Nyutbildade ambulanssjukvårdare

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Nyutbildade ambulanssjukvårdare

Inlägg av Anonymous » 21/1 2006 2:38

Hej jag har en fråga till er som redan läser på dessa tre olika utb hur ser era chanser att få jobb ut?

Och är det någon som vet hur man skall få in nyanställda när dom inte har körvanan?

Vore väldikt tacksam för svar.

Finns det någon här från utb ambsjk som går den eller har gått den. Vad tror ni eller vad får ni höra om framtiden?

Känns lite döläge då man inte får vårda och inte heller köra 1-2or.
Hur skall man då kunna få en körvan. Många stationer säger ja till arbete när man ringer men när dom hör att vi inte kan köra prio 2-1 så kan dom inte ge arbete.

Kommer det lösa sig och isf hur? Det ser svårt ut med att inte ha full körvana

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/1 2006 10:54

förstår itne hur du menar med körvana? Menar du generellt? att ni haft körkort för kort tid?
Har aldrig hört att amb sjv inte ska få köra 1-2? Nånstans måste man börja..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/1 2006 14:46

Som jag fattat det måste du kört transporter minst 6 mån innan du kan börja köra på 2 och så småningom på 1. Och det blir svårt att få ett jobb när du inte kan köra mer än 3 vad händer om du får en 2 och du får inte vårda för det gör SSK och inte köra mer än 3

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 21/1 2006 15:14

maria skrev:Som jag fattat det måste du kört transporter minst 6 mån innan du kan börja köra på 2 och så småningom på 1. Och det blir svårt att få ett jobb när du inte kan köra mer än 3 vad händer om du får en 2 och du får inte vårda för det gör SSK och inte köra mer än 3
Cheers Maria!

Det finns inga lagar som föreskriver viss körerfarenhet eller liknande. Många vill dock införa ett körkort för personal inom räddningsyrket. Jag vet att många har satt upp oskrivna regler eller i vissa fall riktlinjer om att du skall köra transporter en viss tid innan du får köra på "ettor". Jag tror att vi här behöver mer körträning och att denna träning årligen skall ligga med i ett certifieringstest.

Detta är lika paradoxalt som det faktum att det idag inom svensk ambulanssjukvård finns individer som inte kan simma, eller inte har styrka och fysik för att säkert utföra en aktiv räddningsinsats. Vi måste inse att vi har en uppgift som ställer krav på oss. Jag håller med dig om att detta med synen på körningen blir klyddigt och att ovanstående blir lite galet i vissa fall!
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/1 2006 15:50

Tror det ser ut ungefär såhär där jag bor:
1-3 månader efter anställning kör man tom bil.
3-6 månader efter anställning kör man tvåor och treor, sedan går man en liten utbildning.
6-ca 12 månader efter anställning kör man tvåor och treor, går sedan en utbildning till och får slutligen köra ettor.

Utan legget innebär ju det att man helt enkelt är obrukbar i en ambulans där patienten behöver annat än syrgas de tre första månaderna, och hur fasen skall man veta det innan? Alltså får man inte någon möjlighet att jobba!
Kommer man från annat landsting så gäller samma regler. Kör man 4000 mil per år i privat bil gäller samma regler. Äger man inte bil själv gäller samma regler. Tycker det känns väldigt stelbent och småkorkat faktiskt... :twisted:

Skriv svar