SSK-utbildningen är kass

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 26/10 2005 16:25

Tror att det ätrpligt viktigt att efter avslutad ssk utbildning komma in på huset ett tag för att bygga upp kompetensen och kunna till fullo dra nytta av vad man lärt sig i skolan.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

peder

Inlägg av peder » 26/10 2005 16:53

aceofspades skrev:Jag tvivlar inte ett dugg på att omvårdnadsteoretikerna besatt/besitter en enorm och värdefull kunskap. Men jag känner att det finns ett stort dilemma. Exemplet Katie Eriksson som bokstavligen dränkt sina omsorgsmodeller i kristna värderingar. Min fråga är: Varför ska man utöva omvårdnad ur ett kristet perspektiv?? Framförallt i det mångkulturella samhälle vi numera lever i. Det förespråkas att man ska anpassa vården till patienten och ge vård utifrån patienperspektiv osv.
Det blir dock problem om man ska leka prao-jesus i mötet med en troende muslim. Vems tro ska man förneka? Sin egen eller patientens?
kristna värderingar är inte samma sak som kristen livsåskådning.... och vad skulle problemet vara att bemöta en muslim, hindu, buddist etc. med kristna värderingar (tex att alla människor är lika värda eller solidaritet med de svaga. ) Att bemöta någon med "kristna värderingar" betyder inte att du ska omvända och frälsa personen. Även icke-trorende har (ofta) kristna värderingar.

Att använda just "kristna" värderingar är kanske inte ett bra ordval, eftersom det direkt kopplas till en livsåskådning, ett bättre ordval kanske är humanistiska värderingar.

Sedan att K. Eriksson gör mej till en LIDANDE MÄNNISKA är en annan sak..... det finns fler omvårdnadsteoretiker som har den effekten. :D

manne

Inlägg av manne » 26/10 2005 19:46

Wernvik skrev:Tror att det ätrpligt viktigt att efter avslutad ssk utbildning komma in på huset ett tag för att bygga upp kompetensen och kunna till fullo dra nytta av vad man lärt sig i skolan.
Ja det man lär sig på sskutb är inte mycket att hänga i granen

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/11 2005 16:28

peder skrev:
aceofspades skrev:Jag tvivlar inte ett dugg på att omvårdnadsteoretikerna besatt/besitter en enorm och värdefull kunskap. Men jag känner att det finns ett stort dilemma. Exemplet Katie Eriksson som bokstavligen dränkt sina omsorgsmodeller i kristna värderingar. Min fråga är: Varför ska man utöva omvårdnad ur ett kristet perspektiv?? Framförallt i det mångkulturella samhälle vi numera lever i. Det förespråkas att man ska anpassa vården till patienten och ge vård utifrån patienperspektiv osv.
Det blir dock problem om man ska leka prao-jesus i mötet med en troende muslim. Vems tro ska man förneka? Sin egen eller patientens?
kristna värderingar är inte samma sak som kristen livsåskådning.... och vad skulle problemet vara att bemöta en muslim, hindu, buddist etc. med kristna värderingar (tex att alla människor är lika värda eller solidaritet med de svaga. ) Att bemöta någon med "kristna värderingar" betyder inte att du ska omvända och frälsa personen. Även icke-trorende har (ofta) kristna värderingar.

Att använda just "kristna" värderingar är kanske inte ett bra ordval, eftersom det direkt kopplas till en livsåskådning, ett bättre ordval kanske är humanistiska värderingar.

Sedan att K. Eriksson gör mej till en LIDANDE MÄNNISKA är en annan sak..... det finns fler omvårdnadsteoretiker som har den effekten. :D
Jag kanske formulerade mig lite klumpigt. Men jag tycker ändå inte att omvårdnad har något med kristendom, kristna värderingar, etc att göra. Att ha en humanistisk syn innebär inte nödvändigtvis att man har kristna värderingar. Det är inte bara kristna som har en humanistisk eller holistisk människosyn. Det är ju upp till individen att agera "förnuftigt" i mötet med andra människor. Mina värderingar är inte kristna, de är mina.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/11 2005 16:36

manne skrev:
Wernvik skrev:Tror att det ätrpligt viktigt att efter avslutad ssk utbildning komma in på huset ett tag för att bygga upp kompetensen och kunna till fullo dra nytta av vad man lärt sig i skolan.
Ja det man lär sig på sskutb är inte mycket att hänga i granen
Mer klinisk praktik under utbildningstiden!
Ssk-utb är riktigt slapp. Ibland har man inte mer än ett par skoltimmar i veckan. Efter en tenta har man ju dessutom inte något säskilt att plugga på. (Kanske till omtentan då, för en del)
Varför använder man inte den här tiden till tex praktisk träning?
Det kan ju inte skada att så fort som möjligt få omsätta teori till
praktiska övningar, vilket borde höja kompetensen avsevärt.

Skriv svar