Tankegångar och utrustningstips

Här diskuteras allt som rör samverkan med andra "blåljusorganisationer".

Moderator: ambus

JOCKE

Re: Jag fattar inte ändå

Inlägg av JOCKE » 3/6 2007 20:12

[quote="magill"]Sjukvårdare i tjänst vid krig, osv. bär röda kors, som är en skyddssymbol. Det innebär att man inte får skjuta på dem som bär det. Samtidigt finns det en massa regler för de som bär korsen. Okej?quote]

Militära sjukvårdare får numera inte bära ett rött kors då detta är en skyddad symbol. hemvärnssjukvårdarna undantaget då de utbildas av röda korset och bär inte vapen.
I krig så vill jag nog påstå att det första fienden skulle sikta på är det röda korset. Tror tom att sjukvårdaren ryker innan chefen och signalisten gör det.

Brittiska SAS har som standard att alltid innan skarp insats, se till att samtliga i gruppen har en fri venväg, dvs man sätter nål på varandra. Smart?

Lipton

Re: Jag fattar inte ändå

Inlägg av Lipton » 3/6 2007 20:29

JOCKE: Vore intressant att se en studie över hur många som har venvägen kvar efter genomförd strid. :wink:

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Jag fattar inte ändå

Inlägg av magill » 3/6 2007 20:48

Militära sjukvårdare får numera inte bära ett rött kors då detta är en skyddad symbol.
Jag gjorde lumpen 04/05 och då bar vi kors, samt våra fordon, utrustning, osv osv. Vet någon om och i så fall när och varför detta togs bort?
Senast redigerad av 1 magill, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 3/6 2007 21:14

Jag tror att terrister, som är de man oftast för krig mot idag, fullkomligt skiter i att det sitter ett rött kors på armen. Det blir väl snarare en måltavla, då de kan slå två flugor i en smäll och skjuta sönder en religiös symbol också. Bättre att ta bort märket.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

JOCKE

Re: Jag fattar inte ändå

Inlägg av JOCKE » 3/6 2007 21:40

magill skrev:
Militära sjukvårdare får numera inte bära ett rött kors då detta är en skyddad symbol.
Jag gjorde lumpen 04/05 och då bar vi kors, samt våra fordon, utrustning, osv osv. Vet någon när och varför detta togs bort?
Som jag sa så är det en skyddad symbol för internationella Röda Korset, och de är en organisation som inte vill bli förknippad med krig. Detta är vad jag har hört gällande varför.
De förbjöd tom röda kors på vägskyltar till sjukhus. Det skulle bytas till gröna kors om jag inte minns fel. Det gällde även den militära sjukvården. Därför har jag många gånger frågat mig varför de utbildar hv-sjv...

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: Jag fattar inte ändå

Inlägg av larsev » 4/6 2007 22:33

JOCKE skrev:
magill skrev:
Militära sjukvårdare får numera inte bära ett rött kors då detta är en skyddad symbol.
Jag gjorde lumpen 04/05 och då bar vi kors, samt våra fordon, utrustning, osv osv. Vet någon när och varför detta togs bort?
Som jag sa så är det en skyddad symbol för internationella Röda Korset, och de är en organisation som inte vill bli förknippad med krig. Detta är vad jag har hört gällande varför.
De förbjöd tom röda kors på vägskyltar till sjukhus. Det skulle bytas till gröna kors om jag inte minns fel. Det gällde även den militära sjukvården. Därför har jag många gånger frågat mig varför de utbildar hv-sjv...
I så fall får de skriva om Genevekonventionen.
Röda korset, röda halvmånen och ett antal andra märken innebär att man är skyddad folkrättsligt.

Skriv svar