Val av utbildning?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 20/12 2005 23:17

Tomas skrev:AMBASS, alldeles för kort och innehållöst svar. Med den information jag har om paramedicutbildningen så är det ingenting den kan bidra med som skulle öka kvaliten i svensk ambulanssjukvård. Kunskap ska följas med ökade befogenheter. Paramedic har samma befogenheter som en svensk sjuksköterska har. AMBASS du måste komma ihåg att ambulanssjukvård är ingenting annat en basal sjukvård hur mycket man än tycker om detta yrke så kommer det att förbli så, ett hjärta är ett hjärta osv. Det händer alldeles för lite i svenskambulanssjukvård, det tar många år att samla in kunskap och erfarenhet. Nej, framtidens ambulanssjukvård består av erfarna sjuksköterskor som har rotationtjänst mot akuten, iva, hia. Detta för att upprätthålla en mångfald och möjlighet till utveckling av ambulanssjukvården.Dessa sjuksköterskor kommer att ha individuella befogenheter efter kunnande och utbildning, alltså ingen generell kokbok al`a SLAS.
Thomas!

Sitter du inne med denna lösning så är jag säker på att flera länder kommer följa Sverige :P . Vänd på dina frågor och stöd ditt eget resonemang. Visa FAKTA! Jag tror inte du ser detta utifrån en strikt kunskapsplattform utan tyvärr utifrån en hermetisk tillhörighet.

Den modell du förespråkar behöver prövas! Vad svensk ambulanssjukvård behöver är omdömesgilla personer med "VERKLIG KUNSKAP" och detta vare sig de efter "verkligt" test kallar sig Paramedic eller Sjuksköterskor. När det gäller din syn och tolkning av begreppet "basal" står vi långt ifrån varandra!
Blood Will Tell

Tomas

Inlägg av Tomas » 21/12 2005 9:32

AMBASS, Dito !!
intubera mera !!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/12 2005 11:10

Hej AMBASS,

Tack! Den norska utbildningen låter ju även intressant!

Blir man EMT efter att ha läst ett tag på Paramedics-utbildningen, som ett första stadie?

klerty

Inlägg av klerty » 21/12 2005 11:55

AMBASS skrev: Allmänheten kommer kräva avancerad vård och hög kompetens och i valet mellan en VUB SSK och en Läkare (med avklarad ST) är frågan biff. En patient väljer då att träffa en doktor. Det framstår löjeväckande att behöva förvara en sådan fråga!

Thomas, se nu inte detta som ett "nedslag" på SSK + VUB! Men att jämföra dessa yrkesgrupper slår helt fel. Och jag är övertygad om att en majoritet av folket (skattebetalrna) håller med mig om detta. Försök inte göra SSK utbildningen till något den inte är! Detta är isf ansvarslöst mot alla de patienter som vi är satta att vårda, vilka har betalat in skatt för att få den "BÄSTA" vården! Av detta skäl vill jag (en av många) inför fler tester! Medborgarna skall ha insyn! Det förtjänar dem, eller är du av annan åsikt???
Ska vi låta den breda massan bestämma i frågor som omöjligt denna enorma massa kan ha någon specialkunskap inom?
Om vi skulle göra så, skulle det inte sluta med läkare överallt? inga SSK kvar och framförallt inga USK? när hemtjänsten kommer så är det Dr. Strand som kommer (bara ett bildligt exempel).

Exakt vad är det du föreslår att en läkare ska göra på olycksplats som inte en SSK kan göra?
Självklart vill vi alla ge och få den bästa vården men måste det nödvändigtvis betyda läkare överallt? Sen när blev läkare experter på den andra och också viktiga biten inom sjukvården som kallas omvårdnad? vilka är experterna på det? ja, sjuksköterskor just det. Läkare är medicinsk spetskompetens, medans SSK är omvårdnads experter, tillsammans bildar dessa en helhet och en god sjukvård. Ambulans SSK däremot har ju lite speciella arbetsuppgifter och är expert också på dom åtgärder som kan vara experter ute på skadeplats.
Så jag ställer frågan igen, varför läkarbilar?

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 21/12 2005 13:06

Cheers klerty!

På dina fråga vad en läkare ska göra på olycksplats som inte en SSK kan göra är svaret: -ALLT DET INTE EN SSK KAN GÖRA! Jag skall ta en liknelse för dig. Vad kan en fartygskapten göra ombort på ett fartyg som inte en jungman kan göra? Din fråga är inte logisk då kaptenen har en hel annan nautisk kunskap, erfarenhet och träning.

Du skriver om den "breda massan". Jag antar att du här menar folket, våra medmänniskor? Du tror således att våra medmänniskor inte vill ha sjukvårdspersonal? FEL FEL FEL! Folket vill och kommer kräva god sjukvård. Men 2005 är det rimligt att kunskapen är fullgod hos respektive sjukvårdare.

Jag har inte skrivit att det behöver vara läkare överallt! Det vi samtalar kring är läkarbilar/akutbilar.

Du undrar när en läkare blev experter på den andra och också viktiga biten inom sjukvården som kallas omvårdnad? Jag pratar i dett fall om akutbilar om avancerad medicinsk vård. Omvårdnadskunskap kan för övrigt berika oss på olika sätt. Du glömmer även att det finns läkare med USK. AMB, SJUKV. SSK bakgrund.

Håller dock med dig om att vi alla tillsammans bildar en helhet och en god sjukvård. Läkarbilarna har stort stöd inom sjukvården och bland allmänheten och kommer bli en given bild i många städer som höjer kompetensen.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 21/12 2005 13:12

anders skrev:Klerty// I Läkarbilen står läkaren för den Medicinska kunskapen och Amb Sjukv/SSK för omvårdnadskunskapen...
BRA SKRIVET ANDERS, där träffar du mitt i prick!
Blood Will Tell

Tomas

Inlägg av Tomas » 21/12 2005 15:17

AMBASS. Har du inte funderat på att bli politiker. Snälla svara på frågorna istället för att skriva en massa "krumbukter". Då skulle dina argument åtminstånde för mig bli mera trovärdigt. För som det är nu tycker jag på ren svenska det är bara en massa skitsnack.
intubera mera !!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 21/12 2005 17:22

Denna tråd har lämnat ämnet och glider över i amb sjv/ amb ssk.

Tråden låses.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst