bandupptagningar från sos alarm/sjukvårdsgings samtal

Här diskuteras alllt som rör utalarmering (Radio vs. Mob. Rakel, tel m m).
vittne

bandupptagningar från sos alarm/sjukvårdsgings samtal

Inlägg av vittne » 25/11 2007 15:24

Hej
vet ej om detta är rätt forum eller en legitim fråga.
Jag blev förra veckan vittne till en olycka och ringde 112, jag blev sedan vidarekopplad till vad jag tror var Sjukvårdsrådgivningen som jag hjälpte guida ambulansen till platsen för olyckan. Jag har några frågor kring denna händelse och är enormt tacksam för all hjälp jag kan få.

1. var det Sjukvårdsrådgivningen jag talade med ?
2. bandas dessa samtal ? av vem och hur länge sparas dessa ?
3. finns det någon möjlighet för en privatperson eller ev. en skolfakultet att få ta del av dessa samtal ?
4. vem vänder jag mig till för den här typen av förfrågningar ?

ber om ursäkt ifall jag postat i fel fora eller ifall den här typen av förfrågningar inte hör hemma här, tacksam för all information om vilken/vilka myndigheter/organisationer som ansvarar för detta

tack på förhand / Fredrik

Lipton

Re: bandupptagningar från sos alarm/sjukvårdsgings samtal

Inlägg av Lipton » 26/11 2007 20:15

Hej.

All ambulansdirigering i Sverige bedrivs idag av SOS Alarm. Att du blev kopplad beror antagligen på att det var en större central där någon svarar på inkommande samtal och sedan sorterar dem vidare till vad det gäller, så som ambulansärenden, räddningstjänst, inbrottslarm, polisärenden osv.
Kan också vara så att ambulansen behöver hjälp att hitta fram och då är det ytterligare en annan operatör som ansvarar för att dirigera ambulanserna.
Alla samtal till SOS Alarm bandas och banden sparas. Jag har för mig att standard är 3 månader. Sedan sparas vissa inspelningar längre om någonting speciellt hänt så att bandningarna krävs för en utredning eller liknande. Exempelvis så finns väl vissa samtal från kvällen den 28 Februari 1986 fortfarande sparade.

Möjligheten att få ta del av bandningarna är det nog värre med. Just för ambulansärenden så tror jag det är så att banden är klassade som journalhandlingar och därför inte kan lämnas ut hur som helst. Utöver detta så tror jag det också finns andra regler kring detta som också hindrar utlämning av dessa inspelningar. Tyvärr har jag inte full koll på just detta.

Kanske någon annan kan fylla i mina luckor?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 26/11 2007 21:15

Då exakt samma fråga redan svaras på ställts i Blandat låser jag denna tråden och den raderas inom kort.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar