Akuten skrev:Crush Induction innebär väl att man söver en icke-fastande patient (gäller även Ileuspatienter) med alla bekymmer som då kan uppstå. Detta kan alltså lika gärna vara inne på sjukhus som perhospitalt. Aspirationsrisken är stor vilket resulterar i att man behöver en medhjälpare som håller crikoidtryck på patienten tills tuben är kuffad. Man preoxygenerar inte (innan sövningen inleds) för att inte riskera att blåsa ner luft i magsäcken. Hela sövningen ska gå snabbt. Sugberedskap med Junker-sug (grov sug).
Vilka läkemedel som används har jag inte koll på. Det behövs nog att någon av er narkossköterskor svarar på det!
Visst används det flitigt på huset också. Det jag menade var att när man söver prehospitalt så används detta sätt mer eller mindre alltid. Skulle tro att när man söver någon akut så är det detta sätt man använder för att förhindra aspiration.
Vad det gäller läkemedel så skulle jag tro att Propofol/Ketalar är vanligt att inducera med, celo som muskelavslappnande och om propofol används så är fentanyl ett hett tips för smärtling
interflora skrev:Hejsan, vad jag vet så är det väl i nästan hela sverige endast anestesisköterskor som får ge Ketalar på generellt direktiv...
Tycker det verkar bra om ambulanssköterskor får en riktigt bra genomgång av läkemedlet också...
anledningen till att just anestesisköterskor är dem som får ge Ketalar är ju den att det är ett läkemedel som inte alls är särskilt använt, även om trenden verkar vända... anledningen i grund o botten är ju att har man ingen som helst kunskap eller liknande om detta läkemedel kan det ju bli svårt, eftersom vissa människor exempelvis kan börja stöna o gny, vilket kan få många o tro att man inte lyckats med behandlingen...
används ju mest inom just anestesin... vissa intensivvårdssköterskor och sjuksköterskor vid canceravdelningar kan ju tänkas ha erfarenhet också.
Nja, i vissa län får ketalar i lågdos ges av ambssk. Ketalar är ett potent analgetika/anestetika men är ett förhållande vis "lätt" medel att använda. Försvaret utbildar sina sjukvårdare på det och det är det mest använda medlet i världen. Mer eller mindre alla försvarsmakter har det i sin organisation.