Mer utbildning
Moderator: Wernvik
Det kommer att bli svårt att få ett bra teamarbete i framtiden med amb.sjv då deras händer inte får hjälpa till med mer än att bära bår/släpa utrsutning etc. Direkt patienten eller ännu värre patientERNA behöver medicinsk assistans sitter du där "själv" i framtiden...
Inom kåren så är tyvärr rädslan för förändring enorm, kanske därför man gärna gör narr av ssk? Faktum är att förändringarna fr.o.m. 2005.10.01 inte kommit som en nyhet! Det har varit känt länge och det har funnits gott om tid till kompetenshöjning inom kåren, men det verkar finnas en ovilja mot kompetenshöjning hos en del av någon anledning. Det är dessa som idag är bittra och finner det nöjsamt att ifrågasätta ssk inom kåren. Man börjar bli lite less att tassa på tå runt dessa...
Inom kåren så är tyvärr rädslan för förändring enorm, kanske därför man gärna gör narr av ssk? Faktum är att förändringarna fr.o.m. 2005.10.01 inte kommit som en nyhet! Det har varit känt länge och det har funnits gott om tid till kompetenshöjning inom kåren, men det verkar finnas en ovilja mot kompetenshöjning hos en del av någon anledning. Det är dessa som idag är bittra och finner det nöjsamt att ifrågasätta ssk inom kåren. Man börjar bli lite less att tassa på tå runt dessa...
Menar du alltså att en undersköterska som jobbat flera år inom vården inte skulle kunna assistera dig i det arbete du utför hemma i pat. vardagsrum? Och då menar jag ju självklart inte en USKa tagen från psykvården utan en med påbyggnadsutbildning inom prehospital akutsjukvård.Sjuksköterskan skrev:Det kommer att bli svårt att få ett bra teamarbete i framtiden med amb.sjv då deras händer inte får hjälpa till med mer än att bära bår/släpa utrsutning etc. Direkt patienten eller ännu värre patientERNA behöver medicinsk assistans sitter du där "själv" i framtiden...
Allt som är nytt är nervöst och ett sätt att klara detta är ju att skämta. Vem minns inte hur det var när fröken blev sjuk på lågstadiet och en vikarie kom, klassens två clowner var ju som chimpanser på amfetamin i en vecka!Sjuksköterskan skrev:Inom kåren så är tyvärr rädslan för förändring enorm, kanske därför man gärna gör narr av ssk? Faktum är att förändringarna fr.o.m. 2005.10.01 inte kommit som en nyhet! Det har varit känt länge och det har funnits gott om tid till kompetenshöjning inom kåren, men det verkar finnas en ovilja mot kompetenshöjning hos en del av någon anledning. Det är dessa som idag är bittra och finner det nöjsamt att ifrågasätta ssk inom kåren. Man börjar bli lite less att tassa på tå runt dessa...
Du har ju rätt i att det varit känt länge och att man kunnat höja sin kompetens i god tid. Men vilka former för detta har funnits? Det saknas ju all form av relevanta vidareutbildningar för amb.sjv.
Du kommer nu argumentera för SSK-utbildningen men allvarligt talat. Har man jobbat med akutsjukvård i femton år är suget troligtvis inte stort att plugga i tre år och lära sig omvårdnadsteorier för att när man är klar inte lärt sig så mycket ny kunskap jämfört med när man startade. Framförallt inte när man då kommer få lärare som bestämt hävdar att utbildningen inte är tänkt att ge någon praktisk kunskap som behövs för att kunna arbeta som sjuksköterska eftersom den är det tänkt att man skall lära sig de första tre fyra åren man arbetar. Dessutom har väl de flesta landstingen inte gjort så värst mycket för att underlätta för de som ändå valt att läsa till SSK?
Sedan finns det ju självklart rötägg överallt som tror att fakta är något statiskt som man kan memorera idag och repetera högt om tio år och då säga sanning.
Det finns poänger i dina inlägg sjuksköterskan men debatten blir mer levande om man håller lite god ton, åtminstånde i skrift ,vad man tänker är en annan sak. Med två sjuksköterskor i ambulansen så kommer givetvis arbetet att flyta bättre. Det en ambulanssjukvårdare kan klarar även en sjuksköterska av men tyvärr har inte en ambulanssjukvårdare samma befogenheter efter oktober 2005 som sjuksköterskan, det måste väl alla vara överens om. Sen är det förstås andra saker som styr hur ett ambulansteam ser ut, tillgänlighet av personal, kommunals innfytande, ledarskapets framtidsvisioner osv. Vi har idag ambulansjukvårdare som inte kunde stava till ambulans när denna debatt startade. Hade man börjat rekrytera sjuksköterskor när detta aktulleliserades i början av 1990 så hade inte denna fråga varit så infekterad.
Ibland kan sund avslappning vara nödvändigt för att åskådliggöra den bakomliggande tanken eller motivet i vissa frågeställningar eller påståenden. I forskning så skall "allt" prövas, och man skall vara vaken för dolda motiv. Jag kan inte riktigt se den "narr" situation av ssk som sjuksköterskan vill göra gällande. Jag har inte heller sett något liknande mot ambulanssjukvårdare på detta forum. Må detta vara uttryck för subjektivitetens förbehåll, vilket sjuksköterskan med all rätt får lyfta fram. Men tyvärr upplever jag många av dina inlägg eller svar som egentolkade och hemsnickrade objektiva sanningar. En idé kan vara att läga till -JAG TROR, eller -ENLIGT MIN ERFARENHET.Sjuksköterskan skrev:Det kommer att bli svårt att få ett bra teamarbete i framtiden med amb.sjv då deras händer inte får hjälpa till med mer än att bära bår/släpa utrsutning etc. Direkt patienten eller ännu värre patientERNA behöver medicinsk assistans sitter du där "själv" i framtiden...
I verklighetens ambulanssverige så uppfattar jag inte heller detta med SSK och ambulanssjukvårdare som ett bekymmer. Av allt att döma finns en uppriktig vilja till kunskap enligt alla studier. I många landsting kommer vi nog inom kort se betydligt fler ssk än amb. sjukvårdare. Det viktiga är att man inser att utvecklingen är ett nödvändigt steg för bättre patienvård.
Oavsett vilken utbildning du har underkastat dig, anser jag att det hela tiden är viktigt att vara vaken för de förändringar som sker. Jag hör till dem som tror att vi på sikt kommer se EMT/PARAMEDIC systemet införas i hela Europa. Med goda kunskaper kommer man naturligtvis alltid att kunna hävda sin plats som anställd, men detta förutsätter att arbetsgivaren och beslutsfattare tolkar in samma ting som just nu råder. Jag kan känna att du "sjuksköterskan" låser dig fast vid detta med, sjuksköterskeutbildning som ända väg. Visst kommer stora förändringar att ske 2005-10-01 men dessa måste också vägas in i det totala sammanhanget. Jag vill även ånyo erinra om den lönebild som råder vilken också skall ställas i paritet med rådande ekonomi.
Låt mig dock tydligt och klart understryka att jag är mycket positiv till VUBADE SSK i ambulans.
//Räkna till tio....
Blood Will Tell
Lipton: Om man jobbat med samma sak så länge att man inte längre är beredd/intresserad att lära sig nya saker och vidga vyerna kanske man inte skall vara kvar? Det är ofta dom som förpestar organisationen och vildsint strävar bakåt. Kanske dags att pröva något helt nytt? Detta gäller nog inte bara sjukvården?
Sjuksköterskan: Var väl i princip det som jag sa. Med reservation för att om det funnits någon form av fortbildningskurser för ambulanssjukvårdare hade nog många läst dem.
Du har helt rätt att det inte bara gäller sjukvården. Finns studier som visat att man tar cirka 3 år på sig att lära sig en arbetsplats. 3-7 år är man hyfsat produktiv och en tillgång. Efter 7 år går det brant utför och efter 10 år på samma jobb är man inte längre en tillgång utan travar bara på i samma fotspår som man en gång plöjt upp. Det finns ju en anledning till att kommentaren; "Men vi har alltid gjort på det viset!" sällan yppas av relativt nyanställda.
Du har helt rätt att det inte bara gäller sjukvården. Finns studier som visat att man tar cirka 3 år på sig att lära sig en arbetsplats. 3-7 år är man hyfsat produktiv och en tillgång. Efter 7 år går det brant utför och efter 10 år på samma jobb är man inte längre en tillgång utan travar bara på i samma fotspår som man en gång plöjt upp. Det finns ju en anledning till att kommentaren; "Men vi har alltid gjort på det viset!" sällan yppas av relativt nyanställda.
"har man jobbat med akutsjukvård i femton år är suget troligtvis inte stort att plugga i tre år och lära sig omvårdnadsteorier för att när man är klar inte lärt sig så mycket ny kunskap jämfört med när man startade"
Vet inte om du läst till ssk lipton, i så fall har du troligtvis hamnat på helt fel skola, eller fått väldigt dåliga erfernheter av utbildningen. Kan hålla med dig att de är mycket omv. teorier osv, men man får absolut inte tro att ssk-utbildningen enbart handlar om att Katie Eriksson osv, utan skillnaden på hbm nivån från omv. programet är enormt stort och kan lova att även erfarna
amb. sjukvårdare får ut mycket av utbildninge.
Tror att den här "allmäna" inställningen till ssk-utbildingen är en av de stora bovarna till att många amb. sjukvårdare har svårt att acceptera ytterliggare 3 år.
kanske tappade tråden lite men men =)
Vet inte om du läst till ssk lipton, i så fall har du troligtvis hamnat på helt fel skola, eller fått väldigt dåliga erfernheter av utbildningen. Kan hålla med dig att de är mycket omv. teorier osv, men man får absolut inte tro att ssk-utbildningen enbart handlar om att Katie Eriksson osv, utan skillnaden på hbm nivån från omv. programet är enormt stort och kan lova att även erfarna
amb. sjukvårdare får ut mycket av utbildninge.
Tror att den här "allmäna" inställningen till ssk-utbildingen är en av de stora bovarna till att många amb. sjukvårdare har svårt att acceptera ytterliggare 3 år.
kanske tappade tråden lite men men =)
AuF: Jag genomgår sjuksköterskeprogrammet nu faktiskt. Huruvida Skövde är rätt eller fel skola vill jag inte säga så mycket om.
Min poäng var inte att en erfaren amb.sjv. inte skulle få ut något av utbildningen, men du måste väl hålla med om att ungefär 25 poäng är helt orelevant för en ambulanssjukvårdare att läsa för att fortsätta jobba i ambulans. Det jag framhöll var att det skulle kunna ha funnits en uppsjö utbildningar för ambulanssjukvårdare som vill underhålla och utveckla sin kunskap.
För som du själv säger, och jag själv också tidigare sagt, så har man troligtvis svårt att acceptera en treårig utbildning där minst en termin är helt irrelevant.
Jag tycker tråden definitivt är tappad, men vadå moderatorerna skall väl jobba lite dom oxå. De får väl klistra några inlägg i en ny tråd om de bedömer det vara intressant.
Min poäng var inte att en erfaren amb.sjv. inte skulle få ut något av utbildningen, men du måste väl hålla med om att ungefär 25 poäng är helt orelevant för en ambulanssjukvårdare att läsa för att fortsätta jobba i ambulans. Det jag framhöll var att det skulle kunna ha funnits en uppsjö utbildningar för ambulanssjukvårdare som vill underhålla och utveckla sin kunskap.
För som du själv säger, och jag själv också tidigare sagt, så har man troligtvis svårt att acceptera en treårig utbildning där minst en termin är helt irrelevant.
Jag tycker tråden definitivt är tappad, men vadå moderatorerna skall väl jobba lite dom oxå. De får väl klistra några inlägg i en ny tråd om de bedömer det vara intressant.