Utryckningsförar-problem

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

jensberg

Utryckningsförar-problem

Inlägg av jensberg » 19/4 2006 23:06

Hej!

Jag har hört talas om följande:

För att få anställning som ambulanssjukvårdare så måste man ha en utryckningsförarutbildning. För att sedan få utryckningsförarutbildningen så måste man vara anställd som ambulanssjukvårdare. För mig låter detta som ett moment 22. Tydligen ska detta vara något Socialstyrelsen hittat på i slutet av förra året.

Kan detta stämma och i sådana fall, hur löser man problemet? Någon som har något förslag?

Oerhört tacksam för svar.

/Jens

Larsson748

Inlägg av Larsson748 » 19/4 2006 23:24

Så är det i Värmland iaf där ska du jobbat i ett år innan du får gå en prio 1 utbildning och för att få jobba 1 år måste man ha en prio 1 utbildning. Det bästa vore om det blev lika över hela Sverige

jensberg

Inlägg av jensberg » 20/4 2006 11:18

Det låter för mig helt sjukt. Hur löser de nyanställningar när man måste ha prio 1 utbildning men man kan inte få det förän man varit anställd 1 år.

Eirik

Inlägg av Eirik » 21/4 2006 1:38

Kanskje bedre å ha lovpålagt, standardisert opplæring da ja...

jensberg

Inlägg av jensberg » 21/4 2006 15:28

Nu förstod jag inte.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 21/4 2006 23:34

Dock så har Socialstyrelsen inget med detta att göra. De är över huvud taget inte inblandade i körningen.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/4 2006 12:39

jensberg: Värmland löser sina nyanställningar med sköterskor eftersom de inte behöver få köra bilen.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/4 2006 12:46

Hur menar du lipton?

I sthlm anställs fler ssk så att man alltid har minst en i varje bil, ibland två. Det går ju inte med två uskor och därför vill man ha en liten övervikt med ssk..

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/4 2006 13:04

Niklas Karlsson skrev:Hur menar du lipton?

I sthlm anställs fler ssk så att man alltid har minst en i varje bil, ibland två. Det går ju inte med två uskor och därför vill man ha en liten övervikt med ssk..
Har du läst tråden från början?
För att patientsäker vård skall bedrivas måste ju det finnas en sjuksköterska i bilen då hon får ge läkemedel och det måste finnas en person till som kan ansvara för att transportera patienten till sjukhuset. Värmland kräver att man har arbetat ett år innan man kan få möjligheten att köra blått med patient varför man är helt meningslös för arbetsgivaren under första året om man inte får ge läkemedel. Därmed anställer de inga utan legitimation.
Stockholm däremot ger väl alla nyanställda oavsett kategori en körutbildning så de får köra på larm från första arbetsdagen om jag förstått det rätt?

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/4 2006 13:08

Jadå, läste från början och ser inte att frågan handlar om värmland..
Trodde frågan var i stort och jag tänkte ge arbetsgivarens syn på det hela.

I sthlm ska man inte få köra prio 1 direkt egentligen, men men.. Det är som det är inför ex sommaren. Men jag tror inte jag sett något annat landsting som har samma gedigna introduktion som vi. Kartan (hela länet oavsett vart manjobbar) tex ska man kunna i sömnen (hade önskat att man la lite av den viktenpå annat).

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/4 2006 13:19

Niklas K: Sorry, my mistake. Efter Larsson748 svarade angående Värmland så fick jag för mig att hela tråden handlade om det.
Håller dock med dig om att Stockholm verkar ha en väldigt god intro-utbilding. Nu har du i två trådar (betabion-tråden också) berättat hur bra ni är, hur känns det? :lol:

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/4 2006 13:28

Känns jäkligt bra..

Har vart missnöjd med min arbetsgivare tidigare vilket också framgått i vissa inlägg. På sista tiden så har dock förbättringar gjorts och jag har gått från att vara sur och bitter till att vara ganska nöjd med tillvaron.
Då vill jag också visa det här:)

Larsson748

Inlägg av Larsson748 » 24/4 2006 21:54

Tjena lipton jag svarade bara jensberg hur det är i värmland jag tror denna tråden handlar om hur det är överhuvud taget i Sverige

jensberg

Inlägg av jensberg » 26/4 2006 13:26

Visst är det en bra lösning att enbart anställa syrror, men problemet kvarstår dock att det inte alltid är praktiskt möjligt. Fortfarande så anställs sjukvårdare på timmar och vikariat och hur löser de då anställningen om detta moment 22 finns?

Någon som varit med eller hört talas om detta?

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/4 2006 22:28

Problemet finns egentligen inte då lagen inte förbjuder någon med B-körkort att köra ambulans så länge den inte väger mer än 3,5 ton. Att verksamheterna däremot ibland är trångsynta och ställer annorlunda krav än lagen väger ganska lätt i förhållande till någons liv. Alltså sätter man upp regler man vet omöjligt kan hållas under sommaren och sedan låter man personalen bryta mot dem och tittar åt annat håll så länge det går bra.

Skriv svar