Yrkeshögskoleutbildning kontra gymnasial PUB?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/5 2006 15:06

Har fortfarande by the way inte fått svar på vad det är för skillnad mellan Doctus 1-åriga utb och Örebros 2-åriga högskole utb. Man blir amb.sjv av båda utbildningarna men vad ger de för kompetens? Får jag göra mer, och har jag högre kompetens, mer delegering om jag går den 2-åriga? Eller är Doctus mer intensiv? Är det skillnad mellan amb.sjv och amb.sjv eller kommer jag ha samma sorts arb. uppg?
Nån som vet?
Nån som gått någon av dessa två utb och kan berätta om dem?

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 2/5 2006 16:26

Burken skrev:Har fortfarande by the way inte fått svar på vad det är för skillnad mellan Doctus 1-åriga utb och Örebros 2-åriga högskole utb. Man blir amb.sjv av båda utbildningarna men vad ger de för kompetens? Får jag göra mer, och har jag högre kompetens, mer delegering om jag går den 2-åriga? Eller är Doctus mer intensiv? Är det skillnad mellan amb.sjv och amb.sjv eller kommer jag ha samma sorts arb. uppg?
Nån som vet?
Nån som gått någon av dessa två utb och kan berätta om dem?
Cheers!

Örebroutbildningen är ny och av detta skäl vet vi inte hur dem kommer bedömas på arbetsmarknaden. Skillnaden mellan Örebroutbildningen är att den sker på campus Krlskoga (Örebro universitet) och att den ger akademiska poäng till skillnad mot 40 veckors. Det finns även möjligheter att tillgodräkna sig ett antal poäng om du vill läsa till syrra.

Doctus utbildning har mycket gott rykte och är av många ansedd som landets i särklass bästa ambulansutbildning. Man skall hålla i färskt minne att det fortfarande är SSK som väljer att läsa dessa eftergymnasiala kurser före ambulansvubben just pga innehållet. Jag vet att det finns en hel del elever från 40 v (även fd) på detta forum som säkert kan ge dig mer kött!

Det viktiga kommer i framtiden vara att kunna visa upp ett verkligt kunnande och ett intresse. Gå PHTLS mm. Sök kunskap på alla möjliga sätt! Din CV kommer bli mer intressant och du kommer kunna vissa upp faktisk kunskap för din kommande arbetsgivare. Så mitt råd är att undersöka saken ännu djupare genom att ringa runt till olika stationer (be att få komma dit och prata med dem).

((BE SAFE))
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/5 2006 23:28

Skillnaden mellan utbildningarna i slutlig kunskap är troligtvis inte så stor. Att det skiljer ett år i tid beror på att den i Örebro inte kräver några förkunskaper. En stor fördel är dock att vissa kurser går att tillgodoräkna även i sköterskeutbildningen.

När AMBASS säger att Doctus utbildning är den bästa så vet jag inte hur han menar. Jag vill påstå att den bästa detta året utan tvekan är Uddevallas på grund av deras satsning på körutbildning. Doctus har vad jag hört mycket mindre praktik än övriga och kör istället fler praktiska utbildningsmoment.

Slutligen så spelar det inte någon roll vilken av dem du går eller inte går. Så länge du inte är sköterska kommer du bli anställd som ambulanssjukvårdare och dina delegeringar och arbetsuppgifter kommer inte skilja sig från övriga ambulanssjukvårdare, såvida du inte väljer det själv.

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 3/5 2006 1:00

Lipton skrev:Skillnaden mellan utbildningarna i slutlig kunskap är troligtvis inte så stor. Att det skiljer ett år i tid beror på att den i Örebro inte kräver några förkunskaper. En stor fördel är dock att vissa kurser går att tillgodoräkna även i sköterskeutbildningen.

När AMBASS säger att Doctus utbildning är den bästa så vet jag inte hur han menar. Jag vill påstå att den bästa detta året utan tvekan är Uddevallas på grund av deras satsning på körutbildning. Doctus har vad jag hört mycket mindre praktik än övriga och kör istället fler praktiska utbildningsmoment.

Slutligen så spelar det inte någon roll vilken av dem du går eller inte går. Så länge du inte är sköterska kommer du bli anställd som ambulanssjukvårdare och dina delegeringar och arbetsuppgifter kommer inte skilja sig från övriga ambulanssjukvårdare, såvida du inte väljer det själv.
Hur mycket praktik har övriga? Doctus har väl 10 veckor?

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/5 2006 9:15

zAjben: Tror det stämmer. Skövde hade 17,5. Mora hade 8 veckor APU och 21 veckors kombinerade hemuppgifter och fältstudier. Men någon annan kanske har bättre koll på detta och kan utveckla det. Uddevalla vet jag inte hur mycket de haft, men de har ju åandra sidan ett extra halvårs praktik.

pane

En sjuksköterska bara början ?

Inlägg av pane » 5/7 2006 11:14

Hej Allihopa !
Har läst socialstyrelsens olika dekret från nittiotalet och framåt och tolkar texten så här.
Kravet på " minst " en sjuksköterska i varje bil är ett krav man satt för att påbörja kompetenshöjningen. Det är alltså inte soc ambition att utvecklingen skall stanna där. Nästa krav borde väl därför rimligtvis bli 100 % ssk i framtiden.
Lägger ingen värdering i detta men det är så jag tolkar soc då jag läser deras texter.
Verkar som att många tolkar detta som att det skall vara en ssk och en amb.sjv i framtiden men så är det alltså inte. Det skall vara minst en ssk.

Någon som gör en annan tolkning ?

MVH Pane

AuF

Inlägg av AuF » 6/7 2006 7:16

Blir ni inte trötta på denna diskution. Känns som den vart uppe ett par gånger :wink:

Burken: Självklart skall du läsa till amb.sjv om du känner för detta. Behovet av personal går upp och ner som allt annat. Finns ju andra ställen man kan jobba på undertiden man söker jobb också =). På akuten är du säkert mer än välkommen som usk med pbu.

Du kommer garanterat att få ett kalas jobb som ambsjv i framtiden.

Ha de =)

Skriv svar