Mer om spineboard/scoopbår

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Mer om spineboard/scoopbår

Inlägg av agentanka » 4/10 2005 10:06

Den här frågan kan tyckas vara barnslig, men jag vill ändå få ett svar så någon kanske kan förbarma sig att svara :D.

Vad är skillnaden på scoopbår och spineboard?
I vilka omhändertag används scoopbåren/spineboarden?
Är det någon av dessa som är bättre för immobilsering?

Gärna utförlig beskrivning på dessa, tack.

_____________________
Tony Wennberg
"endast" förstahjälpare inom Röda Korset = novis på ambulansens utrustning.

Lipton

Re: Mer om spineboard/scoopbår

Inlägg av Lipton » 4/10 2005 15:50

Gärna utförlig beskrivning på dessa, tack.
Spineboard (Ryggbräda) är en hård plastbräda som man kan spänna fast en patient på för att immobilisera patienten.
Scoopbåren är en i längdriktningen tvådelad bår som används för att på skonsammast möjliga vis "plocka upp" patienter från hyfsat plana underlag. Man skjuter in en del från varje sida under patienten och låser sedan samman dessa delar. Den är dock inte till för att fixera patienten med utan är ett "transportverktyg". Alltså måste man när man lyft upp patienten sedan lägga ned den antingen i en vakummadrass eller på en spineboard där man kan immobilisera patienten.

Alltså används scoopbåren för att flytta patienter skonsamt och spineboard (alt. vakummadrass) för att immobilisera patienten.

Hoppas du fått svar. Är säkert någon annan som kan länka in en bild på de båda också så du får se hur de ser ut, blir nog lättare att förstå då.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 4/10 2005 15:54

Det var en bra beskrivning.
Jag har sett spineboarden i verkligheten och även känt på den (när vi hjälpte att lägga över en person i samband med en ryggskada).

Scoopbåren har jag bara sett på bild.

Såg nånting om backboard, men den verkar vara samma som spineboarden?

Anonymous

Helkroppsfixation i scoopbår

Inlägg av Anonymous » 6/10 2005 14:51

Visst går det att helkroppsfixera i scoopbår. :shock: Vi använder idag Fernos nya scoop i plast. Förhållandevis lik en spineboard, är dock djupare som en traditionell scoopbår. Använder huvudplatta och "spindeln" samt en extra rem för huvudet. Mycket smidig variant där vi slipper omlastning till annan fixationsutrustning. Detsamma gäller vid ankomst till sjukhus. Där det blir enkelt att "lasta av". :D
Begränsningen är så klart stora och obesa patienter. Kan tillägga att vi fortfarande har kvar vacuum madrasserna i bilarna.

Beaver

Inlägg av Beaver » 24/2 2007 19:00

Tänker lägga in ett varningens ord, fast ni har säkert redan märkt det, men om det är någon som är så dum som vi var (som tur var under övning)

Jo vi tog med en scoopbår ut till en skoterolycka för att lätt kunna bära patienten smidigt. Men ack så fel vi hade först så frös den ihop så vi inte fick isär den sedan kom det snö och skit i spåren så det var bara en sida som kunde kopplas ihop och då vi sedan skulle ta isär den fastsatta sidan så hade den fröse igen.

Så vi skulle nog bara ha tagit en stege å lagt vacummadrassen på den direkt...

hj

Inlägg av hj » 26/2 2007 21:09

Träffade en svensk narkos kille som hade jobbat i USA en längre tid .Han sa att spineboarden kom till för folk utan utbildning (frivilligkåren).Framför
allt utanför storstäderna ska det vara vanligt med (volunteer).Likaså var jänkarna impade av vacummadrassen.Håller med om att spineboard till allt gör att man "glömmer"bort patienten och handlar på ren rutin.Kanske behövs det inte välutbildat folk på t.ex. t-olyckor om man ändå ska handla på rutin typ klippa tak,spinebord på allt.

Har själv varit med när man klipper sönder nya bilar med "parkeringsskador" och pat. skickats hem innan bilen har återställts.Tack och lov så var det på -90 talet men ändå.

Missförstå mig rätt, utan att börja med person angrepp

Ha en bra dag
ambssk.

Furix

Inlägg av Furix » 26/2 2007 21:44

Jag föredrar att patienterna ligger på en spineboard framför vacuummadrass när de anländer till mig på akutmottagningen. Anledningen är att spineboarden är lättare att ta bort om vi ska lägga patienten på vår mjuka trauma-transfer. Sjukhusets CT har även svårt att rymma en fullstor vacuummadrass så det blir alltid krångel och trassel varje gång den ska in i "röret".

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/2 2007 23:32

Furix: Flyttar ni alla patienter innan CT? Personligen föredrar jag också när patienter kommer på en spineboard eftersom man då kan slippa ett onödigt lyft innan röntgen friat kotpelaren. Angående risker med att ligga på en spineboard så tycker jag inte detta bör vara ett bekymmer som gäller yngre patienter om man polstrat med en filt först och plockat bort eventuella nycklar, plånböcker och annat som kan trycka.

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 27/2 2007 0:08

[quote="hj"]Träffade en svensk narkos kille som hade jobbat i USA en längre tid .

Jag gillar iaf inte särskrivningar =)
IVA/NEO SSK

Furix

Inlägg av Furix » 27/2 2007 0:23

Jag brukar placera vår traumatransfer på bårvagnen innan patienten på spineboarden läggs dit. När vi väl blockvänder i akutrummet plockar vi ofta bort den hårda brädan och fixerar patienten på den mycket mer bekväma transfern (som ger fullgod fixering likt en spineboard). Är det kritiskt skadade patienter som ska till op inom några minuter brukar vi inte hinna med sådana manövrar.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/2 2007 9:13

Furix skrev:Jag brukar placera vår traumatransfer på bårvagnen innan patienten på spineboarden läggs dit. När vi väl blockvänder i akutrummet plockar vi ofta bort den hårda brädan och fixerar patienten på den mycket mer bekväma transfern (som ger fullgod fixering likt en spineboard). Är det kritiskt skadade patienter som ska till op inom några minuter brukar vi inte hinna med sådana manövrar.
Ok. Tankefel från min sida. Självklart kan man plocka bort spineboarden vid blockvändning. Att det kräver ett extra lyft i mina tankar är när pat. ligger i vacuum, det tenderar även bli diskussioner om det skall blockvändas på båren eller bårvagnen. Vilket innebär att pat. ibland flyttas ofixerad till bårvagnen vilket känns fel. Dessutom finns ibland nya modeller av vacuummadrasser som påminner om en spineboard när pat. är fixerad. De fungerar dessutom enligt utsago utmärkt i CTn.
Nackdelen är ju dock att de kräver två extra förflyttningar, en från det man väljer att extricera patienten ur fordonet med och en från madrass till traumatransfer (eftersom de sällan utnyttjas hela vägen genom CTn).

Bicgatepc02
Inlägg: 3
Blev medlem: 4/2 2013 12:02

Re: Mer om spineboard/scoopbår

Inlägg av Bicgatepc02 » 16/2 2013 6:45

hade en patient på min praktikplats nu som hade ett tryck under 80 men ändå hade väldigt fina och tydliga radialis pulsar.












__________________________________________________________
china electronics best tablet pc china brands

Skriv svar