Försvarets sjukvårdscentrum (FSC)

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

klerty

Inlägg av klerty » 3/1 2006 20:24

Vilken typ av utbildning menar du?
Dom bedriver ju så många olika former, själv fick man ju ha en vecka där under värnplikten och det måste jag säga var mycket lärorikt. Detta var till stor del pga all bra sjukvårdsinstruktörer som var mycket kunniga på sin sak och som man kunde ha mycket större hjälp av än ens övriga befäl från garnisonen. Genomförde detta när det fortfarande låg kvar på Hammarö och jag måste bara säga att den maten vi fick i matsalen där var den bästa under hela värnplikten, var bara tvungen att nämna det. Sen samövade ju vi i vår tur med SSK och läkare som skulle ta en plats i vår organisation, dessa besitter ju också en otroligt stor kunskap i sin sak men behöver lära sig mycket om hur man arbetar på förbandsplats och ute i fält osv. Men personligen har jag bara positiva minnen av FSC.

Användarvisningsbild
Birger

Inlägg av Birger » 21/1 2006 10:40

FSC har ju legat ganska lågt den senaste tiden, dels på grund av nedskärningarna inom FM, dels på grund av flytten till Göteborg som genomfördes vid årsskiftet.

Enligt telefonsamtal med RO-handläggaren på FSC i veckan planeras en årskull ROP (medicinalreservofficerare) under 2007 med ansökan och antagning kring sommaren 2006. Ingen kursansvarig är dock utnämnd än så det kan ta lite tid innan man kommer igång.
Aktuella för ROPen är läkare, i förekommande fall efter termin 7, leg.ssk med VUB i operation, anestesi, IVA eller ambulans, legitimerade hälsoskyddsinspektörer/veterinärer och ibland även tandläkare och apotekare.

Skriv svar