Vad tjänar ni i månaden?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Vad tjänar ni i månaden?

Inlägg av Anonymous » 28/5 2005 17:41

Hej.
Kommmer söka skk-utbildning nu till våren -06.
Jag har några funderingar:

1. Skulle vara intressant o veta vad ni här inne på forumet har för lön, vad ni har för tjänst och vad ni har för utbildning.

2. När jag läser här på forumet får jag en känsla av att det knappt finns någon framtid för sjuksköterskor. Hur ligger det till? Inom vilka områden tros jobben att finnas i framtiden?

Tack för ett bra forum. Intressant att läsa.

Tack tack.

Sofia

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 28/5 2005 21:13

Jag har jobbat 20 år som sjuksköterska och har IVA-vidareutb. Min grundlön ligger på 22 758 kr för heltid men 1000 kr av detta är ersättning för att jag är A-HLR instruktör, Huvudinstruktör i HLR/Barn-HLR/D-HLR och områdesansvarig för Barn-HLR/Barn-A-HLR verksamheten på vårt sjukhus+primärvård.

Nog kommer det att finnas jobb för sjuksköterskor i framtiden! Nu (och i ca. 10 år framåt) går 40-talisterna i pension och då kommer det att behövas många nya sjuksköterskor att fylla luckorna efter denna stora skara.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/5 2005 14:33

Hej. Tack för svar.
Men.... jag är ju lite ny i ämnet, så jag hänger inte med på alla dina förkortningar.... Har du lust o förklara?!

IVA = ?
A-HLR = ?
HLR = ?
Barn-HLR = ?
D-HLR = ?
Barn-A-HLR = ?

Skulle vara lärorikt för mig!
Tack.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 29/5 2005 16:08

IVA: IntensivVårdsAvdelning

HLR: HjärtLungRäddning

Barn-HLR: HjärtLungRäddning på barn

de övriga känner ja inte till så vi får förlita oss på de övriga medlemmernas expertis 8)
sofiatykesson skrev:Hej. Tack för svar.
Men.... jag är ju lite ny i ämnet, så jag hänger inte med på alla dina förkortningar.... Har du lust o förklara?!

IVA = ?
A-HLR = ?
HLR = ?
Barn-HLR = ?
D-HLR = ?
Barn-A-HLR = ?

Skulle vara lärorikt för mig!
Tack.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 29/5 2005 16:29

IVA = Intensiv Vårds Avdelning

A-HLR = Avancerad Hjärt Lung Räddning (med defibrillering och läkemedel. Godkänd utbildning+delegering ger rätt för sjuksköterskor - och än så länge ambulanssjukvårdare - att självständigt defibrillera och ge vissa läkemedel till patienter med hjärtstopp.)

HLR = Hjärt Lung Räddning (basal, som alla bör kunna)

Barn-HLR = Hjärt Lung Räddning för Barn (andra handgrepp än på vuxna+en del andra skillnader) Utbildningsmaterialet heter egentligen "Livräddande första hjälpen till barn" eftersom det oftast handlar om luftvägsstopp hos barnet.

D-HLR = Hjärt Lung Räddning med defibrillering (delegering krävs för att få defibrillera. Denna utbildning ges både till personal inne på sjukhus och till t.ex. polis och räddningstjänst)

Barn A-HLR = Avancerad Hjärt Lung Räddning för barn (Om man jämför med A-HLR för vuxna så är det andra, viktanpassade doseringar på de läkemedel man ger till barn, strömstyrkan när man defibrillerar är anpassade till barnets vikt, osv.

Ante

Inlägg av Ante » 24/11 2005 17:36

Måste bara börja med ett OTROLIGT bra forum för alla som e intresserade av att jobba inom sjukvården.

Är ny här å fattar inte heller alla förkortningar precis som sofiatykesson. Skulle vara bra att veta vad dem vanligaste förkortningarna står för!

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/11 2005 18:12

Ante skrev:Måste bara börja med ett OTROLIGT bra forum för alla som e intresserade av att jobba inom sjukvården.

Är ny här å fattar inte heller alla förkortningar precis som sofiatykesson. Skulle vara bra att veta vad dem vanligaste förkortningarna står för!

Tack på förhand!
Cheers Ante!

Roligt att du gillar Ambulansforum! Personligen ger det mig många nya tankebanor att få möjlighet att samtala och ta del av andras synpunkter! Denna del är enligt mig viktig för min personliga utveckling. Vi kanske ibland använder en svår terminologi men detta kommer du snart in i och det är ett sätt att kommunicera inom detta fack! Är det något som är oklart så är det bara att fråga! Själv brukar jag lite skämtsamt när patienter frågar vad jag menar säga att jag vid vissa tillfällen har en förmåga att gömma mig bakom latinets "svåra" ord för att dölja min egna okunskap för ordets eller sakens egentlighet (fenomenologiska grun)

Hoppas att se dig aktiv i debatten....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Vad tjänar ni i månaden?

Inlägg av AMBASS » 24/11 2005 18:29

sofiatykesson skrev:Hej.
Kommmer söka skk-utbildning nu till våren -06.
Jag har några funderingar:

1. Skulle vara intressant o veta vad ni här inne på forumet har för lön, vad ni har för tjänst och vad ni har för utbildning.

2. När jag läser här på forumet får jag en känsla av att det knappt finns någon framtid för sjuksköterskor. Hur ligger det till? Inom vilka områden tros jobben att finnas i framtiden?

Tack för ett bra forum. Intressant att läsa.

Tack tack.

Sofia
Hej Sofia!

Jag kanske är en av dem som ibland har en förmåga att försöka se in i framtiden! Min tes är att det alltid kommer finnas behov av vårdpersonal. Jag tror dock att sjuksköterskans roll genom tid kommer förändras. Historiskt tycker jag även att man kan se detta. Sedan hör jag till dem som tror mer på verklighetsbaserade tester vilket en fri utbildningsmarknad kan förbereda oss inför. Med dagens volymer av högskole- och universitetsstuderande tror jag att pensionsavgångarna kommer mättas på ett effektivt sätt. Kanske till och med så bra att detta resulterar i ett lönestopp för yrkesgruppen sjuksköterskor. I takt med den globala utbildningsmarknadens utbredning kommer även konkurrensen om vakanta platser att öka. Jag tror att om 10 år är sjuksköterskan vad undersköterskan var för 15-20 år sedan (avseende atitydprofil).

När det gäller lönen så finns här mycket att önska! Jag är för en helt öppen och individuell marknad och tror tyvärr att lönebilden kommer gå nedåt i landet, delvis av de skäl jag angivit ovan. Idag kännar en Sjuksköterska i ambulans ca 17.000 - 24.000 kr per månad! Med Vidarutbildning får du ett tillägg i kastet mellan 500-2000 kr. Ställer man detta i paritet till utbildningstiden (idag 120p + ev VUB) så anser jag att detta är en låglönegrupp! Här finns flera åsikter! Skall man kunna tjäna pengar på vård? Varför skall man ha högre lön? Man kan inte jämföra sjuksköterskeutbildningen med andra utbildningar! Varför undrar jag?

Men man skall erinra sig att ambulansen i stort inte har några bekymmer med att rekrytera personal varför lönekurvan ser ut som den gör. När det gäller Vårdförbundet anser jag att dessa missat målet. PLUGGA PÅ OCH LYCKA TILL!!!
Blood Will Tell

Ante

Inlägg av Ante » 24/11 2005 18:33

@ AMBASS
haha okey ;P Jodå.. ja ska va aktiv här.. är dock bara 16 år å läser omvårdnad. Är väldigt intresserad av att jobba inom Amubalsen eller Brandförsvaret. saken e den att ja inte e ett läs huvud å hatar att plugga ;P Så får se vad man väljer.. är också ett stort "*" av Blåljus på tv 3.. varje vecka får man bara mer lust att börja jobba med något av de å bara önskar att tiden kan gå lite snabbare till man väl är en färdig ambulanssjukvårdare/brandman. =)

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 29/11 2005 17:53

Ante skrev:@ AMBASS
haha okey ;P Jodå.. ja ska va aktiv här.. är dock bara 16 år å läser omvårdnad. Är väldigt intresserad av att jobba inom Amubalsen eller Brandförsvaret. saken e den att ja inte e ett läs huvud å hatar att plugga ;P Så får se vad man väljer.. är också ett stort "*" av Blåljus på tv 3.. varje vecka får man bara mer lust att börja jobba med något av de å bara önskar att tiden kan gå lite snabbare till man väl är en färdig ambulanssjukvårdare/brandman. =)
De där med att man tycker att det är mindre roligt att plugga hör nog lite till åldern, kan bara referera till mig själv. efter grundskolan så blev det inte så mkt pluggande eftersom jag var väldigt skoltrött. Jag började istället att jobba i verkstad. Vantrivdes dock med detta, jag ville jobba med människor så jag skaffade praktik på en gruppbostad för begåvningsmässigt funktionshindrade och insåg jag att jag verkligen ville jobba med människor så i samband med det sökte jag till undersköterske utbildningen på komvux vilket var roligt. i början på usk utb. läste jag grundläggande fysiologi och det var ju super intressant, det var då jag bestämde mig för att läsa till sjuksköterska. Men jag hade ju ingen behörighet till högskolan eftersom jag struntade i gymnasiet, så efter usk utb. läste jag tre terminer till på komvux med kärnämnen. och nu idag går jag första terminen på sjuksköterske programmet och tycker att det är superkul. det man kan säga om minna tidigare studier så tycker jag att det var både tur och otur att jag inte gick gymnasiet, om jag hade hållt mig kvar vid gymnasiet så tror jag inte att det hade blivit nå vettigt av det men å andra sidan så kommer jag att ha haft studielån i 7år när jag är färdigutbildad, mellan pekfingret och tummen så skulle jag tro att det blir en skuld på 3-400 000 men men det tar jag med en nypa salt:) jag menar folk tar ju så stora lån på en lägenhet så då kan jag ju ta det på en utb. :D
Men nu till saken det här med studie motivation. Jag upplevde det som att det tar någon termin innan man får in studietekniken, och viktigast av allt så får man försöka vara motiverad att lära sig det man måste ex. jag var inte så intresserad av att läsa matte på komvux men man var ju i alla fall motiverad efter som jag vill ju bli sjuksköterska och för att kunna bli det så måste jag läsa matte B... så det ena leder till det andra och det är ju så man hittar motivationen.
Så om du vill bli brandman så ge inte upp matte kursen leder till brandmans yrket :) så kan man också se det.

Lycka till med studierna. allt går bara man är motiverad.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/11 2005 21:50

På KSS i skövde ligger ingångslönen för nyutexaminerad ssk på runt 16500kr. Det är dessutom väldigt ont om jobb. Detta kommer dock att vända inom en femårsperiod förutspås det.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 30/11 2005 7:43

Wernvik skrev:På KSS i skövde ligger ingångslönen för nyutexaminerad ssk på runt 16500kr. Det är dessutom väldigt ont om jobb. Detta kommer dock att vända inom en femårsperiod förutspås det.
om man har den ingångslönen där då undrar jag vad uskorna har för ingångslön. på akademiska i uppsala har uskorna 16500 i ingångslön :?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 30/11 2005 11:23

Skiljer inte särskilt mycket på USK och SSK här. Tror att USK låg på runt 15000kr/månad. SSK har otroligt dåligt betalt här. Tyvärr så utnyttjar landstinget att det finns mycket fler ssk än arbeten och sätter dessa låga löner då de vet att tjänsterna blir tillsatta.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

AuF

Inlägg av AuF » 30/11 2005 17:46

16500 var väldigt lite. Men vi i Östergötland har inte speciellt mycket mer. Tror vi blir erbjudna runt 17500.

Tråkigt är ju precis som Wernvik skriver, att man utnyttjar att antalet ssk är betydligt fler än antalet jobb. Kanske snart dags att börja skära ner på antalet platser på högskolorna runt om i landet. Får känslan av att det är lite inflation i yrket för tillfället.

Är själv studerande med två terminer kvar. Och var väl medveten om att detta är inget yrke som man blir rik på, långt ifrån. Men lönersituationen vid nyaställning idag är på många ställen löjligt låga och börjar snart nå smärtgränsen för vad man klarar av. Lite tråkigt att plugga tre fyra år och ändå tjäna mindre än vad man gjorde som bartender på den lokala puben :evil:

Men men, bara att gilla läget kanske :? Hur ser det ut vid nyanställnig i era län ? Finns det jobb överhuvetaget ?

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Narkos ssk

Inlägg av ohlstedt » 30/11 2005 21:22

Jag vet att frågan kanske inte passar under den här tråden men jag visste inte vart jag skuylle ställa den.
Jag har kollat lite på olika vidare utb. för ssk. men jag hittar ingen narkos ssk på byggnads utb. bara anestisi, jag vet att dessa utb. är vldigt lika varandra men några kurser skiljer ju lr?...

Skriv svar