Sannningen om sjuksköterskan i Sverige
Moderator: Wernvik
Novisen: Jag är ledsen men du missförstod mig och det innebär dessutom att vi inte håller med varandra alls, nu blev det lätt förvirrat känner jag. Det jag menade var att du i ditt inlägg inte skrev att det var just ambulansvubben som sjuksköterskan läste. Och om den alltså läst någon av de andra vubbarna (eller ingen alls) så kan den troligtvis inte dessa delar eftersom de endast lärs ut i ambulansvubben och 40-veckorskursen. Alltså är man i min mening lika lämpad som nyutbildad sjukvårdare eller nyvubbad syrra att ansvara för biten med kommunikation, ledning och körning. Med reservation för körningen i dagens läge, men förhoppningsvis får alla berörda myndigheter tummen ur inom den närmaste tiden så att 40-veckorskursen, när den ändå skall göras om, kan göras om till vad den borde vara idag.
Alltså är personen i ditt förra inlägg väl lämpad för vilket arbete som helst inom akutsjukvården så länge den kan stöttas med det som är specifikt för just den arbetsplatsen, vare sig det är ambulansens kartor eller IVAs övervakningsutrustning.
Alltså är personen i ditt förra inlägg väl lämpad för vilket arbete som helst inom akutsjukvården så länge den kan stöttas med det som är specifikt för just den arbetsplatsen, vare sig det är ambulansens kartor eller IVAs övervakningsutrustning.
Framtidsmål: Jag förstår precis hur du menar, och jag är på din sida när du säger att kunskap inte bara behöver bevisas på hur många års erfarenhet man har, eller hur mycket man har pluggat i skolan. Det finns ju vissa som har pluggat till syrra och jobbat i 5 år som är urkassa, såväl som det finns nyexaminerade syrror som har läst på riktigt ordentligt på både det ena och det andra som är toppen!
Men jag tror det blir svårt att kunna gå efter den gallringen när man anställer folk. Får man alltid ett ärliga svar om hur mycket den sökande har läst på fritiden? För hoppningsvis, men man kan ju inte vara säker. Ett prov avgör ju den saken i och för sig.
Men jag tror det blir svårt att kunna gå efter den gallringen när man anställer folk. Får man alltid ett ärliga svar om hur mycket den sökande har läst på fritiden? För hoppningsvis, men man kan ju inte vara säker. Ett prov avgör ju den saken i och för sig.

Framtidsmål: Kan bara tala för mig själv när jag påstår att man inte är mogen att jobba inom ambulans som ny ssk utan tidigare erfarenhet av någon form av sjukvård. Oavsett hur intresserad man är av ämnet. Går själv T5 nu och kännslan man har är att till en början kommer ha fullt upp med patienterna på en "vanligt avdelning" när man är klar. Tex en så basal grej som att sätta pvk är ju något man saknar mängd träning av. Inga problem när man misslyckas på akuten, bara att fråga kollegan. Lite jobbigare pre-hosp. Kännslan av ansvar/stress är även det något som är lättare att hantera på en avdelning/akuten då man alltid har en kollega att rådfråga. Ssk utbildningen är INTE någon förberedande utbildning för en prehospital tjänst. Det är en grundutbildning som ger goda möjligheter för vidare studier/erfarenheter. Det är inte många poäng akutsjukvård man läser under sina tre år. Har man sedan jobbat som amb.sjv, ssk på akuten eller dylikt så tvivlar jag inte en sekund på att många av dessa klarar av ambulansyrket prefekt. Men knappast som ny x:ad sköterska utan dessa erferenheter.
Nej, mitt råd är att vänta lite och inte förstöra sin illusion om ambulansyrket, vilken snabbt kan hända om man sätter sig som vårdare när man kanske inte riktigt är mogen för det...
Nej, mitt råd är att vänta lite och inte förstöra sin illusion om ambulansyrket, vilken snabbt kan hända om man sätter sig som vårdare när man kanske inte riktigt är mogen för det...
AuF: nej, precis som du säger så inom den Pre-hospitala sjukv så är det nog mycket viktigt med bra erfarenhet för att känna en trygghet och ett självförtroende tillräckligt stort nog för att man ska kunna våga fatta beslut och ta initiativ utan att tveka, göra fel, få panik eller tuppa av.
Jag har ju inte själv jobbat inom akutsjukvården, men så svårt är det inte att gissa att läget oftast är stressigt vid svårare olyckor. Då krävs det nog bra erfarenhet för att man ska kunna behålla lugnet och inte trigga upp sig för mycket. Då kan mycket gå fel, och man gör minst av allt patienten trygg.
Syftade bara på det du svarade på... När det gäller just den prehospitala vården så är det väl mycket tal om god erfarenhet inom vård. Men tänker man vård som vård, då kan det ju faktiskt vara så att det finns folk med bättre kunskaper än de som redan har jobbat i några år. Det behöver inte betyda att "veteranerna" vet best, även fast de jobbat längst. Det är i och för sig de nyexaminerade som har de färskaste kunskaperna! ; )
Erfarenhet har stor betydelse! MEN, det behöver inte alltid betyda att den som jobbat längst VET mest/best, eller har MEST kunskap!
Ibland så kan ju jag mer än min datalärare i skolan, även fast jag inte har gått en ända datautbildning... Ds. ( =
Jag har ju inte själv jobbat inom akutsjukvården, men så svårt är det inte att gissa att läget oftast är stressigt vid svårare olyckor. Då krävs det nog bra erfarenhet för att man ska kunna behålla lugnet och inte trigga upp sig för mycket. Då kan mycket gå fel, och man gör minst av allt patienten trygg.
Syftade bara på det du svarade på... När det gäller just den prehospitala vården så är det väl mycket tal om god erfarenhet inom vård. Men tänker man vård som vård, då kan det ju faktiskt vara så att det finns folk med bättre kunskaper än de som redan har jobbat i några år. Det behöver inte betyda att "veteranerna" vet best, även fast de jobbat längst. Det är i och för sig de nyexaminerade som har de färskaste kunskaperna! ; )
Erfarenhet har stor betydelse! MEN, det behöver inte alltid betyda att den som jobbat längst VET mest/best, eller har MEST kunskap!
Ibland så kan ju jag mer än min datalärare i skolan, även fast jag inte har gått en ända datautbildning... Ds. ( =
Pricksäkert inlägg Jimmy!Jimmy Olsson skrev:AuF: nej, precis som du säger så inom den Pre-hospitala sjukv så är det nog mycket viktigt med bra erfarenhet för att känna en trygghet och ett självförtroende tillräckligt stort nog för att man ska kunna våga fatta beslut och ta initiativ utan att tveka, göra fel, få panik eller tuppa av.
Vi vet att erfarenhet inte behöver innebära att patienten får bättre vård eller att kunskaperna är de bästa. Dessutom är många som jobbat länge "mätta" och brinner inte för jobbet på samma sätt som nya. Men jag tror ändå att man måste ha som utgångspunkt för diskussioner här på forumet att mer utbildning och mer erfarenhet skapar proffesion i arbetet.
Att det sedan kan finnas en helt ny sjuksköterska gör ett bättre jobb än en anestesisjuksköterska som har 30 års erfarenhet från operation, ambulans och akutmottagning betvivlar jag inte men vi får förutsätta att det i verkligheten är tvärtom.
Lipton!
Jag förstår vad du menar. Att lära sig hur radion fungerar tar en timme. Att bli bra på att använda radion kräver övning. Att köra prio 1 samma sak. Jag är rädd att utbildningarna inte kommer att få färdiga "tekniker" då det krävs en viss tid innan man behärskar allt (dock inte mer än några månader med en bra inskolning). IVA sköterskan eller anestesisjuksköterskan kommer därför att ganska snart ha lärt sig hur Qvicksplinten fungerar (av någon rutinerad ambulanssjukvårdare/sköterska), se hur man beter sig när man kommer fram mot en trafikerad korsning under utryckning och få prata i radio/telefon då ambulanssjukvårdaren är den som kör. Det blir den som ska vårda som sköter navigeringen (GPS, kartor).
För att förädla "teknikkunskaperna" krävs internutbildning (körkurser, radioövningar, skadeövningar, utbildning i ledning, mm). Det är min högst personliga åsikt men jag tror inte att 1veckas körutbildning på ambulansvubben eller liknande kommer att ha betydelse för hur skicklig förare man är 5år senare. Här har nog personlig lämplighet/förmåga störst betydelse.
Novisen//
Novisen: Helt rätt. Min poäng, som jag som vanligt har svårt att få fram, var inte att man skulle kunna allt när man gått färdigt utbildningen. Däremot så bör man ju vara behörig att göra allt eftersom utbildningen annars är ganska värdelös. Alltså behövs ett nationellt fastställt bevis på vem som får framföra utryckningsfordon under utryckning för att nyanställda välutbildade personer skall slippa vara en belastning för organisationen. Att på en besättning med två personer ha en person som inte får vare sig administrera läkemedel eller köra bilen blir ju något märligt. Det problemet slipper man då. Dock så innebär ju som du säger inte ett körkort att man kan köra bil och erfarenheter blir ju därför också viktiga, men idag har ju ambulanssjukvårdare svårt att få dessa.
Måste bara säga att jag håller med er i den meningen att ssk utan "någon" erfarenhet alls inte är lämpad, det jag menade är att om intresset finns så kan man fixa sig sånna erfarenheter! Man kan vara mångårig medlem i rödakorsetsFJH, jobbat som usk inom akutsjukvård, och praktiserat under både usk/ssk tid på ambulansen. Kom ihåg att arbetserfarenhet inte bara är betald tid, det finns eldsjälar som brunnit för sina drömmar i många år innan dom nått ambulansen, man kan skaffa sig erfarenheter så att man är mogen den dagen då man får legitimationen i handen!
VARFÖR ÄR INTE DESSA LÄMPADE?[/b]Framtidsmål skrev:Måste bara säga att jag håller med er i den meningen att ssk utan "någon" erfarenhet alls inte är lämpad, det jag menade är att om intresset finns så kan man fixa sig sånna erfarenheter! Man kan vara mångårig medlem i rödakorsetsFJH, jobbat som usk inom akutsjukvård, och praktiserat under både usk/ssk tid på ambulansen. Kom ihåg att arbetserfarenhet inte bara är betald tid, det finns eldsjälar som brunnit för sina drömmar i många år innan dom nått ambulansen, man kan skaffa sig erfarenheter så att man är mogen den dagen då man får legitimationen i handen!
De forskare som studerat professioner och professionalisering har gått tillväga på fler sätt för att definera begrepp för vad som är att känneteckna som "erfarenhet". En viktig fråga som gällt gränsdragningen mellan olika yrkesutbildningar är vilken kunskapsbas som uppstår efter studierna. Jag tycker inte att en ssk är mindre lämpad att arbeta inom ambulansen då det idag finns undersköterskor som gör detta med en mycket basal påbyggnadsutbildning. Det är tämligen uppenbart att det bästa för ambulanssjukvården är en grundutbildad sjuksköterska och en vubbad sjuksköterska. Att det fortfarande finns utbildningar till ambulanssjukvårdare är helt ???.
Doc: Diskutionen har väl förts ett par gången för mycket, men hur man än vänder och vrider på en sskutbildning så läser man ytterst lite akutsjukvård. Även om amb.sjv läser på en relativt basal nivå så är den iaf specifik. Sedan är det helt fel att idag jämnföra dessa två yrkeskategorier då ansvar kring den medicinska vården ligger helt på sjuksköterskan. Istället borde diskutionen fortsätta om en ssk med grundutbildning är lämplig prehospitalt ? Krav om vubb är snart här. 2008 i stockholm om jag inte är fel ute. Västragötaland och Skåne är inte långt efter.
AuF, sskstud.
AuF, sskstud.
Doc: Har du gått eller haft någon som helst inblick i 40-veckors kursen? Basal sjukvårdsutbildning för mig är det man som vanlig skyttesoldat får i lumpen eller det som man förhoppningsvis har när man jobbar i den lokala ICA-butiken. Att PUn sedan ger väldigt knapphändiga kunskaper för att administrera potenta läkemedel efter ett självständigt övervägande kan ju diskuteras huruvida detta är rätt eller fel men sedan första november förra året är det ganska meningslöst att föra den diskussionen.
Jag måste dock bestämt försvara PUn då den enligt min erfarenhet håller en högre nivå än högskolan även om det handlar om två skilda världar. PUn handlar om förståelse som kanske inte alltid i de fall eleven saknar intresse (få fall då utbildningen är frivillig) når upp till lämplig nivå. Högskoleutbildningen är dock helt baserad på faktakunskaper och förståelsen testas aldrig av vilket betyder att samtgliga elever i teorin kan utexamineras utan att klara att omsätta teori till praktik. Att då hävda att en sköterska gör jobbet bättre än en ambulanssjukvårdare är ren BS och helt osant, i min mening.
Jag måste dock bestämt försvara PUn då den enligt min erfarenhet håller en högre nivå än högskolan även om det handlar om två skilda världar. PUn handlar om förståelse som kanske inte alltid i de fall eleven saknar intresse (få fall då utbildningen är frivillig) når upp till lämplig nivå. Högskoleutbildningen är dock helt baserad på faktakunskaper och förståelsen testas aldrig av vilket betyder att samtgliga elever i teorin kan utexamineras utan att klara att omsätta teori till praktik. Att då hävda att en sköterska gör jobbet bättre än en ambulanssjukvårdare är ren BS och helt osant, i min mening.
Så man har inte rätt till ett vida tyckande eller tänkande om man inte har flerårig erfarenhet?Sjuksköterskan skrev:Lipton: Varför inte ta en timeout från ditt tjat och återkomm när du jobbat på amb ett tag?? Då har du iaf lite substans bakom ditt vilda tyckande och tänkande.
Alla har vi olika erfarenhet, vilket är positivt på ett sådant här forum då alla kan komma med olika synvinklar - dels från de som har erfarenhet från ambulanssjukvården, och dels från de som har ett brinnande intresse men än så länge "ser på" verksamheten från ett yttre perspektiv.
Substans torde finnas i tyckande och tänkade så länge man kan motivera åsikterna, inte beroende på om man har flerårig erfarenhet eller inte, även om detta säkerligen kan underlätta att motivera åsikterna.
Sjuksköterskan: Kan inte du ta och läsa inläggen några gånger och fundera på det här med substans innan du kommer med ditt vida tyckande och tänkande då vi tenderar få bättre debatter på det här forumet då?
Det jag uttalat mig om ovan har ju lika lite med ambulanssjukvård att göra som min erfarenhet av detsamma. Däremot så handlar hela inlägget om PUn och Sjuksköterskeutbildningen, som jag faktiskt har ganska bred erfarenhet av. Alltså kan jag med en rejäl dos substans uttala mig om dessa båda utbildningar, medan du som troligtivs inte läst någon av dem de senaste fem åren kanske borde hålla igen lite på dina helt substanslösa inlägg, eller?
Det jag uttalat mig om ovan har ju lika lite med ambulanssjukvård att göra som min erfarenhet av detsamma. Däremot så handlar hela inlägget om PUn och Sjuksköterskeutbildningen, som jag faktiskt har ganska bred erfarenhet av. Alltså kan jag med en rejäl dos substans uttala mig om dessa båda utbildningar, medan du som troligtivs inte läst någon av dem de senaste fem åren kanske borde hålla igen lite på dina helt substanslösa inlägg, eller?

Nej personligen har jag ingen egen erfarenhet av PUn. Jag har dock i rollen som sjukskötare utbildat dessa elever och vi har på IVA haft studenter från dessa utbildningar (Finns dem kvar???). Jag menar inte att alla som gått en PU är värdelösa. Det viktigaste är kanske mer individuella färdigheter och andra solida kunskaper. Sjukvård är inte någon skön prosa utan i mångt och mycket logik. Det finns två sidor av detta mynt och i framtiden kanske det kommer växa fram en helt ny yrkesroll. Jag tycker att IVA vubben är mer innhållsrik och användbar. Den nuvarande ambulansvubben tror jag kanske är likvärdig med den f.d. PUn. Kunde läsa att det fans en akademisk utbildning till ambulanssjukvårdare i Karlskoga. Vad är detta?Lipton skrev:Doc: Har du gått eller haft någon som helst inblick i 40-veckors kursen? Basal sjukvårdsutbildning för mig är det man som vanlig skyttesoldat får i lumpen eller det som man förhoppningsvis har när man jobbar i den lokala ICA-butiken. Att PUn sedan ger väldigt knapphändiga kunskaper för att administrera potenta läkemedel efter ett självständigt övervägande kan ju diskuteras huruvida detta är rätt eller fel men sedan första november förra året är det ganska meningslöst att föra den diskussionen.