret är att sitta med på exempelvis ett seminarie som ligger på lägre nivå än den kunskap man har så får man ju bita i äpplet trots att det är surt.
Även jag håller självklart med Akuten. "Repetition är all kunskaps moder" brukade min gamla kemilärare hävda. Man behöver dock inte gå en ny utbildning för att repetera. Om man integrerar ämnena så spar man tid och hinner mer.
Exempel: Gaser finns i både kemi, biologi och fysik. Att då lära sig allt om gaser i först kemi, sedan biologi och sist kemi är ju onödigt då man kan lära sig det grundläggande om gaser som ju är detsamma i alla tre ämnena först. Sedan kan man repetera det med påbyggnad flera gånger.
Ett annat exempel är omvårdnadsutbildningarna på gymnasiet där varenda kurs börjar med en gigantisk portion lagstiftning. Denna skulle kunna integreras och läsas en gång och sedan repeteras två och på så vis få minst tio timmar över.

Brosan: Du har väl helt rätt, tycker jag. Men det hjälper ju föga...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 4/6 2005 15:48

Brosan!

Jag tycker du har rätt i din slutsats. Den med högst medicinsk kompetens ska enligt SoS vårda. Då måste den andra köra. Vi skiljer oss åt då jag tycker att det optimala är två sjuksköterskor som kompletterar varann(helst med vub) i framtiden.

Alla kommer att ha åsikter på de utbildningar som finns. Förhoppningsvis genomgår utbildningarna förändringar hela tiden till det bättre men det kommer också att medföra förändringar till det sämre i processen.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 5/6 2005 3:27

Novisen skrev:Brosan!

Jag tycker du har rätt i din slutsats. Den med högst medicinsk kompetens ska enligt SoS vårda. Då måste den andra köra. Vi skiljer oss åt då jag tycker att det optimala är två sjuksköterskor som kompletterar varann(helst med vub) i framtiden.

Alla kommer att ha åsikter på de utbildningar som finns. Förhoppningsvis genomgår utbildningarna förändringar hela tiden till det bättre men det kommer också att medföra förändringar till det sämre i processen.
Den med högst medicinsk kompetens ska enligt SoS vårda skriver du men du menar kanske inte i detta fall reell sådan? Jag hör till dem som tror att utbildningar alltid är av godo men att det blir broblem när man sedan stenhårt hänvisar till SoS. Vad har SoS gjort för oss ssk tidigare tycker du?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/6 2005 10:33

Att den med högst formell kompetens ska vårda då det är läkemedel inblandat är klart tycker jag. Du må vara den bästa ambulanssjukvårdaren i världen, PHTLS instruktör, 4 år på läkarlinjen osv. Sommarjobbaren med tummen mitt i handen, sjuksköterska och 2 veckors erfarenhet har högre formell kompetens och ska därför vårda. Hur man sedan löser fallet på plats kan ingen kontrollera.

Sen förstod jag inte vad du menar med: Jag hör till dem som tror att utbildningar alltid är av godo men att det blir broblem när man sedan stenhårt hänvisar till SoS. Vad har SoS gjort för oss ssk tidigare tycker du?

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 5/6 2005 11:26

Novisen: Har jag förstått dig rätt eller fel
Du menar alltså att amb.sjv och ssk inte kompleterar varandra eller vad menar du

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/6 2005 12:18

Idag så kompletterar man varann bra. Efter 1/10 tror jag att samarbetet också kommer att fungera bra med alla duktiga och erfarna ambulanssjukvårdare som finns. Problemet bli när alla ambulanssjukvårdare slutar/gå i pension och ersätts av nya ambulanssjukvårdare som aldrig vårdat en dålig patient, gett mediciner osv. Jag anser därför att alla nyanställningar ska vara sjuksköterskor med ambulansutbildning eller anestesiutbildning. Jag tror inte på att man ska dela upp arbetsuppgifterna mellan varann. Det bästa tror jag är ett system som det vi har idag där båda ska kunna göra allt i en besättning.

Med att komplettera varann tycker jag inte att det är när jag som sjuksköterska inte vet hur radion fungerar eller då inte ambulanssjukvårdaren kan berätta hur mycket Adrenalin som ska ges till ett barn på 15 kg vid ett hjärtstopp. Tror att man kompletterar varann då man har breda kunskaper över hela området som ambulanssjukvård spänner över.

Anonymous

ja!

Inlägg av Anonymous » 5/6 2005 15:02

Novisen skrev:Jag anser därför att alla nyanställningar ska vara sjuksköterskor med ambulansutbildning eller anestesiutbildning. Jag tror inte på att man ska dela upp arbetsuppgifterna mellan varann. Det bästa tror jag är ett system som det vi har idag där båda ska kunna göra allt i en besättning.
Med att komplettera varann tycker jag inte att det är när jag som sjuksköterska inte vet hur radion fungerar eller då inte ambulanssjukvårdaren kan berätta hur mycket Adrenalin som ska ges till ett barn på 15 kg vid ett hjärtstopp. Tror att man kompletterar varann då man har breda kunskaper över hela området som ambulanssjukvård spänner över.
RÄTT, flexibilitet, säkerhet, kvalitet och kompetens är orden.....

manne

Inlägg av manne » 5/6 2005 18:10

Novisen skrev: ersätts av nya ambulanssjukvårdare som aldrig vårdat en dålig patient, gett mediciner osv.
Med att komplettera varann tycker jag inte att det är när jag som sjuksköterska inte vet hur radion fungerar eller då inte ambulanssjukvårdaren kan berätta hur mycket Adrenalin som ska ges till ett barn på 15 kg vid ett hjärtstopp.
Alla sjuksköterskor vet inte det hos oss.....
Finns även många nya som aldrig vårdat/sett en risig patient....
Nog om detta. Åter till tråden

Skriv svar