Nyutb. ambulanssjukvårdare chans till jobb?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 19/10 2005 17:47

Jimmy Olsson skrev:Men får man verkligen jobb på ambulansen som undersköterska med påbyggd ambulansutbildning.? Är det itne så att man bara plockar in sjuksköterskor "nu för tiden"? (Från och med Oktober?)

:\ Jag pluggar till undersköterska, och jag vill verkligen börja jobba så snabbt som möjligt. Självklart så kommer jag plugga till ssk i vilket fall som helst. Men är det möjligt att börja jobba i nått eller några år i förväg på ambulansen med bara en påbyggnadsutbildning inom ambulans, och inte plugga till ssk först?

:?:
Du kan mycket väl få arbete! Hälso- och sjukvårdslagen ger dock en rekommendation men den är upp till arbetsgivaren att tolka. I nuläget söker man främst efter sjuksköterskor men du har goda möjligheter att få ett vikariat. Man har försökt göra vissa studier och senast jag hörde något i denna fråga så vill de flesta att du skall vara undersköterska och gärna ha 20 eller 40v påbyggnadsutbildning. Vissa går även in direkt från militären eller några terminer på ssk. En del som läser medicin brukar även vara varm välkomna efter 2-3 terminer. Så sök! Upp till arbetsgivaren att mäta din formella och reella kompetens…
Blood Will Tell

Anonymous

sprider falsk information och framaförallt förhoppningar!

Inlägg av Anonymous » 21/10 2005 12:48

ambass: Du kan mycket väl få arbete! Hälso- och sjukvårdslagen ger dock en rekommendation men den är upp till arbetsgivaren att tolka. I nuläget söker man främst efter sjuksköterskor men du har goda möjligheter att få ett vikariat. Man har försökt göra vissa studier och senast jag hörde något i denna fråga så vill de flesta att du skall vara undersköterska och gärna ha 20 eller 40v påbyggnadsutbildning. Vissa går även in direkt från militären eller några terminer på ssk. En del som läser medicin brukar även vara varm välkomna efter 2-3 terminer. Så sök! Upp till arbetsgivaren att mäta din formella och reella kompetens
Att ge läkemedel är inte upp till arbetsgivaren vilket är en förutsättning för yrket. Det SKA man vara minst leg ssk för. Hälso & sjukvårdslagen är ingen rekomendation. Skulle gärna vilja se den studie som Du hänvisar till, är den gjord bland gruppen ambulanssjukvårdare med sju veckors utbildning som fått sparken?. De flesta arbetsgivare kräver ssk + vub andra göra sig icke besvär. Några nöjer sig än så länge bara med ssk. För sommar vikariat ingen större skilnad.

Ska man in i ambulansen är det bara att plugga syrra, inget annat. Numera är ambulanssjukvården just sjukvård och inget annat. Därav ökade krav på personalen. Den stora massan har insett det och det märks på högskolor och ambulansstationerna att det ökar hela tiden. detta är som sagt inget nytt utan alla har vetet om dessa krav i hur många år som helst. Alla andra studier är bara slöseri med tid & pengar för den enskilde inividen och staten som subvetionerar en utbidlning som inte ger något.

tack för mig

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 21/10 2005 19:16

Kunde inte sagt det bättre själv! Amb ass drömmer vidare... Låter inte som någon vetenskaplig studie du refererar till?! Lite synd om någon ny förmåga går på ditt snack och slösar bort tid och pengar.... Bara för du valt fel utbildning är det väl onödigt att vilseleda andra?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 21/10 2005 20:03

Sjuksköterskan skrev:Kunde inte sagt det bättre själv! Amb ass drömmer vidare... Låter inte som någon vetenskaplig studie du refererar till?! Lite synd om någon ny förmåga går på ditt snack och slösar bort tid och pengar.... Bara för du valt fel utbildning är det väl onödigt att vilseleda andra?
Hello Swede-Nurse!

Se på Norge och de utredningar deras motsvarigheter till SOS har gjort! Sök också fakta via UK och USA! Du ser saken i ett litet perspektiv och låser dig totalt vid det son fn gäller. Jag har aldrig sett dig bemöta de samhällsekonomiska som råder! I en förlängning kommer du nog få vänja dig vid en annan ordning. Där "KUNSKAP" styr vem som gör vad inom ambualnssjukvården. Möjligt är att vissa SSK kommer stå sig bra! Men se på de Norska nya paramedicutbildningarna och vår nya 80p utb vid Örebro universitet! Dessa tål att jämföras med dagens 3 åriga SSK utbildningar! Även SOS kommer förändras! Det som idag råder kommer inte råda i all evighet. Och Syrran! -Vem skola icke buga sig när EU björnen ryter....

PS: Roligt att ha dig med igen!!!!
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: sprider falsk information och framaförallt förhoppningar

Inlägg av AMBASS » 21/10 2005 20:30

adam ett skrev:
ambass: Du kan mycket väl få arbete! Hälso- och sjukvårdslagen ger dock en rekommendation men den är upp till arbetsgivaren att tolka. I nuläget söker man främst efter sjuksköterskor men du har goda möjligheter att få ett vikariat. Man har försökt göra vissa studier och senast jag hörde något i denna fråga så vill de flesta att du skall vara undersköterska och gärna ha 20 eller 40v påbyggnadsutbildning. Vissa går även in direkt från militären eller några terminer på ssk. En del som läser medicin brukar även vara varm välkomna efter 2-3 terminer. Så sök! Upp till arbetsgivaren att mäta din formella och reella kompetens
Att ge läkemedel är inte upp till arbetsgivaren vilket är en förutsättning för yrket. Det SKA man vara minst leg ssk för. Hälso & sjukvårdslagen är ingen rekomendation. Skulle gärna vilja se den studie som Du hänvisar till, är den gjord bland gruppen ambulanssjukvårdare med sju veckors utbildning som fått sparken?. De flesta arbetsgivare kräver ssk + vub andra göra sig icke besvär. Några nöjer sig än så länge bara med ssk. För sommar vikariat ingen större skilnad.

Ska man in i ambulansen är det bara att plugga syrra, inget annat. Numera är ambulanssjukvården just sjukvård och inget annat. Därav ökade krav på personalen. Den stora massan har insett det och det märks på högskolor och ambulansstationerna att det ökar hela tiden. detta är som sagt inget nytt utan alla har vetet om dessa krav i hur många år som helst. Alla andra studier är bara slöseri med tid & pengar för den enskilde inividen och staten som subvetionerar en utbidlning som inte ger något.

tack för mig
Cheers ADAM!

De studier jag hänvisar till är de som ligger till grund för Norges val av att jobba vidare med Paramedicsystemet! Att det "idag" är SSK som kan adm läkemedel i Amb är vi rörande överens om. Troligen kommer detta att förändras då ekonomin inom ambualnsen (SE RESP LANDSTINGS P-BUDGET) Jag tycker du är för snabb i dina slutsatser att vi i Sverige skulle subvetionera utbidlningar som inte ger något! Liksom utbildningsmarknaden är också arbetsmarknaden global! Om du i egenskap av SSK söker arbete i Norge eller UK kommer du att få göra exakt samma tiläggsutbildningar eller tester som dem som idag läser 80v fokuserad ambulansutbildning. Detta är kalla fakta! I Sverige får du ditt Leg på livstid (om du nu inte strular till det) och detta utan någon reell prövning annat än den praktik och de studier du genomfört. Jag tycker att du skall vara vaken för det som sker utanför Sveriges gränser.

Några 7 veckors förare hör till undantagen idag! Det vet vi bägge två! Så se på marknaden mer globalt! Se på utvecklingen och var en smula självkritisk på nuvarande system och dess amhällsekonomiska paradox!
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 21/10 2005 20:38

Vet bara att den stora majoriteten län i sverige (förmodligen alla) inte har anställt någon ambsjv på flera år eller har planer på att göra det i framtiden heller.. Då man i vårt land måste vara minst SSK för att få ge läkemedel kommer man till korta med en lägre utbildning. I länet där jag jobbar har ledningen också gått ut med att man i framtiden enbart kommer att anställa SSK med VUB. Känns som Örebros "skämtutbildning" är något pinsamt EU-projekt som inte passar i Sverige, där kraven på prehospital personal lyckligtvis är betydligt högre....

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 21/10 2005 22:42

Sjuksköterskan skrev:Vet bara att den stora majoriteten län i sverige (förmodligen alla) inte har anställt någon ambsjv på flera år eller har planer på att göra det i framtiden heller.. Då man i vårt land måste vara minst SSK för att få ge läkemedel kommer man till korta med en lägre utbildning. I länet där jag jobbar har ledningen också gått ut med att man i framtiden enbart kommer att anställa SSK med VUB. Känns som Örebros "skämtutbildning" är något pinsamt EU-projekt som inte passar i Sverige, där kraven på prehospital personal lyckligtvis är betydligt högre....
Sjuksköterskan: Vid en rund ringning till samtliga landsting som är gjord så är det 3 st landsting som bara kommer att anställa ssk övriga landsting ser ett behov av att anställa amb.sjv efter 2007 hur förklarar du det?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 21/10 2005 23:27

Sjuksköterskan skrev:Drömma går ju... Rundringning.......Suck!
Cheers!

Det är du som tyck leva i en dröm! Detta är kalla fakta! Kunskapen och den globaliserade utbildningsmarknaden efterfråga JUST -KUNSKAP- varför tror du att man skapat en 80p utbildning på universitet? Varför tror du att de eftergymnasiala utbildningarna fortsätter? Vad vi behöver inom Svensk pre-sjukvård är personer med erforderlig och riktiga kunskaper. Rundringning, förstudier och verklig fakta tycks inte bita på dig! Jag tycker dock att det är roligt att du är stolt över din utbildning! Det kommer du långt med! Men, mitt råd är att du skall ödmjuka dig inför den verklighet som råder. Och som jag tidiagre skrivit: INGET ÄR SKRIVET I STEN.....
Blood Will Tell

striker

Inlägg av striker » 21/10 2005 23:45

Du måste börja inse sjuksköterskan att du får stå ut med oss ambulanssjukvårdare i många många år till. det finns bara ett sätt att få en bra ambulansverksamhet, och det får man bara om man har 2 st specialkompetenser i ambulansen dvs en ambsjv och en ssk, och om vissa vill det så får det gärna vara en spec utbildad ssk, men att ha 2 ssk i en bil är att kasta bort kompetens, är man bara en ssk så får du ju som ensam ssk vårda alla dåliga pat och får på det viset upprätthålla din kompetens, och ambsjv blir proffs på att köra bilen (spec vid utrykningskörning) och att assistera ssk på bästa sätt, när det gäller den medicinska delen. Vi som ambsjv har faktisk den kunskapen även om inte du tror det. Det är väl inte så konstigt att du tycker som du tycker, du verkar ju leva på en helt annan planet, skriver som tidigare, att jag har väldigt svårt att förstå att du jobbar inom ambulansen. att du över huvudtaget har jobbet kvar med din minst sakt underliga attityd är för mej en gåta. det är dags för dej att komma ner från dina höga hästar och ansluta dej till oss vanliga människor.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 22/10 2005 0:11

striker skrev:Du måste börja inse sjuksköterskan att du får stå ut med oss ambulanssjukvårdare i många många år till. det finns bara ett sätt att få en bra ambulansverksamhet, och det får man bara om man har 2 st specialkompetenser i ambulansen dvs en ambsjv och en ssk, och om vissa vill det så får det gärna vara en spec utbildad ssk, men att ha 2 ssk i en bil är att kasta bort kompetens, är man bara en ssk så får du ju som ensam ssk vårda alla dåliga pat och får på det viset upprätthålla din kompetens, och ambsjv blir proffs på att köra bilen (spec vid utrykningskörning) och att assistera ssk på bästa sätt, när det gäller den medicinska delen. Vi som ambsjv har faktisk den kunskapen även om inte du tror det. Det är väl inte så konstigt att du tycker som du tycker, du verkar ju leva på en helt annan planet, skriver som tidigare, att jag har väldigt svårt att förstå att du jobbar inom ambulansen. att du över huvudtaget har jobbet kvar med din minst sakt underliga attityd är för mej en gåta. det är dags för dej att komma ner från dina höga hästar och ansluta dej till oss vanliga människor.
Bra inlägg Striker!

Men håll med om att han/hon är ganska skön? Debatt blir det iaf! Jag tror också att man skall vara ödmjuk inför den enskilda individens kunskap då detta bevisligen visat sig i många fall! Att en amb.sjv. har god kompetens vittnar det låga antalet anm. fall om. Bra skrivet Striker! Ses på fältet....
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/10 2005 1:19

adam ett skrev:Ska man in i ambulansen är det bara att plugga syrra, inget annat. Numera är ambulanssjukvården just sjukvård och inget annat.
När jag om cirka 19 månader är färdig sjuksköterska så kommer jag att ha läst 60 poäng omvårdnad och endast 5 poäng akutsjukvård.
En person som gått 40 veckors PU-ambulanssjukvård har efter denna läst 40 veckor akutsjukvård.
På högskolan bedrivs föreläsningar med nästan 100 elever.
På komvux i Skövde var det när terminen började 17 elever som vart intagna på utbildningen.
Vilken av dessa två utbildningar tror du då man lär sig mest sjukvård på?
Att plugga till syrra för att jobba i ambulans innebär ett stort egenansvar för att hinna lära sig hela jobbet innan man sätter sig ihop med endast en kollega och förväntas kunna ta ett medicinskt ansvar.

Min personliga åsikt är därför: Ska man in i ambulans skall man minst har 40 veckors PU. Skall man hålla sig kvar i ambulans skall man minst vidareutiblda sig till syrra, eventuellt även med VUB. Sedan skall ju självklart inte någon därute läsa detta och fatta ett beslut om sin framtid efter mina åsikter utan bilda sig egna!
AMBASS skrev:Men se på de Norska nya paramedicutbildningarna och vår nya 80p utb vid Örebro universitet!
Enligt vad jag erfarit så är väl närliggande landsting vare sig imponerade eller intresserade av 80p utbildningen!? Hur ser det ut i övriga Sverige? Någon som vet?
Sjuksköterskan skrev:Vet bara att den stora majoriteten län i sverige (förmodligen alla) inte har anställt någon ambsjv på flera år eller har planer på att göra det i framtiden heller..
Jag hörde rykten idag om att Göteborg kommer rekrytera ambulanssjukvårdare efter årsskiftet!
AMBASS skrev:INGET ÄR SKRIVET I STEN.....
Skulle vara runor då... :P

Emil

Nyutb. ambulanssjukvårdare chans till jobb?

Inlägg av Emil » 26/10 2005 23:33

Jag läser för närvarande 40 veckors kursen till amb. sjukvårdare och vad jag märkt av hittils så ser det inte särskilt ljust ut på arbetsmarknaden för amb. sjukvårdare. Det verkar ju som man mer eller mindre är tvingad att läsa till SSK för att överhuvudtaget ha någon framtid inom ambulans yrket. Jag funderar på att läsa till SSK direkt efter utbildningen men samtidigt hade det varit roligt att prova på yrket lite mer innan man vidarutbildar sig. Så är det någon som är lite mer insatt i hur det ser ut för just nyutbildade ambulans sjukvårdare för tillfället? Finns det några orter i Sverige där chansen till anställning är större?

mvh Emil
Senast redigerad av 1 Emil, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Nyutb. ambulanssjukvårdare chans till jobb?

Inlägg av AMBASS » 27/10 2005 18:00

Emil skrev:Jag läser för närvarande 40 veckors kursen till amb. sjukvårdare och vad jag märkt av hittils så ser det inte särskilt just ut på arbetsmarknaden för amb. sjukvårdare. Det verkar ju som man mer eller mindre är tvingad att läsa till SSK för att överhuvudtaget ha någon framtid inom ambulans yrket. Jag funderar på att läsa till SSK direkt efter utbildningen men samtidigt hade det varit roligt att prova på yrket lite mer innan man vidarutbildar sig. Så är det någon som är lite mer insatt i hur det ser ut för just nyutbildade ambulans sjukvårdare för tillfället? Finns det några orter i Sverige där chansen till anställning är större?

mvh Emil
Bästa Emil!

Du har goda möjligheter att få ett sommarvik på ambulansen! Tänk på detta när du söker din kliniska del (praktiken på amb). På detta sätt kan stationen lära känna dig och detta kan vara en typ av "inskolning" för dig! Så från min horizont tycker jag inte att du skall se detta nattsvart! Men var på hugget och sök arbeten redan nu! Din påbyggnadsutbildning håller hög nivå och den kommer i vilket fall som helst att vara mycket meriterande även om du skulle söka på någon anna klinik. Faktum är att du läser betydligt mycket mer akutsjukvård än de som finns med i SSK läroplan. Skulle du sedan vilja lässa till SSK skulle jag råda dig att söka till en skola med pre-hosp profil! Kanske Borås!

LYCKA TILL & VÄLKOMMEN I GÄNGET.....
Blood Will Tell

Emil

Inlägg av Emil » 27/10 2005 21:12

Tack så mycket för svaret. Nu fick man ju lite förhoppningar iaf!

Skriv svar