Läkare

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 23/9 2007 1:59

Detta diskuterar vi hett på min station. Ska man ringa eller ska man skita i det.

Om man ringer vid varje tillfälle som man är beordrad att göra så kommmer PHAT bli överöst med "onödiga" samtal

Om man ringer får PHAT en extra bock i protokollet på när de behövs... i statistiken, Ringer man inte så regestreras inte deras "medverkan".


Jag har pratat med PHAT om detta och de är så trötta på samtal så de kan spy....
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 23/9 2007 2:52

[quote="peder"]Detta diskuterar vi hett på min station. Ska man ringa eller ska man skita i det.

Om man ringer vid varje tillfälle som man är beordrad att göra så kommmer PHAT bli överöst med "onödiga" samtal

Om man ringer får PHAT en extra bock i protokollet på när de behövs... i statistiken, Ringer man inte så regestreras inte deras "medverkan".


Jag har pratat med PHAT om detta och de är så trötta på samtal så de kan spy....[/quote

Ja precis! Följ riktlinjerna MINUTIÖST, utan undantag. Ger de dåliga råd, följ dem!(om de inte är till livshotande men för pt) Det kommer bli så att under en period finn risk att inte alla kommer få optimal beh, men det får de inte med de riktlinjer som ni beskrivit ändå. Spela dum, hänvisa till riktlinjerna när ni konverserar till PHAT och låt dem ordinera, skriv avvikelse-AVVIKELSE VAR GÅNG något falerar och pt ej får optimal beh. Det är viktigt att vara korrekt och vara en riktigt lurig paragrafryttare utan att låta känslorna ta överhanden, inga heta känslor de kommer att komma från annat håll då det kommer att ta hus i helvete när SOS inte har lediga bilar, patten pratar i tel hela tiden, patienter får ha ont för att man inte kan erhålla ordination. Förresten signerar patten de givna ordinationerna i patientjournalen.... Kom ihåg det är andra som har BESLUTAT det här inte ni vanliga dödliga. P.s Kopior på allt man skriver är bra....

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/9 2007 9:29

ditte: Tilläg till ditt förslag. Ger PHAT dåligt råd. Behandla efter eget huvud och skriv sedan en avvikelse. På så sätt får man också statistik på när PHAT varit inkopplat helt i onödan.
Egentligen kanske man kan skriva avvikelser varje gång PHAT varit inkopplat även om de ger samma ordination som man själv tänkt göra eftersom det då varit en helt onödig kontakt som definitivt drabbat patienten eftersom behandlingen fördröjts av ett telefonsamtal.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 23/9 2007 10:27

lipton: varför skriva en avvikelse om du följt riktlinjerna?

Om jag har en sinustachy som går fort måste jag ringa dr för att få seloken ordinerat. Vet att han kommer ordinera seloken. Ska jag då skriva en avvikelse för att jag måste ringa?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 23/9 2007 14:09

Det är väl inte så systemet är tänkt med avvikelser?
Senast redigerad av 1 JOCKE, redigerad totalt 23 gånger.

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/9 2007 15:09

Niklas Karlsson skrev:lipton: varför skriva en avvikelse om du följt riktlinjerna?

Om jag har en sinustachy som går fort måste jag ringa dr för att få seloken ordinerat. Vet att han kommer ordinera seloken. Ska jag då skriva en avvikelse för att jag måste ringa?
Avvikelser är ju till för att hitta systemfel. Om du själv klarar att diagnosticera och behandla en sinustakykardi så finns ju egentligen ingen anledning för dig att ringa doktorn, eller hur?
Visst, Seloken kanske inte är ett bra exempel. Men jag har svårt att se att 8-årige Max som luxerat en axel på gympan gynnas av att du inte genast tillåts smärtlindra honom utan måste ringa en läkare först, och jag har svårt att tro att du inte klarar Max utan hjälp av en doktor. Trodde det var så vi jobbade ungefär när jag var i Max ålder.
Slutligen förstår jag inte riktigt konceptet med att läkare måste kontaktas vid användning av vissa preparat eller vissa doser. Jag som sjuksköterska håller mig till de preparat jag har kunskap om och erfarenhet av samt de doser jag bedömer mig själv klara av. Om sedan en läkare ordinerar en dos som jag känner mig obekväm med så får väl läkaren då komma och administrera dosen själv. Detsamma borde ju gälla läkare. Alltså gynnas patienten inte av PHAT eftersom det innebär att en van narkossköterska med erfarenhet och kunskap om potenta droger som ringer och ber om en ordination av exempelvis något för att lösa svåra kramper får ett nej eftersom ortopeden i PHAT-bilen saknar de kunskaper och erfarenheter som narkossköterskan har och därför helst drar sig för att ordinera eftersom den då också blir ansvarig för patienten. Tänker jag fel här?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 23/9 2007 15:55

Du tänker inte fel!

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 23/9 2007 20:40

Kan inte förstå hur kamber kan motivera att man skall ha läkare prehospitalt. Jag kan knappt själv motivera varför jag som narkos behövs prehosp. Ärligt så känns det som en allmänsyrra klarar 99 fall av 100, och det sista fallet hade det knappats hjälpt med hur mycket expertis som helst alternativt går det att lösa med en tung högerfot. Hur klarade vi oss innan alla prehospvubbade syrror och läkare började jobba på amb?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 23/9 2007 23:29

De kör nu med sitt äldrevårdsteam under viss tid på dygnet och det verkar fungera bra. Jag hoppas bara att KAMBER själva inser att det är den delen av prehospital vård som ska vara PHAT-bilarnas huvudsakliga område, inte att åka med på allt som vi blinkar blått på. Det är ju här de stora vinterna med läkare prehospitalt finns.
Senast redigerad av 1 JOCKE, redigerad totalt 23 gånger.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 26/9 2007 11:30

KAMBER-Skånes chefläkare ägnar sig åt maktmissbruk.

cpr

Inlägg av cpr » 28/9 2007 7:14

En undrande fråga. Hur ofta smärststillar ni barn prehospitalt i skåne med exempelvis morfin, ketalar? Hur mång gånger kontaktas PHAT bilarna ang. detta.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 28/9 2007 20:18

Hur ofta man i skåne smärtstillar barn prehospitalt antar jag är lika ofta som i övriga sverige. PHAT larmas ut ganska generöst när det är barn inblandade och då är hela proceduren något enklare, än när man måste ringa. Och det finns säkert nån tjänste-man på KAMBER som sitter och för statistik över hur ofta PHAT kontaktas och hur ofta detta hoppas över, men det är inget jag känner till.

Min uppfattning är att barn generellt smärtstillas sämre än vuxna. Anledningen är att man som sköterska är osäker på doser och tolerans, samt saknar erfarenhet av smärtlindring till barn, och därför "fegar". Kanske är direktivet att man ska ringa PHAT bra för de som är osäkra, men jag tycker att det ska ligga på var och ens ansvar. Är man oerfaren med barn så ska man ringa PHAT, är man erfaren tror jag att en klinisk blick är värd mer än teoretiska dosberäkningar grundat på patientens vikt. (men som sagt, vi i skåne har får inget eget ansvar, utan allt ska konsulteras med en läkare).
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 29/9 2007 0:07

varför skulle inte vi smärtstilla lika mycket som nån annan i landet??
Senast redigerad av 1 JOCKE, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Läkare

Inlägg av AMBASS » 29/9 2007 0:19

Vi är också många andra kollegor inom vården som med fog ifrågasätter att det fortfarande är hemlighetsmakeri kring sjuksköterskeutbildningen och den uppsjö av vubbar som finns. Det är detta det egentligen handlar om. En syrra läser så föga grad medicin och det är direkt fel att jämföra en medicinskt skolad kår med omvårdnadsteoretiker.

KAMBER gör således det enda rätta och självklart kommer fler följa efter, vilket är en naturlig del i den kompetensväxling som över tid kommer ske. Det var av allt att döma ett stort misstag att ta in icke medicinskt skolad personal på ambulanserna och många länder har redan förstått detta och inte låtit sig falla föga för motsvarigheten till Vårdförbundet. Det är ingalunda slöseri med resurser att ha medicinskt skolad personal i tjänst. Läkarbilar kommer vi se mer av framgent. Vi kommer också se en kår som står på medicinsk och räddningstekninsk grund.

Poul Kongstad har ju helt rätt när det talas om revir-tänkande i SSK kollektivet. Kongstad vågar säga det alla redan vet, men få talar ut. Se bara på debatterna här på forumet. Att drista sig att vara kritisk till omvårdnadsteori och ssk inflation är förenat med "fara".

Att sköterskor får mindre ansvar och ses som mindre kompetenta i prehosp sammanhang beror enbart på att de inte läser medicin i den omfattning som borde vara självklart för akutvårdspersonal. Hur skall vi kunna ge sjuksköterskorna i ambulanserna eget ansvar innan bristerna i komptensfrågan synliggjorts? Direktiven från KAMBER är tydliga och det finns inte något att ta fel på.

Om ni vill ha mer ansvar och samtidigt jobba för en prehospital framtid måste ni börja med att särskåda de brister som de facto finns. Detta kommer kräva reformer av hela SSK utbildningen och dess vubbar samt att de får en överförbarhet till internationella prehospitala utbildningar. Idag kan man som bekant inte växla en SSK utbildning fullproppad med omvårdnadsteori med en medicinsk utbildning. Tiden närmar sig då omvårdnadsprofeter får stå åt sidan för medicinskt skolad personal. Sluta klaga och se till att skaffa er medicinsk skolning istället!

...för mig är valet enkelt; mer medicinare inom den prehospitala vården...
Blood Will Tell

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 29/9 2007 0:31

Det är ingen som sagt att en ssk är det samma som en läkare. Men o andra sidan är det ingen annan än du AMBASS, som säger att en läkare gör ett bättre jobb prehospitalt.
Om nu läkarna utgör en så stor och avgörande roll i den medicinska behandlingen prehospitalt, varför finns där inget resultat som bevisar detta?
Finns där någon statistik som visar en högre grad av överlevnad bland olika patientgrupper, i de länder som har paramedics, jämfört med sverige?

Skriv svar