Utryckningsförar-problem
Moderator: Wernvik
Utryckningsförar-problem
Hej!
Jag har hört talas om följande:
För att få anställning som ambulanssjukvårdare så måste man ha en utryckningsförarutbildning. För att sedan få utryckningsförarutbildningen så måste man vara anställd som ambulanssjukvårdare. För mig låter detta som ett moment 22. Tydligen ska detta vara något Socialstyrelsen hittat på i slutet av förra året.
Kan detta stämma och i sådana fall, hur löser man problemet? Någon som har något förslag?
Oerhört tacksam för svar.
/Jens
Jag har hört talas om följande:
För att få anställning som ambulanssjukvårdare så måste man ha en utryckningsförarutbildning. För att sedan få utryckningsförarutbildningen så måste man vara anställd som ambulanssjukvårdare. För mig låter detta som ett moment 22. Tydligen ska detta vara något Socialstyrelsen hittat på i slutet av förra året.
Kan detta stämma och i sådana fall, hur löser man problemet? Någon som har något förslag?
Oerhört tacksam för svar.
/Jens
-
-
Har du läst tråden från början?Niklas Karlsson skrev:Hur menar du lipton?
I sthlm anställs fler ssk så att man alltid har minst en i varje bil, ibland två. Det går ju inte med två uskor och därför vill man ha en liten övervikt med ssk..
För att patientsäker vård skall bedrivas måste ju det finnas en sjuksköterska i bilen då hon får ge läkemedel och det måste finnas en person till som kan ansvara för att transportera patienten till sjukhuset. Värmland kräver att man har arbetat ett år innan man kan få möjligheten att köra blått med patient varför man är helt meningslös för arbetsgivaren under första året om man inte får ge läkemedel. Därmed anställer de inga utan legitimation.
Stockholm däremot ger väl alla nyanställda oavsett kategori en körutbildning så de får köra på larm från första arbetsdagen om jag förstått det rätt?
-
Jadå, läste från början och ser inte att frågan handlar om värmland..
Trodde frågan var i stort och jag tänkte ge arbetsgivarens syn på det hela.
I sthlm ska man inte få köra prio 1 direkt egentligen, men men.. Det är som det är inför ex sommaren. Men jag tror inte jag sett något annat landsting som har samma gedigna introduktion som vi. Kartan (hela länet oavsett vart manjobbar) tex ska man kunna i sömnen (hade önskat att man la lite av den viktenpå annat).
Trodde frågan var i stort och jag tänkte ge arbetsgivarens syn på det hela.
I sthlm ska man inte få köra prio 1 direkt egentligen, men men.. Det är som det är inför ex sommaren. Men jag tror inte jag sett något annat landsting som har samma gedigna introduktion som vi. Kartan (hela länet oavsett vart manjobbar) tex ska man kunna i sömnen (hade önskat att man la lite av den viktenpå annat).
-
-
Problemet finns egentligen inte då lagen inte förbjuder någon med B-körkort att köra ambulans så länge den inte väger mer än 3,5 ton. Att verksamheterna däremot ibland är trångsynta och ställer annorlunda krav än lagen väger ganska lätt i förhållande till någons liv. Alltså sätter man upp regler man vet omöjligt kan hållas under sommaren och sedan låter man personalen bryta mot dem och tittar åt annat håll så länge det går bra.