Utbildning

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/12 2005 16:16

Putte:

Väldigt klokt och jag hade inte kunnat skriva det bättre själv. Jag ser också ssks breda kompetensområde som ett stort plus i ambulansen. Det är ofta vi har icke akuta körningar där vår grundutbildning kommer väl till pass. När det sedan blir akut så har vi stor nytta av vidareutbildning med mycket praktik under strikt handledning och sedan yrkeserfarnehet.

Jag har träffat väldigt mycket värdelös personal i ambulanssjukvården men det har aldrig varit knuten till en yrkeskategori utan till personliga egenskaper.

Min bestämda uppfattning är att ambulanssjukvårdaren med sin kunskap i kommunikation, bilköring och medicintekniska åtgärder + en akutvidareutbildad ssk är den ultimata lösningen och vi komletterar varandra väldigt bra.
Sedan är det också upp till arbetsgivaren att anställa folk som i lvrigt är lämpliga för uppgiften.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/12 2005 16:24

Putte!

Bra inlägg, men du jämför i din text en SSK med en USK! Jag tycker att det mest relevanta är ett jämföra en SSK + VUB med en USK med vidarutbildning á 20 eller 40v. Varför får inte SSK betalt för sin studietid kan man fråga sig? Detta msåte naturligtvis vara ett bekymmer för framtiden. Eller vill vi bara att en viss samaritergrupp skall jobba inom ambulansen?

Varför inte testa varje medarbetare årligen och låta provet avgöra vem som skall göra vad?
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/12 2005 16:34

Niklas!

Faktum kvarstår, en ambulanssjukvårdare (USK+40 veckors) har läst mer akutsjukvård än en syrra! Är inte detta paradoxalt? En ambulanssjukvårdare tjänar i stort sett samma pengar utan akademisk examen! Arbetsgivaren har ju dessvärre ingen större möjlighet att välja då dem är satta att hitta personer med leg för att de skall kunna ge medikament. Den ultimata lösningen är att testa folket årligen!

Att vi idag har personer som inom ambulansverksamheten som inte har erforderlig kunskap är skrämmande och tråkigt. Varför inte höja hela yrket från grunden? Är det rimligt att man skall kunna vissa upp sina färdigheter årligen? Är det rimligt att man skall vara fysiskt ajuor för jobbet? Är det rimligt att man skall klara av marin livräddning? Är det rimligt att man skall avstå från yrket om man har brister i ovanstående?

Man skall även erinra sig att SSK utbildningen är en mycket grundläggande utbildning, vilken kräver personlig vetgirighet och kunskapstörst för att man skall utvecklas i rollen som SSK. Idag finns det dessutom (tro det eller ej) SSK utan VUB som jobbar i ambulans! Vad säger detta om kvalitén! Och de som har lagt ner tid på VUB får inte betalt för detta! En sanning och en konsekvens!
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/12 2005 16:38

AMBASS:

Anledningen till att jag jämförde usk och ssk är för att jag vet att du är kritisk till sos beslut som trädde i kraft i höstas. Sedan försökte jag sätta fingret på en attitydfråga om hur personal värderar utbildning, däremot tog jag inte upp längden och nivån på utbildningen vilket jag borde ha gjort.

Min åsikt är att man ska jämföra usk och ssk för att vi ska få ett stopp på diskussionerna om vilka som har bäst kompetens i ambulansen. Jag vill på det sättet klargöra skillnadera mellan kompetensområdena och styrka min bestämda åsikt att en ssk och en usk kompletterar varandra väldigt bra på fältet.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Utbildning

Inlägg av Gosta » 26/12 2005 17:13

Putte,
Kan en Paramedicutbildad få samma gedigna erfarenhet som en svensk narkos ssk innan han/hon sätter sig i ambulansen?


Nej det kan han eller hon inte, men innan han eller hon har ansvar för en ambulans och dess respons, har han eller hon tillbringat många år i utbildning. I klassrummet, på akuten, på operation/annestesi, intensivvårdsavdelning och framför allt i fält. Allt med inriktning på arbete i fält.
Det är väl detsamma som en narkos ssk innan han eller hon sätter sin fot på ett sjukhus. Den gedigna erfarenheten tar ett tag att skaffa.

När det gäller triage vid katastrofrespons eller "major incidents" tror jag inte man kan få bättre utbildning än just Paramedicutbildningen.
En Paramedic (dock inte alla länders sådana) är utbildad och har stor erfarenhet i att agera på en ny plats och att bedömma denna plats och hur han eller hon skall agera i denna nya situation och med en ny patient. Vist kan en ssk lära sig samma sak. Det är bevisat. Men en Paramedic har detta som en "Major" i sin utbildning.

Utbildningen är från början riktad mot kliniska medicinska bedömningar och har stark koncentration på just triage. Man har som inriktning att göra dessa bedömningar självständigt, ofta utan kommunikation och nästan varje gång på en ny plats i en ny situation, även om mycket efter många år känns väldigt vant och fammiljärt, men det är ju detta erfarenhet ger.

Jag håller med, det är en intressant debatt och jag har stort nöje av att lära mer om det svenska systemet.
Bästa hälsningar,
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/12 2005 17:17

Niklas Karlsson skrev:AMBASS:

Anledningen till att jag jämförde usk och ssk är för att jag vet att du är kritisk till sos beslut som trädde i kraft i höstas. Sedan försökte jag sätta fingret på en attitydfråga om hur personal värderar utbildning, däremot tog jag inte upp längden och nivån på utbildningen vilket jag borde ha gjort.

Min åsikt är att man ska jämföra usk och ssk för att vi ska få ett stopp på diskussionerna om vilka som har bäst kompetens i ambulansen. Jag vill på det sättet klargöra skillnadera mellan kompetensområdena och styrka min bestämda åsikt att en ssk och en usk kompletterar varandra väldigt bra på fältet.
Ett bra förtydliggande!

Men en USK är nog mycket ovanligt inom ambulansen! Därimot hittar du SSK i ambulansen. En USK + 40v är mer vanligt om vi nu skall jämföra två yrkesgrupper. Jag håller med om att olika yrkesgrupper kan koplettera varandra på ett bra sätt. Ambulansen kräver dock det bästa av oss då det är en spjutverksamhet. Av detta skäl tror jag mer på paramedicsystemet. Ett stopp på diskussionen får vi nog inte innan ett verkligt test införes. //BE SAFE
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/12 2005 17:45

AMBASS:

När jag skriver USK så menar jag en usk med 20 eller 40 veckors. Tycker inte man behöver förtydliga det då jag aldirg hört att någon usk utan denna utbildning fått något jobb i vår verksamhet.

Jag tycker vi är rörande överens om vikten av fortlöpande utbildnig även efter man fått anställning.
Jag tyckar att du i den här diskussion gör samma fel som alla andra som jämför usk-ssk. Du skriver att en usk med vidareutbildning har mer akutsjukvård en en syrra och kallar det paradoxalt. Självklart är det på det här viset eftersom ssk är en grundutbildning! Går inte att jämföra.. Däremot läser de flesta ssk mer farmakologi osv som tveklöst behövs för att hantera läkemedel. Sedan att en ssk får jobb utan vidare utbildning i akutsjukvård är bissart tycker jag.

Jag tror egentligen att vi är överens i den här frågan.. Men det är svårt att få fram vad man tycker i ett sådant här forum

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/12 2005 18:44

Bra sammanfattat Nicklas!

Orsaken till att jag vill förtydliga detta med USK frågan var att det för ca. 1 -2 år sedan gick rykten om att det fanns många inom ambulansen utan påbyggnadsutbildning. Jag tror det var Samverkan 112 eller SRAG TM Medicin som gjorde en undersökning där det framkom att det fanns en hel del utan denna skolning! Idag kanske samma fråga borde ställas avseende SSK i ambulans. Hur många har VUB?

Jag tror som dig att vi i stora drag är eniga! Tack för bra debatt!
Blood Will Tell


Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/12 2005 23:13

God afton Novisen!

Jag må ge dig beröm för din "saklighet" i fråga om att knyta samman våra debatter till en "källa". Jag skall med stort intresse läsa dessa studier/publikationer och lovar att återkomma. Sitter i skrivande stund med en f.d. kollega och kurskamrat som idag är aktiv i UK på heltid. Vi pratar om ledarskapet inom ambulanssjukvården och hur det går för de företag som bedriver denna verksamhet i Sverige. Tack för bra debatt!
Blood Will Tell

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 27/12 2005 6:02

Svensk ambulanssjukvård 2003 från Socialstyrelsen (utgiven 2004): http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... 04-1-7.htm

AuF

Inlägg av AuF » 27/12 2005 10:37

hejsan på er.

AMBASS:
"Faktum kvarstår, en ambulanssjukvårdare (USK+40 veckors) har läst mer akutsjukvård än en syrra"

Är det inte så att inom en snarframtid så kommer många landsting att ha som krav på ssk att dem har amb-nsk-iva vubb för att får jobba inom ambulansen ? Stockolm har 2008 som deadline om jag inte mins fel ?

Att ssk utan vubb inte är den optimala vägen att gå för ambulansjuvården är väl alla överens om. Kanske borde man sett om organisationen och infört kravet på vubb innan man tog bort amb.sjv befogenheter till läkemedelsbehandling ?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 27/12 2005 11:35

[ Att ssk utan vubb inte är den optimala vägen att gå för ambulansjuvården är väl alla överens om. Kanske borde man sett om organisationen och infört kravet på vubb innan man tog bort amb.sjv befogenheter till läkemedelsbehandling ?[/quote]

Cheers Auf!

Bra att du nämner SLL (Stockholms Läns Landsting). Jag håller med dig i frågan om synen på befogenheterna kring läkemedelshantering. Det tråkiga i Stockholms fall är att man från SLL inte stärker budgeten (ej heller från nuvarande entreprenörer). Jag kan bara konstatera att många är redo att jobba för samma löner med den stora skillnaden att många idag har en akademisk utbildning. Att nu önska VUB utan att ta hänsyn till detta i budgeten och lönestrukturen visar på naivitet. Men som sagt. Det finns många som är redo att jobba för lägre löner!

SoS har nog inte funderat kring detta, eller så kanske dem kände på sig att platserna går att fylla upp av idealister och barmhärtiga samariter!!!
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/12 2005 13:43

Är det uttalat från SLL att det ska vara vubbat från 2008? Konkret och ingarykten bara?

Skriv svar