NAIVA
Moderator: Wernvik
NAIVA
Jag har länge tänkt att skriva något på denna sida. När det gäller frågan om utbildningar hit och dit anser jag att många av er har en konstig verklighetsuppfattning. Att sjkuksköterskeutbildningen skulle vara så bra och viktig håller jag inte med om. Anser att den är tandlös och inte leder till mycket att hurra för vare sig i börsen eller på arbetsmarknaden. Skulle jag leva om mitt liv och vara yngre skulle jag välja att lägga på 2 år och läsa till läkare direkt. För övrigt anser jag att sjuksköterskan blivit vad undersköterskorna var för 15 år sedan. Det finns dessutom fler sjuksköterskor idag och vad jag kan förstå så finns inga tecken på att detta skulle förändras.
Ursäkta detta något negativa inlägg. Men jag blir lite sur av alla som målar upp yrket som något paradis. Nej läst till läkare om ni vill vara med i löneutvecklingen.
Hälsningar
Mårten
f. d. Sjuksköterska NU tekniker
Ursäkta detta något negativa inlägg. Men jag blir lite sur av alla som målar upp yrket som något paradis. Nej läst till läkare om ni vill vara med i löneutvecklingen.
Hälsningar
Mårten
Angående skönmålningen av sjuksköterskeyrket beror det vilken inställning man har. Jag har valt att studera till sjuksköterska eftersom det är en bra grundutbildning som ger en bra start inom en mängd områden som man har friheten att själv välja. Sedan så ska man inte glömma att man får förmånen att vara till hjälp för personer som verkligen kan behöva det, speciellt om man planerar att jobba inom den prehospitala akutsjukvården.
Så någon tanke på att få ett fett lönekonto har inte passerat mina tankar utan jag prioterar som sagt andra saker.
Så någon tanke på att få ett fett lönekonto har inte passerat mina tankar utan jag prioterar som sagt andra saker.
Måste säga att jag tycker inte man bör jobba inom vården alls om det är pengarna man är ute efter.Nej läst till läkare om ni vill vara med i löneutvecklingen.
Är det inte ofta så att man vill ha ett spännande, utvecklande och varierande arbete? Man kan med en inte allt för stor insatts specialicera sig inom olika områden och på så sätt få ett omväxlande arbete genom åren.
Jag kan ju åtminstonde tala för mig själv när jag säger att jag går inte in i vården för pengarnas skull!
Tror nog att man är lite fel ute om man läser till läkare för pengarnas skull.
Många av oss som läst/er till usk/ssk har nog något annat som drar mer än pengar.
Många här inne vill eller har sökt sig till den prehospitala vården, efter 5 års läkarstudier har du inte allt för mycket att tillföra den prehopitala vården. Då har du ytterliggare 3-4 år (?)
till narkos att göra. Inte alla har förutsättningarna till detta.
Många av oss som läst/er till usk/ssk har nog något annat som drar mer än pengar.
Många här inne vill eller har sökt sig till den prehospitala vården, efter 5 års läkarstudier har du inte allt för mycket att tillföra den prehopitala vården. Då har du ytterliggare 3-4 år (?)

Re: NAIVA
Suéde: Det är ju faktiskt inte så att man i verklighetens Sverige bara kan säga att: "Visst, jag pluggar väl två år till och blir läkare då!". Först måste man spendera ett tag på komvux för att verkligen få 20,0. Efter detta skall man ju dessutom ha tur i lotteriet, vilket kan ta några år. Därmed är man illa ute om man bara räknar med två extraår.
Wernvik: Den där åsikten är väl så förbjuden som något kan bli! Det leder ju inte till något positivt i plånboken att säga att man jobbar billigt bara för att jobbet är roligt, det om något har väl kära Florence lärt oss?!
Wernvik: Den där åsikten är väl så förbjuden som något kan bli! Det leder ju inte till något positivt i plånboken att säga att man jobbar billigt bara för att jobbet är roligt, det om något har väl kära Florence lärt oss?!

Hehehe....hurra sig varken på börsen eller arbetsmarknaden!!!Suéde skrev:Jag har länge tänkt att skriva något på denna sida. När det gäller frågan om utbildningar hit och dit anser jag att många av er har en konstig verklighetsuppfattning. Att sjkuksköterskeutbildningen skulle vara så bra och viktig håller jag inte med om. Anser att den är tandlös och inte leder till mycket att hurra för vare sig i börsen eller på arbetsmarknaden. Skulle jag leva om mitt liv och vara yngre skulle jag välja att lägga på 2 år och läsa till läkare direkt. För övrigt anser jag att sjuksköterskan blivit vad undersköterskorna var för 15 år sedan. Det finns dessutom fler sjuksköterskor idag och vad jag kan förstå så finns inga tecken på att detta skulle förändras.
Hälsningar
Mårten
När det gäller arbetsmarknaden så "skriker" ju akutsjukvården efter kvalificerade sjuksköterskor (Iallafall i Stockholm).
Kanske Mårten inte passar helt in med att arbeta med människor, så därför känns det bättre att snickra och måla lite i sjukhusets kulvert....

Själv är jag sjuksköt med vidareutbildning inom anestesi. Har arbetat några år och finner mig attraktiv både när det gäller arbetsmarknad och lönesättning!
Tack för ordet!
Askerladden
f. d. Sjuksköterska NU tekniker[/quote]
Hehehe....hurra sig varken på börsen eller arbetsmarknaden!!!
När det gäller arbetsmarknaden så "skriker" ju akutsjukvården efter kvalificerade sjuksköterskor (Iallafall i Stockholm).
Kanske Mårten inte passar helt in med att arbeta med människor, så därför känns det bättre att snickra och måla lite i sjukhusets kulvert....
Själv är jag sjuksköt med vidareutbildning inom anestesi. Har arbetat några år och finner mig attraktiv både när det gäller arbetsmarknad och lönesättning!
Tack för ordet!
Hehehe.... Så du är nöjd du. Men att skoja till det med en f.d. kollega kan du göra. Även jag har varit inom ambulanssjukvården och kan berätta att det finns flera områden att arbeta inom. Trivdes mycket bra på ambulansen men kan inte säga att jag tycker mina sjuksköterskekollegor är så sunda när man arbetar för samma löner som oss. Är det kanske så att man så hemskt gärna vill in. förnekar du det faktum att du i många delar gör vad undersköterskan gjorde för bara 10 år sedan. Mårten har rätt och det finns ingen som förnekar att det finns mycket jobb i storstaden men vad betalar sjukhusen till er som pluggat 3 till 4 år. En läkare har flera gånger mer och en undersköterska på ambulans har lika mycket eller lite beroende på hur man ser detta hela
Hehehe....hurra sig varken på börsen eller arbetsmarknaden!!!

Tack för ordet!
Hehehe.... Så du är nöjd du. Men att skoja till det med en f.d. kollega kan du göra. Även jag har varit inom ambulanssjukvården och kan berätta att det finns flera områden att arbeta inom. Trivdes mycket bra på ambulansen men kan inte säga att jag tycker mina sjuksköterskekollegor är så sunda när man arbetar för samma löner som oss. Är det kanske så att man så hemskt gärna vill in. förnekar du det faktum att du i många delar gör vad undersköterskan gjorde för bara 10 år sedan. Mårten har rätt och det finns ingen som förnekar att det finns mycket jobb i storstaden men vad betalar sjukhusen till er som pluggat 3 till 4 år. En läkare har flera gånger mer och en undersköterska på ambulans har lika mycket eller lite beroende på hur man ser detta hela