Krav på USK kompetens för ambulansdirigering

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Krav på USK kompetens för ambulansdirigering

Inlägg av SOS112 » 30/8 2006 12:48

I den senaste upphandlingen av dirigering av Ambulans samt sjuktransport samt övrigt handläggande av ärenden inom "vårdprocessen", i Västra Götalands Regionen, har det beslutats att lägsta kompetens nu skall vara USK:a.

Jätteroligt och bra med en kompetenshöjning, men detta innebär samtidigt att de operatörer som arbetat med detta i många år, men inte är utbildade USK:or, nu inte längre FÅR LOV att uföra detta arbete, om de inte på egen tid (och med egna pengar) läser in USK kompetensen.

Det hade varit intressant att få synpunkter kring detta. Så låt tankarna flöda fritt!

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Re: Krav på USK kompetens för ambulansdirigering

Inlägg av malle » 30/8 2006 20:03

SOS112 skrev:I den senaste upphandlingen av dirigering av Ambulans samt sjuktransport samt övrigt handläggande av ärenden inom "vårdprocessen", i Västra Götalands Regionen, har det beslutats att lägsta kompetens nu skall vara USK:a.

Jätteroligt och bra med en kompetenshöjning, men detta innebär samtidigt att de operatörer som arbetat med detta i många år, men inte är utbildade USK:or, nu inte längre FÅR LOV att uföra detta arbete, om de inte på egen tid (och med egna pengar) läser in USK kompetensen.

Det hade varit intressant att få synpunkter kring detta. Så låt tankarna flöda fritt!
Tyvärr är det samma utveckling som ambulanssjukvården gått igenom. Parallellen till ambulanssjukvårdare med mångårig erfarenhet är tydlig..

När kompetenshöjning ska utföras, glöms för det mesta reell kompetens, helt bort. Det suger tycker jag.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 30/8 2006 20:30

Vad är vitsen med detta tror ni? Varför ställa dessa krav?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Re: Krav på USK kompetens för ambulansdirigering

Inlägg av Lipton » 30/8 2006 22:25

SOS112: Märkligt! Finns det i i upphandlingen definierat vad USK-kompetens innebär. För det finns ju inget hinder för en arbetsgivare att anställa någon under titeln undersköterska om den anser att kompetensen räcker, oberoende av utbildningsnivå.
För det första så innebär ju inte det faktum att man gått omvårdnadsprogramm på komvux eller gymansie att man har samma kompetens som någon som gått på ett annat komvux eller gymnasie.
För det andra så gav det året jag spenderade med att läsa in omvårdnadspgrammet på komvux mig inte ett dugg nyttiga kunskaper inför min kommande "karriär" som USK på akutmottagning. Kunskapen att gamla människor med nedsatt syn inte klarar av potatis på vit tallrik så bra utan kommer nutrieras bättre om de får en svart tallrik är ju inte något man dagligen nyttjar på akutmottagning eller vid ambuansdirigering.

Jag kan dock se ett behov av en något ökad medicinsk kompetens för ambulansdirigering då det i framtiden antagligen kommer finnas flera olika nivåer på våra ambulanser. Och det är ju då lämpligt att patienter får en transporttyp som är anpassad för dennes vårdbehov under transporten.
Men som sagt var. Om personalen då på egen hand bekostar studier på komvux och läser kurser så som:
Kursen Vård- och omsorgsarbete ger kunskap om vad som avgränsar och förenar vård- och omsorgsarbete och ämnena omvårdnad och social omsorg. Kursen är gemensam inom omvårdnadsprogrammet.

Kursen Alternativ medicin behandlar alternativa behandlingsmetoder samt klargör skiljelinjer mellan dessa och skolmedicinska behandlingsmetoder. Kursen är valbar.

Kursen Lindrande vård tar upp betydelsen av en god iakttagelse- och bedömningsförmåga av människor med livshotande sjukdomstillstånd samt ger viss erfarenhet av vårdarbete. Kursen är valbar.

Kursen Omvårdnad ger fördjupade kunskaper om omvårdnad och erfarenhet av vårdarbete. Kursen ger kunskap om vanligt förekommande sjukdomstillstånd och deras behandling. Kursen tar också upp det samspel som råder mellan den enskilda människan och hennes miljö i relation till närstående, vårdare och allmänhet. Kursen är valbar.


Så är jag ändå övertygad om att de inte kommer dirigera ambulansresurserna på ett bättre sätt. Jag anser därför att det vore bättre att skräddarsy en utbildning. Jag håller verkligen med om malles parallell. Man har här en yrkesgrupp som tidigare saknat en lämplig utbildning för sin yrkesroll. Nu har man då insett att man har formellt outbildad personal och det anses ju tydligen inte trovärdigt med internutbildning och erfarenhet. Således beslutar man att all personal måste ha en utbildning som inte för fem öre har med arbetsuppgiften att göra. Men en olämplig utbildning är ju alltid på pappret bättre än ingen utbildning alls, eller hur (Jag inser att jag troligtvis ganska friskt provocerar vissa syrror nu och jag vill bara påpeka att jag inte tänker ge mig in i en diskussion angående syrrans vara eller icke vara i ambulans eftersom vi här har ett utmärkt ämne som verkligen inte borde pestas ned av den debatten)?

Wernvik: Vad har du själv för gissningar? Jag tolkar ditt inlägg som att du sitter och småvet någon anledning till "kompetensförvirringen"?

Loppan

Inlägg av Loppan » 5/9 2006 4:07

i Sthlm är det ju redan så. För att få dirigera amb måste du vara minst uska, detta är ju inget krav som mig veterligen kommer från vår arbetsgivare SOS utan från landstinget.

Samma sak är det ju att för att kunna göra ett ambulansärende som inte är en solklar prio 1 så måste du vara minst uska (detta har i och för sig ändrats några gånger under de år som jag jobbat på SOS, ibland måste man vara minst uska ibland behövdes det inte.. ) :roll:

De som inte har sjukvårdsutbildning får göra solklara prio 1 (mvl,kramper,trauma,and-besv etc) resten måste kopplas vidare till någon med medicinsk kompetens usk/ssk. Ambulansbeställning, ambulansdirigering och även liggande transportbeställning ska skötas av medicinskt utbildad personal enligt SLL, så det är ju bara för SOS att foga sig..

Västra Götaland kanske smygkollade in Sthlms upplägg... :D

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

kompetenshöjning är bra!

Inlägg av SOS112 » 6/9 2006 23:17

Men varför om och om igen genomföra den på de mest erfarnas bekostnad? Man tappar på detta sätt många års oersättlig kunskap och "know-how", detta är trist. :( (Precis som malle skriver)

Men visst Loppan du har rätt i att beställaren bestämmer och utföraren följer detta, annars får man inte upphandlingen...

Lipton

Re: kompetenshöjning är bra!

Inlägg av Lipton » 8/9 2006 9:00

SOS112: Då är vi tillbaka till beställaren då! Varför får VG-regionen för sig något så korkat som att sätta USKor vid ambulansdirigeringen? Alla med någon insikt inser ju att det enda som blir bättre än någon självlärd är någon med adekvat utbildning, ändå envisas man med att tvinga dit folk med fel utbildning, som dessutom inte är specifierad (SOS skulle ju kunna lösa detta genom att sparka all gammal personal och återanställa dem under titeln Undersköterska).

Och efter att ha läst senaste vårdfacket så undrar jag stilla varför regionen vill ha folk som enligt deras fackförbund skall kallas Omvårdnadssköterskor att dirigera sina ambulanser!? :roll:

Skriv svar