Yrkeshögskoleutbildning

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 24/11 2004 16:19

Vad ska personerna som gått denna utbildning få göra som inte en abbsjv får göra idag? SKulle vara kul om någon kunde sammanfatta!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 24/11 2004 20:38

AMB ASS: Varför rekomendera en totalt oprövad utbildning som inte ger fler rättigheter än de få som ambsjv får okt 2005? När dessutom längden på utbildningen är nära den samma för ssk.. Dina spekulationer om att denna utb eller annan ambsjv utb kommer att ge legitimation en dag är ju enbart din önskedröm och inget annat. Luftslott ger inga framtida jobb åt blivande ambulanspersonal! Sluta gissa och gå efter de fakta som varit klara sen 1994: Endast legitimerad personal får administrera läkemedel i amb!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/11 2004 21:58

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Varför rekomendera en totalt oprövad utbildning som inte ger fler rättigheter än de få som ambsjv får okt 2005? När dessutom längden på utbildningen är nära den samma för ssk.. Dina spekulationer om att denna utb eller annan ambsjv utb kommer att ge legitimation en dag är ju enbart din önskedröm och inget annat. Luftslott ger inga framtida jobb åt blivande ambulanspersonal! Sluta gissa och gå efter de fakta som varit klara sen 1994: Endast legitimerad personal får administrera läkemedel i amb!
Fakta! Luftslott! Önskedröm!

Tycker du inte att utbildningen i sig är talande fakta för behovet av nytänkande? De som vill kan tillgodoräkna sig 2 terminer vid nya amb. utbildningen om de skulle vilja läsa till SSK. När det gäller de förarbeten som finns beträffande rätten att administrera läkemedel är detta inte klart ännu vilket vi bör vara noga med att säga. Det pågår just nu ett arbete i denna fråga på socialstyrelsen. Jag anser inte bara att du spekulerar utan också säger dig ha en sanning i denna fråga! Skillnaden är att du säger dig veta att den kommande utbildningen bara är bortkastade studielån. Jag frågar dig ånyo på vilken grund du påstår detta? Du har inte heller svarat på min fråga om du tycker att nuvarande SSK utbildning står i paritet till lönen i verksamheten?

Den nya utbildningen som startar i Örebro har en god och mycket bred förankring i ambulanssjukvården! Det finns dessutom ett mycket stort intresse från potentiella elever att gå denna utbildning. Du tycks tro att endast SSK utbildningen skulle vara vägen in i yrket!

//AMBASS
Blood Will Tell

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 24/11 2004 22:15

AMBASS skrev:När det gäller de förarbeten som finns beträffande rätten att administrera läkemedel är detta inte klart ännu vilket vi bör vara noga med att säga. Det pågår just nu ett arbete i denna fråga på socialstyrelsen.
//AMBASS
Är det något som Socialstyrelsen har varit tydliga med så är det läkemedelshanteringen! Dvs att det fr o m 2005 10 01 är slut på undantaget för ambulanssjukvårdare och att det krävs legitimerad personal (sjuksköterska, läkare) för att administrera läkemedel prehospitalt - precis som på sjukhus.

Förtydliga Dig, tack!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Var?

Inlägg av AMBASS » 24/11 2004 22:27

anders skrev:Men hur blir det nu med nya utbildningen? Läste att abulansakademin läggs ned men att två-tre nya utbildningar kommer istället för den planerade tidigare nämda akademin...
Var läste du att Akademin skull läggas ned? Jag vet att det är flera utbildningar på G. Ett företag i UK planerar att dra igång en Europa standardutbildning! //AMBASS
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 24/11 2004 22:32

AMB ASS: Sluta vilseled folk som inte är insatta! Det är precis som prehospital påpekar och jag skrev: Slut med läkemedels administrationen for icke legitimerad personal from okt 2005. Dina egna drömmar/luftslott igen?? Vidare med ditt resonemang att folk ska studera 4år för att bli ssk. Varför inte läsa ssk direkt + rekomenderad VUB på samma tid? Då har man en utb som gör en attraktiv inom ambulansyrket jämfört med ditt mumbojumbo alternativ. Gissar på att du är en ambsjv?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/11 2004 22:34

[ [/quote]

Är det något som Socialstyrelsen har varit tydliga med så är det läkemedelshanteringen! Dvs att det fr o m 2005 10 01 är slut på undantaget för ambulanssjukvårdare och att det krävs legitimerad personal (sjuksköterska, läkare) för att administrera läkemedel prehospitalt - precis som på sjukhus.

Förtydliga Dig, tack![/quote]

Ser man ut över den prehospital sjukvårdverksamheten i Europa samt på Örebro satsningen så talar mycket för att inget är skrivet i sten i denna fråga. Det finns flera olika åsikter om detta! Det förs även i denna fråga en viktig politisk debatt. Jag är väl medveten om de rådande regler som gäller i sjukvården av idag men dessa kommer inte gälla i all evighet. Jag tror förändring är på gång!

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/11 2004 22:39

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Sluta vilseled folk som inte är insatta! Det är precis som prehospital påpekar och jag skrev: Slut med läkemedels administrationen for icke legitimerad personal from okt 2005. Dina egna drömmar/luftslott igen?? Vidare med ditt resonemang att folk ska studera 4år för att bli ssk. Varför inte läsa ssk direkt + rekomenderad VUB på samma tid? Då har man en utb som gör en attraktiv inom ambulansyrket jämfört med ditt mumbojumbo alternativ. Gissar på att du är en ambsjv?
Jag börjar gillla din stil! Du är övertygad om din sak och jag förstår att du känner dig orolig över Europautvecklingen! Min avsikt är inte och har aldrig varit att vilseleda folk! Jag sitter inte heller inne med någon sanning och det gör inte heller ni! Oavsett om du vill det eller ej kommer nya utbildningar! Nya krav! Nya arenor! Nya marknader! Det är sedan upp till folket att välja! Tiderna förändras och de har de alltid gjort inom alla yrken. Detta är grunden för sund utveckling!
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 24 gånger.
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 24/11 2004 22:44

Hur kan man ens våga bråka om detta när vi inte ens vet vad nya tbildningen kommer att innebära, vad de som gått den kommer ha för befogenheter, ska ambsjv bytas ut mot dessa? Kommer det finnas två "sånna" i varje bil? Komemr det fortfarande vara en ssk i varje bil trots detta. Vad gör den utbildningen bättre än den som finns idag, nämligen ambsjv utb??

Jag tycker frågetecknen är allt för stora för att ge mig in i en diskussion om vad som är bäst att gå..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/11 2004 22:46

Niklas Karlsson skrev:Hur kan man ens våga bråka om detta när vi inte ens vet vad nya tbildningen kommer att innebära, vad de som gått den kommer ha för befogenheter, ska ambsjv bytas ut mot dessa? Kommer det finnas två "sånna" i varje bil? Komemr det fortfarande vara en ssk i varje bil trots detta. Vad gör den utbildningen bättre än den som finns idag, nämligen ambsjv utb??

Jag tycker frågetecknen är allt för stora för att ge mig in i en diskussion om vad som är bäst att gå..
Nyheter behöver inte vara farliga! Vi bråkar inte, vi debatterar!
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 24/11 2004 22:59

AMB ASS: Kan påstå att jag sitter med dagens sanning. Dvs det som gäller här och nu! Det du kommer med är spekulationer om framtiden. Kan lova att Ssk + VUB kommer att vara attraktivt på arbetsmarknaden närmsta 15åren. ALU projektet Örebrosatsningen är varken mer el mindre en ambsjv utb. Dvs utbildar personal utan befogenheter som får kicken på löpande band tex på AISAB till förmån för Ssk. Mitt råd till dig AMB ASS, är att du går den tvååriga utbildningen och sen återgår till att köra och bära!

Anonymous

förvirrande!!!!

Inlägg av Anonymous » 25/11 2004 9:50

Varför skall man ha så många olika utbildningsvägar till en och samma arbetsuppgift????Mycket förvirrande och hur skall dagens ungdomar veta vad de vill läsa. Min synpunkt är att man hittar EN väg att läsa och att man har samma krav i alla ambulanser i hela landet. Om man skall ha en långsiktig satsning på hög kompetens som man alltid kan bygga vidare på så är det ssk med Vub som gäller. Annars målar vi in oss i ett hörn tror jag. Den nya utbildningen tillför inget nytt och vad händer om den personen gör illa ryggen eller på annat sätt måste omplaceras??? En ssk utbildning har tusen olika andra jobb att söka. Om jag vore arbetsgivare så måste jag ha möjligheten att snabbt få männsikor i arbetet efter en skada eller andra problem, vi ser problemet idag med ambulanssjukvårdare som inte ens kan söka som vårdbiträden på ett servicehus eftersom många inte ens är usk. Och usk jobb är idag väldigt sällsynt förutom inom kommunen. Hela sjukvården håller på och ökar sina krav på kompetens och att då försöka hitta korta och snabba utbildningsvägar för som jag upplever det, männikor som inte vill ta det fulla patinetansvaret men ända vara med i akutsjukvården/ambulansen är beklämmande. Vad kostar inte det??? När man går en utbildning så måste man tänka på det som en investering för framtiden och tänka långsiktigt. Vidhåller bestämt att "nya" utbildningsplanen är ett projekt för de som inte orkar eller vill plugga längre, eller inte har högskolebehörighet och inte vill plugga på komvux. Sen finns det ett ssk förakt inom organisationen. Om man är ambsjukv och vill läsa ssk så blir man en slags förädare gentemot sina ambsjukv kolleger, men att läsa till ambsjukv, oohh vad bra!

Med nya utbildningen så får vi en utbildning ungefär lika lång som brandmännen har (nya skolan). Trodde att ambulansyrket var svårt, komplext och ställde höga krav på kompetens och utbildning samt gör avancerade behanlingar.....

Lipton

Re: förvirrande!!!!

Inlägg av Lipton » 25/11 2004 11:33

suppen skrev:Den nya utbildningen tillför inget nytt och vad händer om den personen gör illa ryggen eller på annat sätt måste omplaceras??? En ssk utbildning har tusen olika andra jobb att söka. Om jag vore arbetsgivare så måste jag ha möjligheten att snabbt få männsikor i arbetet efter en skada eller andra problem, vi ser problemet idag med ambulanssjukvårdare som inte ens kan söka som vårdbiträden på ett servicehus eftersom många inte ens är usk. Och usk jobb är idag väldigt sällsynt förutom inom kommunen. Hela sjukvården håller på och ökar sina krav på kompetens och att då försöka hitta korta och snabba utbildningsvägar för som jag upplever det, männikor som inte vill ta det fulla patinetansvaret men ända vara med i akutsjukvården/ambulansen är beklämmande. Vad kostar inte det??? När man går en utbildning så måste man tänka på det som en investering för framtiden och tänka långsiktigt. Vidhåller bestämt att "nya" utbildningsplanen är ett projekt för de som inte orkar eller vill plugga längre, eller inte har högskolebehörighet och inte vill plugga på komvux. Sen finns det ett ssk förakt inom organisationen. Om man är ambsjukv och vill läsa ssk så blir man en slags förädare gentemot sina ambsjukv kolleger, men att läsa till ambsjukv, oohh vad bra!

Med nya utbildningen så får vi en utbildning ungefär lika lång som brandmännen har (nya skolan). Trodde att ambulansyrket var svårt, komplext och ställde höga krav på kompetens och utbildning samt gör avancerade behanlingar.....
Om jag skulle vilja arbeta som rörmokare skulle jag utbilda mig till det. Jag skulle sedan jobba så länge jag tyckte det var roligt. Jag skulle inte utbilda mig till någon form av rörkunnig snickare som även kan dra elkablar bara ifall att jag någon dag tröttnar på att spika och inte längre orkar bocka rör på grund av någon skada.
Om jag vill jobba inom prehospital akutsjukvård idag så måste jag gå en utbildning som till cirka 60 poäng inte har någon förankring i verskamheten alls. Det är halva utbildningstiden. Ursäkten att jag någon dag kommer skada ryggen och då vill börja på en avdelning håller inte enligt mig. Jag tror inte att jag någonsin kommer känna att jag vill syssla med det, och om jag skulle vilja det kan jag väl för f-n läsa till sjuksköterska när den dagen kommer. Jag är ju inte rädd för att läsa, det har jag gjort hela livet och skulle inte sluta bara för att jag kommer ut på arbetsmarknaden.
Den dagen jag skadar ryggen så beror det på att jag har fått lära mig alldeles för mycket omvårdnad och för lite ergonomi. Och det kommer ju inte göra att jag vill börja arbeta inom kommun med de gamla. Jag kommer i så fall vilja jobba med utbildning. Och då måste jag ju läsa till lärare (vilket innebär att jag inte behöver bli fritidspedagog och fotbollstränare på köpet bara för att jag någon dag riskerar att bli rädd för eleverna).

Den nya brandmannautbildningen som räddningsverket bedriver är två år. Men ett av åren går åt till förebyggande brandskydd för att göra eleven attraktiv på den privata marknaden vilket innebär att de utexaminerade studenterna kan börja jobba som riskanalytiker på vilket företag som helst om de kanske inte känner för att spruta och tuta till låg lön och två års studielån. Det är dock inte något krav att kommunens brandmän har gått den eftersom kommunen själv bestämmer lägsta utbildningsnivå. Dock så finns det ju inte så många alternativ. Jag vet att doctus har ett som matchar den gamla 15 veckorsutbildningen med lite tillägg och den är på tjugo veckor. Dock så är det ju inte något man bekostar själv.

Min åsikt är att när man läser till ett yrke vill man lära sig det yrket och få ett jobb på sina kunskaper och inte på grund av ett papper som vem som helst med ett trå år långt tålamod kan skaffa sig.
Och vill man jobba som sjuksköterska vare sig det är perhospitalt eller på en vårdcentral så har man väl inte det minsta intresset av att skaffa sig en kandidatexamen?

Sammanfattningsvis, den dagen jag vill ha en akademisk examen skaffar jag mig den och den dagen jag vill lära mig ett yrke utbildar jag mig inom det yrket.

Men just idag kan jag inte utbilda mig inom sjukvård eftersom arbetsgivaren bara anställer folk som är utbildade inom omvårdnad.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 25/11 2004 11:50

Lipton, ditt tänkande är trångsynt. Ambulansen är idag en del av sjukvården inte en egen förgrening. Sjuköterskeutbildniningen har sina brister men är fortfarande en grundutbildning likaså läkarutbilningen socionom m.m. Som socionom kan du arbeta som kurator, socialarbetare, arbetsförmedlare osv helt olika inriktningar men samma utbildning. Om man skulle använda ditt koncept inom sjukvården innebär det att man måste gå en mängd olika utbildningar om man är timvikarie. Ortopedi, hjärtsjukvård. rehabilitering, medicinmottagning alla arbetsplatser har sina specifika funktioner och det skulle vara omöjligt att gå en specialutbildning för varje enskild arbetsplats. Ambulansyrket må anses vara unikt, jag anser att den forfarande idag är väldigt basic.

Skriv svar