Att köra bil lär man sig på några timmar med hjälp av en bok, detsamma gäller att sätta nål eller att intubera. Att kunna köra bil däremot, det är något helt annat! Detsamma gäller väl egentligen radion också.
Poäng till dig Novisen! Du tar upp ändå fler saker som faktiskt också är viktiga att ha utbildning i om man skall jobba i ambulans, vilket sammataget ger massor av saker som man inte lär sig på narkosutbildningen.
Att Niklas sedan inte tror sig kunna söka en barnmorsketjänst innebär ju bara att han aldrig kommer få någon med säkerhet. Prova att sök och se vad de erbjuder dig i lön istället!

Skämt åsido så menar jag ju inte att narkossyrror inte har i ambulansen att göra. Tvärtom och det vet ni, planerar ju själv att bli just det i framtiden. Däremot så har man enligt mig inte i en ambulans att göra såvida man inte har utbildning för det, eller lång erfarenhet.
Och utbildning för det får man inte på narkosutbildningen, har jag hört! Det får man idag bara på någon av de tre olika ambulansutbildningar som idag bedrivs. Alltso borde det ju vara ganska precis som Novisen skriver. En Anestesisjuksköterska som läst någon av de tre ambulansutbildningarna och passar för jobbet är det bästa!
Anledningen till att jag skrev inlägget var bara att förtydliga så inte någon stackare som går i utbildningstankar väljer fel VUB och blir besviken. Kanske också borde förtydliga att narkosvubben bör följas av narkoserfarenhet och rotationstjänst. Så nu är allt tydligt!
Niklas K: Knäckebröd, svalgtub, snabbmakaroner?