En ny generation ambulanssjukvårdare

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 27/12 2005 15:26

AMBASS skrev:När det gäller sättet att mäta aktuell kunskap så tror jag att detta skall ske årligen och i omf. skrivningar och fystester.
Men varför inte via välgjorda delegerinsskrivningar varje år? Måste väl ge samma svar på om personen har kunskaper goda nog att utföra behanling i enlighet med de riktlinjer som finns för verksamheten. Varför skall detta ske externt, vilket säkerligen också är dyrare om vi nu ska fundera över hur skattebetalarnas pengar skall användas.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 27/12 2005 15:55

Meddelandet Raderat

-----------------------
Wernvik
Moderator

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/12 2005 16:37

vad bygger sjuksköterskan det på?

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/12 2005 16:42

Sjuksköterskan: Nu var du ovanligt korkad. En vubbad sköterska skall skriva ett delegationsprov på en hel rad märkliga läkemedel med massor av verkningsmekanismer vilket innebär en hel massa möjligheter att misslyckas.
En amb.sjv. skall skriva ett delegeringsprov på syrgas och D-HLR! Borde ju knappast vara något som man misslyckas fatalt med om man har lite erfarenhet, eller? 8)

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 27/12 2005 16:54

Sjuksköterskan skrev:Vore mycket positivt med hårdare tester, såväl teoretiskt samt fysiskt. En önskvärd bieffekt blir ju att ambsjv försvinner fortare ur akutambulansversamheten...
Och vad är det som inte säger att ssk också åker ut

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 27/12 2005 16:56

AMBASS, du måste sluta med att få det att låta som du har hela sanningen. Senaste inlägget antyder du på att deligeringproven inte har den nivå du önskar. Det kan mycket väl vara så men det måste finnas flera hundra olika deligeringprov över landet. Och även om du verkar vara ambitiös så tror jag inte du har inspekterat alla. Sen så tycker jag verkligen att du har fastnat i detta med paramedic. Lyft blicken, vi har ett system i Sverige som kan utvecklas inte som ska monteras ner. Om vi tex tänker oss att vi hade samma krav som akutbilarna i Stockholm har dvs anestesisjuksköterskor med tre års klinisk erfarenhet innan tjänst i akutbil + prehospital utbildning då har vi ICU även i Sverige. Om vi tex utvecklar ett nationellt deligeringprov så har du din certifiering. Sen så efterlyser jag fortfarande från dig AMBASS ge exempel på hur ett sådant prov ska se ut teoretiskt och praktiskt. Inget svammel nu jag vill ha ett rakt svar. // Tomas
intubera mera !!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/12 2005 17:01

Ställer mig bakom Lipton. De teoretiska och praktiska proven ska ju vara kopplade till yrkeskategori och det går därför inte att jämföra.

En önskad bieffekt är att olämplig personl inte når upp till kraven som ställts på deras yrkeskategori. De blir då avskiljda från sin tjänst, oavsett vad det står på ryggen.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 27/12 2005 18:58

Att utbildningstiden inte motsvarar lönen vi får är alla rörande eniga kring. Men varför är vi inte solidariska för att löneökning skall ske??? Jag anser att vi gräver vår egen grav genom att bara säga ja tack. Idag är det många av mina kollegor som tjänar mer och då är de bara ambulanssjukvårdare. Men vi har själva tackat ja till dessa underlöner.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 27/12 2005 19:05

Vilket vrak som helst skulle klara nuvarande delegerinsskrivning med några timmar vid datorn. Jag håller med ambass till 100% och detta är skit rent ut sagt. Men jag tror inte att detta skulle bli ok bland personalen då många av dem aldrig skulle klara ett test som kommer oväntat. Om ändå alla såg detta klarare så skulle reglerna skärpas. Jag har träffat kollegor som blir så nervösa på larm att de nästa pinkar på sig. Dem är helt enkelt inte lämpade. När jag pluggade till syrra så fanns fullt av praktfall som visar att vilken jök som helst kan glida igenom utbildningen. ambass skriver mycket rakt på sak och det klarar inte många av oss. Men egentligen har ambass rätt men han kanske är före sin tid eller vad det nu brukar heta.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 27/12 2005 19:10

AMBASS skrev:
Lipton skrev:AMBASS: Jag menade att Sjuksköterskan kunde vara lite elak, och då kanske tomten inte kommer. Är för övrigt väldigt tveksamt om det finns något i min strumpa imorrn bitti säger min flickvän som tydligen fått telefonsamtal från Tomten. Jag slutar dock aldrig att hoppas! :lol:
Hahahah :wink: I´m see mate! Nå, undrar just vad tomten har i sin last? Jag skall jobba på julafton, men det brukar vara ganska fint. Jag kan erinra mig jularna på ambulansen! Gottig mat och tomtar i varje vrå. En jul jobbade jag i tomteluva :lol: //BE SAFE
Äter du inte själv lite munkar mellan körningarna??? :roll:

ssk2

Inlägg av ssk2 » 27/12 2005 19:15

THOMAS
Du skulle lika gärna kunna skriva att du är så in i dödens skraj för att dina år på högskolan inte längre räknas. Eller hur? ambass skriver enligt mig sakligt och han är visionär till skillnad mot många som inte ser en annan framtid. Vem är det som svamlar? ambass har givit så tydliga och uttömande svar att det inte finns något att ta fel på. Att ambass sedan ofta låter som en ultra höger liberal politeker är en annan femma. Men det är inte rätt att påstå att ambass svamlar. Då finns det bättre ex på denna hemsida. Är du rädd för tester? Om nu vår utbildning är så enorm så borde vi klara detta utan oro. Eller?

ssk2

Inlägg av ssk2 » 27/12 2005 19:18

Sjuksköterskan skrev:Vore mycket positivt med hårdare tester, såväl teoretiskt samt fysiskt. En önskvärd bieffekt blir ju att ambsjv försvinner fortare ur akutambulansversamheten...
jag skulle gissa att 50% får gå om detta skulle ske under morgondagen. fler ambulansare men även syrror. jag tror dem flesta faller på styrka och uthållighet.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 27/12 2005 19:25

Brosan skrev:
Sjuksköterskan skrev:Vore mycket positivt med hårdare tester, såväl teoretiskt samt fysiskt. En önskvärd bieffekt blir ju att ambsjv försvinner fortare ur akutambulansversamheten...
Och vad är det som inte säger att ssk också åker ut
1. ÅLDER
2. DÅLIG KUNSKAP
3. EN VILJA FRÅN ARBETSGIVAREN ATT HA MER SJUKSKÖTERSKOR

Så Sjuksköterskan har rätt i sin analys.

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 27/12 2005 21:43

Lipton: Jag vet inte riktigt vad AMBASS avser när han menar att faktisk kunskap skall mätas via externa tester för att certifiera personalen (Karln svarar ju aldrig i klartext). Men det låter som att delegationer inte är tillräckliga utan att dessa även skall omfatta mer fysiologi och patofysiologi. Vilket skulle slå ut många från jobbet som jobbat länge då saker som inte används faller i glömska. Sjuksköterskan har då rätt i att många som läst för länge sedan skulle missa skrivningen, men handlar den bara om O2 och HLR får vi hoppas att ingen missar!

Ssk2: Må så vara om alla skulle missa ett oannonserat prov, alla får 1 månad på sig att plugga på och skriva igen - Varför skall man äventyra patienternas säkerhet för att vara lite hygglig?
Ssk2 skrev:ambass skriver enligt mig sakligt och han är visionär till
skillnad mot många som inte ser en annan framtid. Vem är det som svamlar? ambass har givit så tydliga och uttömande svar att det inte finns något att ta fel på.
Jag som är lite efter begriper fortfarande inte följande:

1: Varför duger inte välgjorda delegeringsskrivnigar för att kontrollera om personen i fråga har tillräckliga teoretiska kunskaper för att kunna ge behanling enligt de riktlinjer som finns.

2: Varför Paramedic/ssk/amb.sjv?

- Paramedic finns i olika grader som Gosta redogjort för, i början endast 02, defibrillering och salbutamol. Som amb.sjukv. idag istort sett (- salbutamol). Sedan kan man med vidareutb och mer erfarnhet stiga i graderna och få utföra samma saker som ssk+ vub (an/amb).

- Ssk finns i olika grader, icke vubbad och vubbad. Icke vubbad en bred grund som tryggar jobb inom många olika branscher och vubmöjlighet som ger spetskompetens inom "rätt" område.

- Amb.sjukv, som det ser ut idag och imorgon är denna utb. en återvändsgränd i princip, möjligen kan en del kurser tillgodoräknas om man gått i Örebro (80p) men övriga SMO-liknande ger inte denna möjlighet.

Då undarar jag: Två oerfarana personer vill jobba på ambulansen, nr1 skolar sig enligt paramedic systemet, nr 2 skolar sig ssk+vub. Efter fyra år har båda nått "högsta nivån". Vad skiljer dem åt mer än ovanstående uppenbara saker? Men framförallt varför skall man rasera ett utbildningssystem för att skapa ett nytt som ger samma slutresultat i dagsläget? Jag inser självklart att utvecklingen inte stannat här utan det kommer mer och fler påbyggnader för ssk om man väljer den linjen precis som för paramedic.

Ett av argumenten har varit att ssk har låg status och låg lön d.v.s. det lönar sig ej?Kommer lönen och statusen med automatik för att man börjar kalla sig paramedic? I så fall kan vi byta lappen på jackan idag, men jag tror inte att det hjälper.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 27/12 2005 21:54

Ssk, nej jag är inte rädd för att mina högskolepoäng inte ska räknas. Jag är fullständigt trygg i min roll som anestesisjuksköterska. Ja AMBASS har visioner men jag anser att gräset inte är grönare på andra sidan. Men vår käre AMBASS tycker jag har en förmåga att återupprepa saker men har väldigt vårt att svara på direkta frågor. Ssk2 vad har du själv för utbildning och erfarenhet ? vilken lön har du? vilka löner har du själv tackat nej till? var arbetar du ? Raka frågor kan du ge lika raka svar ?
intubera mera !!

Skriv svar