Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden
Moderator: Wernvik
-
Novisen
Putte skrev:SSK.stud! Har liksom du läst wikströms akutsjukvård och tycker som du att den var sådär, påtok för basal för sjuksköterska på spec.nivå. Littraturen varijerar mellan olika VUB:ar på olika skolor här är några av de bättre när jag läste ambulans VUB: Svikt av vitala funktioner (Renck) mycket bra bok oavsett vilken akututbildning du tänker läsa. Emergency care in the streets (Caroline) Heltäckande amerikansk "paramedic" bok, ABC of major trauma (Driscoll mfl) trauma omhändertagande både prehospitalt och på sjukhus, kardiologi (persson), akut pediatrik (larsson). Läs dem så är din sommar räddad!!
Bra böcker du tipsat om Putte!
TNCC boken tycker jag är lite bättre än ABC of major trauma och sedan vill jag slå ett slag för Fysiologi av Lännergren:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9144038038&s=1
som har bra kapitel om cirkulationen och resperationen innan man går djupare in på tex Renck.
-
SSK Stud.
Beställt "Svikt av vitala funktioner" nu

... Sen apropå fysiologiböcker så tycker jag att Människans fysiologi av Haug Egil var mycket bra.
-
Novisen
För att återgå till ämnet!
Sjuksköterska med några års erfarenhet från slutenvården som sedan läser narkosvubben och jobbar några år som narkossköterska för att sedan komplettera med ambulansvubben. Jobbar 1 eller 2 år heltid på ambulansen och får sedan en rotationstjänst mellan operation och ambulansen. Där har du bästa formella kompetensen för att jobba i ambulans enligt mig.
-
Wernvik
- Moderator
-
Kontakt:
Får nog hålla med dig novisen. Dubbelvubb narkos och amb samt några års erfarenhet på först akutavdelning och sedan narkosen innan man går ut i ambulans så har man nog den bästa formella kompensen.
-
manne
AuF skrev:Manne. Är du seriös nu eller ? Har du missat att bla Stockholm har satt som krav på ambvubb 2008 ? Rekomendationer om vubb finns väl i stortsätt alla län. Bara en tidsfråga innan kravet är nationellt. Varför emot detta manne ? Är väl rätt så bra krav att ha =) ?
Stationerna sätter egna regler.
Vi kommer inte att ha det, för det tillför inte organisationen någonting.
Finns dessutom inga tillfällen att hålla sig fräsh så då kvittar det. Med ketalar och intubation för sjukvårdare/ssk kommer man lika långt vilket vi redan har.
-
Putte
Håller inte med dig manne om att det inte tillför organisationen något. Sen är det som Auf skriver fler och fler ambulansorganisationer som inför krav på VUB (ex: Skåne, 1 VUB:ad à ambulans), således inte alltid upp till respektive station. Och att sjukvårdare (gissar att du menar ambulanssjukvårdare) hos er får ge ketalar! Det skulle jag vilja se.

-
Pellepåriktigt
SSK Stud. skrev:Hej du Pellepåriktigt. Läser själv nu till ssk i uppsala och har funderingar på vilken vub jag ska läsa. Är intresserad av akutsjukvård och det lutar mest åt iva elller narkos men amb vubben är inte utesluten. Lite intresserad om vilken kurslitteratur ni hade på amb-vubben. Fanns det nån bra bok som är värd att köpa?
Har köpt :Akutsjukvård (Wikström, Jonas) som jag läst igenom nu i sommar och den var väl sådär tyckte jag.
skribenten innan har givit dig riktigt bra tipps som tillägg kan jag rekomendera PHTLS litteraturen den finns att låna på vårdbiblioteket den tar upp det mest förekommande innom ambulanssjukvård, även mycket praktiska saker, den ger dig även ett försprång till den dag du ska läsa just PHTLS kursen! som förövrigt nu mer ingår i ambulansvubben vid uppsala universitet vi lästen både den och ATSS. Själv köpte jag ingen kurslitt lånade mest böcker, oxå är det som vanligt att man får några kilo kompendium. Oavsett vilken vubb du ska läsa så rekomenderar jag dig att förfriska dina kunskaper i Neurofysiologi/anatomi det är de första 10 poängen alla läser ihop oxå den hårdaset biten av utbildningen. tror hela kurslitt ligger på nätet, ett annat tipps är att kolla in behandlingsriktlinjer från olika landsting, det finns mycket matnyttigt.
Lycka till med kommande vubben!!!
-
Wernvik
- Moderator
-
Kontakt:
manne skrev: Med ketalar och intubation för sjukvårdare/ssk kommer man lika långt vilket vi redan har.
Har era sjukvårdare delegering på Ketalar och Intubation?
-
aceofspades
Novisen skrev:För att återgå till ämnet!
Sjuksköterska med några års erfarenhet från slutenvården som sedan läser narkosvubben och jobbar några år som narkossköterska för att sedan komplettera med ambulansvubben. Jobbar 1 eller 2 år heltid på ambulansen och får sedan en rotationstjänst mellan operation och ambulansen. Där har du bästa formella kompetensen för att jobba i ambulans enligt mig.
Applåder!!

Synd bara att de flesta i sin iver att komma ut i verksamheten varken har tid eller motivation att gå en sådan lång väg. Vi pratar säkert om ett tiotal år om man skall följa den utbildningsväg du beskriver.
Men som sagt, du har säkert helt rätt i ditt påstående.
Mvh.
/Aceofspades
-
Novisen
manne skrev:AuF skrev:Manne. Är du seriös nu eller ? Har du missat att bla Stockholm har satt som krav på ambvubb 2008 ? Rekomendationer om vubb finns väl i stortsätt alla län. Bara en tidsfråga innan kravet är nationellt. Varför emot detta manne ? Är väl rätt så bra krav att ha =) ?
Stationerna sätter egna regler.
Vi kommer inte att ha det, för det tillför inte organisationen någonting.
Finns dessutom inga tillfällen att hålla sig fräsh så då kvittar det. Med ketalar och intubation för sjukvårdare/ssk kommer man lika långt vilket vi redan har.
Manne! Menar du att utbildning inte har något med kompetensen att göra? För mig betyder utbildningen en del när jag jobbar. Hade jag haft mer erfarenhet och utbildning hade jag säkerligen varit en bättre ambulanssjukvårdare. Hade inte du det?
Märk dock att jag skriver en del - inte allt!!!!
Novisen//
-
Lipton
Wernvik skrev:manne skrev: Med ketalar och intubation för sjukvårdare/ssk kommer man lika långt vilket vi redan har.
Har era sjukvårdare delegering på Ketalar och Intubation?
Varför anstränger en del sig för att missförstå?
Jag väljer att tro att manne menar att de har ketalar i bilarna och att det finns delegation på intubation hos både SSK och ambsjv. För något annat är ju omöjligt, eller hur?
-
Wernvik
- Moderator
-
Kontakt:
Lipton skrev:
Varför anstränger en del sig för att missförstå?
Jag väljer att tro att manne menar att de har ketalar i bilarna och att det finns delegation på intubation hos både SSK och ambsjv. För något annat är ju omöjligt, eller hur?
Det torde inte vara möjligt men som det var skrivet så lät det precis så. Var därför tvungen att fråga.