Låt den verkliga kunskapen styra....

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Novisen

Inlägg av Novisen » 21/3 2005 22:54

Glöm inte bort tiden. Har själv blivit omsprungen av vikarier som haft längre tid åt landstinget trots att jag haft betydligt längre tid på ambulansen. Ett system med undersköterskor/sjuksköterskor har en fördel då dessa yrkeskategorier kan jobba inom slutenvården. Alla vet att ingen klarar av att jobba tills man är 65 på ambulans.

Sjuksköterskeutbildningen har en stor fördel då det även ger möjlighet att vidareutbilda sig den dagen man lessnar på jobbet(söka nya vägar). Är du Paramedic och vill utbilda dig till Barnmorska så blir det 4,5 år. Är du sjuksköterska 1,5år.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/3 2005 12:16

Novisen skrev: Alla vet att ingen klarar av att jobba tills man är 65 på ambulans.
Sjuksköterskeutbildningen har en stor fördel då det även ger möjlighet att vidareutbilda sig den dagen man lessnar på jobbet(söka nya vägar). Är du Paramedic och vill utbilda dig till Barnmorska så blir det 4,5 år. Är du sjuksköterska 1,5år.
Vem vill bli manlig barnmorska vid pensionsålder??
Själv drar jag mig ifrån landstinget runt 45-50 årsåldern.
Tänker aldrig jobba helger och nätter vid den åldern. Man är ju paj som människa redan nu...Man går som en zombie på ledig tid eller så är man på jobbet.

Novisen

Inlägg av Novisen » 22/3 2005 12:32

Det är nog inte så många som vill studera överhuvudtaget då man kommer upp i åldrarna. Jag ville visa att det är möjligt att byta inriktning i jobbet på en kortare tid. Visst är det problem också. Sköterskeprogrammet ändras hela tiden. De som har 2 årig utbildning kan behöva komplettera med vissa kurser innan dom läser vidare. Vidare anser jag att du har en nykter syn på arbete Syjunta. Det är trots allt bara ett jobb. Det viktigaste är att man klarar av att leva. Jour och OB kan man överlåta till de yngre. Kanske ska man diskuttera hur man kan lägga schema så att man kan jobba längre. Största problemet måste vara att de yngre har familj mm vilket försvårar nattarbete.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/3 2005 17:37

Lipton skrev:AuF: Det blev mycket specifikt där i sista meningen.
Jag har inget emot SSK i ambulans, och det du säger om växeltjänst är helt rätt, men jag anser att det vore bra med en personalkategori till, det är allt. Den specifika utbildningen jag mumlar om är ett fantasifoster från min "perfekta" värld (i en perfekt värld skulle väl antagligen ambulanserna vara bemannade med distriktsläkare eller nått sånt, men sådana krav orkar man ju inte tänka med).

Men som jag skrev ovan så är ju inte det faktum att man är ambulanssjukvårdare något hinder för att få jobb på sjukhus, snarare en merit.
problemet ärväl att många ambsjukv inte ens är usk, och inte ens vårdbiträde om man tittar till utbildning och intyg. Därmed inte sagt att de flesta är duktiga som ambsjuk tack vara lång erfarenhet. Men på de flesta specialavdelningar på sjukan krävs det också ssk med VUB så det är nige skillnad. Diskussionen gäller inte att ersätta de ambsjukv som har tjänster idag utan vad kravet skall var vad vi har för krav vid nyrekrytering och där är de flesta arbetsgivare av den sunda åsikten att man ska vara minst ssk med erfarenhet + VUB, vilket är det bästa.

Varför tycks alla skriva alla att USA är nr 1??? Det svenska konceptet kanske visar sig vara bättre vid en nogrannare granskning, vad vet jag?

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/3 2005 18:02

suppen: Vet att många helt saknar formell utbildning, men mina argument gällde inte de som redan jobbar utan en möjlig framtid. Det är ju inte så att jag inte ser klara fördelar med syrror i bilarna, i så fall skulle jag själv inte plugga till syrra. Men som jag ser det skulle en specifik, men bred ambulansutbildning inte vara fel heller. Många hävdar då att en ambulansutbildning är värdelös eftersom man som ambulanspersonal aldrig kan jobba till pension och då är helt körd att få andra jobb. Det var detta argument jag försökte blåsa hål på.
Tänk dig en utbildning med många av sjuksköterskeutbildningens kurser. Men med mindre omvårdnad och mer biomedicin och akutsjukvård. Istället för att få en kandidatexamen i omvårdnad kanske möjligheter till en kandidat i biomedicin eller liknande. På så vis skulle man dessutom kanske bara behöva ytterligare någon termin för att få sin SSK-examen om man vill det.

Dina funderingar över USA är jag helt med på. Dock så är det ju så att de själva utsett sig till nr 1 i alla kategorier. Jag menar Worlds Greatest Beer påstås ju vara Budweiser. Baseball har ju sin world series, trots att alla lag är amerikanska osv. :wink:

Tomas

Inlägg av Tomas » 23/3 2005 14:26

Vad ska denna nya BREDA paramedicutbildningen innehålla ? några nya behandlingsmöjligheter ? vad kommer det eventuellt att vara för skillnad från dagens utbildningar??

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/3 2005 15:24

Tomas: Behandlingsmöjligheter är ju inte upp till mig, det är väl upp till delegerande läkare och delegeringsmottagande personal (oberoende av tidigare utbildning).
Skillnaden från dagens utbildningar kommer vara att den blir kortare och mer relevant än treårig syrrautbildning. Den blir "bättre" än PU-amb.sjv. då den genomförs av högskolor/universitet vilket i de flestas mening är en garanti för bättre och vetenskapligt förankrad utbildning (iaf vad jag fått höra i någon annan tråd där jag hävdade att kunskap är kunskap oberoende på var den är inhämtad). Dessutom innehåller den kurser från SSK-programmet och på så vis behöver den som av någon anledning vill gå från ambulans in på huset (vilket är viktigt för en del när de får ryggbekymmer :twisted: ) bara komplettera och inte börja om helt och hållet.
Sedan bör ju pat. fortfarande behandlas av högsta medicinska kompetens och det bör ju rimligtvis vara en vubbad syrra. Men "min" tänkta utbildning hamnar ju i hasorna på henne ganska långt över dagens amb.sjv. Det är ungefär så långt jag tänkt. Det här handlar ju bara om ideér från min sida, så om du ser några större brister i dem får du ju gärna påtala dessa.

Tomas

Inlägg av Tomas » 23/3 2005 21:32

Om jag kommer ihåg rätt så blev den nya sjuksköterskeutbildningen 3 årig för att den skulle bli mer högskoleanpassad(gick själv den tvååriga för en miljon år sedan) och eu anpassad. Om man nu skulle starta en paramediutbildning så måste den vara tre år för att godkännas som en högskoleutbildning. Då har man alltså vunnit 1år med den nya utbildningen. Om du arbetar på ambulans tills låt säga 57 år "knäcker" ryggen (om du inte läst ergonomi förstås :wink: ) vill sätta dig på skolbänken igen, får du då studielån?? Nej jag tror att man ska låta ambulansvubben få några år på nacken och tid för att bli bättre.

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/3 2005 23:33

Tomas: Mycket möjligt att du har rätt, är ju trots allt Sverige detta. Finns det något som går att förstöra med byråkrati så kan man ju slå sig i backen på att det redan är gjort. :roll:
Sedan tycker jag ju inte att man isf skulle väntat tills man har 8 år kvar till pension att börja plugga. När man passerar 50-strecket skulle man ju i så fall ha läst in de kurser som saknas för SSK-examen och ha minst två relevanta vubbar. Sedan kanske man hade tråkigt ett år och läste en irrelevant vub för skojs skull. :P
På så vis skulle ju högsta kompetensen hos personalen, och medelkompetensen för den skull, höjas markant genom att man släpper in folk i organisationen som har något lägre kompetens men en stor vilja att lära sig.

Tomas

Inlägg av Tomas » 28/3 2005 12:02

Denna discussion om vilken namn vi ska titulera oss med är verkligen en avancerad fråga. Om man nu vill ha det Engelska eller Amerikanska systemet med firstresponder osv. kan man väl översätta till vårat svenska utbildningssystem.
Förslaget är följande.Firstresponder = brandman, EMT= undersköterka med ambulansutbildning, Paramedic =sjuksköterska Advanced Paramedic= sjuksköterska med ambulansutbildning
Problemet blir ju vi erfarna Narkossköterskor VAD SKA VI HETA. Ta denna insändare med en nypa salt, har lite att göra på jouren, nej nu går jag och tränar hade de :lol: :wink: :wink:

Skriv svar