Norge och Finland springer ikapp oss ordentligt med sin vakna syn på utbildning som står i bättre paritet till uppgiften. EU kommer ställa tydliga krav på att kompetensen skall vara likvärdig i hela EU. Detta kommer med all sannolikhet att innebära att Sverige kommer få ändra sig på flera punkter. Efter en större utredning kommer det man all önskvärd tydlighet att framgå att det som behövs i prehospital sjukvård i första hand är adekvat KUNSKAP. SSK utbildningen är inte den rätta (ultimata) vägen för detta. SMO är ett statligt expriment som satt MONOPOLET i ny dager. Tyvärr exkluderas alla de aktörer som har erforderlig kraft att styra upp brandmannautbildningar. Jag är så less på den SOSSE mentalitet som synes i SMOs fall m.fl. Det måste finnas konkurrens, eller hur? Varför inte låta paramedicutbildningen bevisa sin kraft mot all denna dynga av pseudostudier. Varför exkluderas idag 2006 så många aktörer från ambulansarenan (se ambulanssjukvårdare m. fl) Varför inte införa ett stort TEST.Lipton skrev:AMBASS: Vem skulle tvinga Sverige?
Och när du talar om skråanda a´la låglönekaraktär så funderar jag över den utbildning Freddy beskriver som kräver högskoleexamen i anatomi, fysiologi och farmakologi för att över huvud taget vara behörig. Jag tolkar detta som att man först kräver i princip en halv BMA examen vilket innebär ytterligare massa års studier för fortfarande exakt samma pengar, var finns logiken här? Jämför gärna också med SMO, två års högskolestudier ger fortfarande bara en brandmanslön, eller hur?
Frågan är om SSK utbildningen skall ligga som en akademisk utbildning!? Kanske skulle den passa bättre som en yrkesutbildning som den en gång var. Idag är ju det inte direkt ovanligt med examansbevis och jag tror helt klart att vi kan tala om INFLATION. Nej, inför tester och se till att rensa ut blands Socialstyrelsens omvårdnadsprofeter!!!!
//BE SAFE