Nu hadlar det inte om att köra ambulans med C-kort eller inte, utan problemet kring utryckningsförarkompetens och dess krav.
Min fråga kvarstår dock hur det löses praktiskt när kraven om utryckningsförarutbildning ställs för att anställa sjukvårdare men att en sådan utbildning inte kan vara aktuell förän man blivit anställd.
Utryckningsförar-problem
Moderator: Wernvik
jensberg: Läs mitt inlägg igen. Jag pratar inte om tunga fordon utan om vanliga personbilsambulanser. En del som anställer ambulanssjukvårdare gör det medvetna om att deras egna uppsatta regler inte kommer hålla och struntar i detta så länge det går bra. En del satsar på sina vikarier och ser till att alla är godkända utryckningsförare innan anställning. Inget av sätten är bra då det är en fråga om personlig mognad att kunna köra bil.
Eftersom reglerna är uppsatta av den egna organisationen så behöver man ju egentligen inte följa dem alls, det enda man riskerar är att så småning om bli av med jobbet. Lagligt sett finns ju inget hinder att köra ambulans så länge man har B-kort och den inte väger mer än 3,5 ton.jensberg skrev:Jag tror du har missuppfattat min fråga redan från början. Att alla inte kan eller är mogna för att köra fort har vi väl alla sätt. Min fråga handlade om hur man kringgår de regler som sägs vara uppsatta för ambulanssjukvårdare. Om det nu finns några sådana regler?!