Deltidsambulanser

Här diskuteras allt som rör samverkan med andra "blåljusorganisationer".

Moderator: ambus

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 9/7 2005 1:14

För 20 år sedan fanns det faktiskt akutväskor i ambulanserna. Dessa innehöll bl.a Adrenalin, Atropin, Celocurin, Teofyllamin, Bricanyl, Betapred, Diazemuls (Stesolid), inf Natriumbikarbonat (senare Tribonat), mm. Jag kommer faktiskt inte ihåg om det fanns Morfin och Petidin i väskorna. Men jag undrar vem som använde innehållet i dessa väskor för de ambulanssjukvårdare som jobbade fick ju inte ge några läkemedel iv. De fick/kunde inte ens sätta nål. Antagligen var det väl läkare som någon gång följde med ut på förstärkningslarm som använde innehållet i dessa nogsamt plomberade akutväskor. :D Tack och lov har utvecklingen gått framåt!

manne

Inlägg av manne » 9/7 2005 9:20

tycker utvecklingen har stannat av sedan ett antal år tillbaka.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 9/7 2005 13:35

Jodå, jag tycker också att utvecklingen har stannat av men om man jämför med för 20 år sedan så är det dock en himmelsvid skillnad!

manne

Inlägg av manne » 9/7 2005 15:32

Vem vet, man kanske inte kommer längre i "utvecklingen".
Ambulansen är ju som sagt väldig begränsad

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/7 2005 15:44

Manne kanske ska ge exempel på någon annan näring som helt plötsligt slutat utvecklas. Inom ambulansen finns väldigt mycket att utveckla. De sista åren har dock sjuksköterskeomställningen tagit all kraft.

manne

Inlägg av manne » 9/7 2005 16:03

Det ser jag inte som en utveckling. Snarare ett delegeringsbyte.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/7 2005 17:44

Det är det jag menar Manne. Men du måste hålla med om att ambulansen nu är bättre rustad att möta framtiden och ta ett nytt steg i utvecklingen. Många nya, unga, hungriga i personalstyrkan som vill jobba för utvecklingen av ambulansen.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 9/7 2005 18:41

Helt korrekt uppfattat Novisen :D Skulle man arbeta efter vetenskap och beprövad erfarenhet när det gäller traumavården så borde det finnas en ambulans var 5.e kilometer. Men skulle man utveckla IVPA tilll en transportorganisation så tycker jag inte det ska behövas så stora förändringar. De har sjukvårdutbildning de kan påbörja behandling och de har erfarenhet av utryckningstrafik. Istället för att sitta och titta och på Agda 85 år med lungödem i hennes hem så kan de sitta och se på Agda i ambulansen. Möte med en heltisambulans är förstås nödvändig för optimal behandling. I den ort där jag bor så skulle denna tidsvinst se olika ut beroende på vilken by "deltidsambulansen" startar. Men förutom snabbare behandling så skulle vi få en stor transportorganisation vid större olyckor. När det gäller traumavården idag så har vi inte så mycket att erbjuda. Det vi har att erbjuda som ambulanssjuksköterskor är nål och vätska.Så riktigt dåliga traumapatienter vårdas förmodligen lika bra av deltisbrandmän som av ambulansjuksköterskor.
intubera mera !!

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 10/7 2005 15:37

Helt klart är väl att ambulansverksamheten utvecklats enormt de senaste 15-20 åren. Den utvecklingen kommer också att fortsötta. En ambulans idag har i många stycken mer kompetens än många vårdcentraler, speciellt vid trauman. Men vad händer de närmaste åren då sannolikt landstingen försvinner som organisation, och primärvård, ambulansvård samt den öppna psykiatrin överförs/återförs till kommunerna enligt de planer som finns?

Det kan nog bli stor spännvidd i utrustning och kompetensutveckling mellan kommuner beroende på ekonomiska förutsättningar liksom politiska prioriteringar. Men redan idag skiljer ju sig satsningarna inom sjukvården och därigenom ambulansverksamheten stort i Sverige. Genom den utveckling av kompetens och utrustning som skett har också kostnaden för verksamheten stigit. Det blir nog ingen utökning av verksamheten, snarare neddragningar för att spara pengar (eller modernt uttryckt omprioriteringar). Samma fenomen gäller ju för räddningstjänsterna likaså. Styrkorna dras ju ned till nivåer om 1+3 på sina håll. Vilka rycker då ut om två sitter på IVPA-larm i andra kommunänden?

Därför är det viktigt att se över hur verksamheten kan optimeras inom båda organisationerna. IVPA anser jag är en viktig organisation som komplement till ambulansverksamheten, men inte nödvändigtvis som nödvändigt att bemannas av räddningstjänstpersonal i första hand. Just nu brinner det på flera ställen i spåren av stormen Gudrun med tung belastning på berörda räddningstjänster. IVPA ligger ju sannolikt nere pga personalbrist. Men ligger verkligen behovet av IVPA också nere? Nej, sannolikt har det kanske ökat hos de boende i dessa områden.

Dag att ge IVPA-verksamheten det erkännande som en viktig tillgång den behöver, inte något som tas fram i brist på alternativ verksamhet. IVPA är ett viktigt komplement till ambulansverksamheten och ökar kostnadseffektiviteten.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 10/7 2005 18:00

Jag tror att det finns en risk med IVPA som bör beaktas. Dels så är det ju som en del här redan har sagt att om en liten styrka även åker på IVPA så blir det ju en decimerad styrka som rycker ut på bränder under den tiden. De två gubbarna kan ju vara skillnaden mellan rökdykning eller inte t.ex. Dessutom kanske det blir så att landstinget i dessa spartider drar nytta av IVPA och tycker att man kan omorganisera ambulansverksamheten efter IVPA verksamheten.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 10/7 2005 21:52

Novisen skrev:
Räddningstjänstlarm går före IVPA-larm. Om 2 personer redan är på IVPA-larm så är det sagt att dessa ska avbryta för räddningstjänstlarm om detta sker.
Det bör alltså inte vara någon risk att använda räddningstjänstens personal på IVPA larm. Det är inte IVPA som förhindrar ev. rökdykning.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 11/7 2005 3:15

Akuten skrev:
Novisen skrev:
Räddningstjänstlarm går före IVPA-larm. Om 2 personer redan är på IVPA-larm så är det sagt att dessa ska avbryta för räddningstjänstlarm om detta sker.
Det bör alltså inte vara någon risk att använda räddningstjänstens personal på IVPA larm. Det är inte IVPA som förhindrar ev. rökdykning.
Det är ju viktigt att man planerar ambulansverksamheten utan hänyn till IVPA resurser och sedan få de bli grädden på moset på vissa ställen.

Annars kan det ju bli så att den medräknade IVPA resursen inte finns när den behövs pga att dom är på brandlarm alternativt får avbryta IVPA pga brandlarm.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 11/7 2005 3:43

Viktiga tankar av Wernvik. Jag tror att det finns en rädsla bland ambulanspersonal att utbyggd IVPA verksamhet kan slå tillbaka mot ambulansverksamheten. Ambulansen är en verksamhet med en viss beredskap för lite större händelser. Ett IVPA med egen transportmöjlighet kommer direkt att ses som en möjlighet till besparing.

Sen vill jag bara tillägga att vi har deltidskårer med 1+1 som åker på larm. Versamheten fungerar för att den övriga larmstyrkan är villig att åka på larm. Vid larm är det först på plats som gäller. De som är för långsamma rymms inte i brandbilen får vackert vända hem, eller ta sin motorcykel med larmställ och hjälm som en trafikolycka jag var på :lol:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 11/7 2005 14:35

Novisen skrev: De som är för långsamma rymms inte i brandbilen får vackert vända hem, eller ta sin motorcykel med larmställ och hjälm som en trafikolycka jag var på :lol:
OT
Det är till att vara sugen på att åka på larm då...
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 24/5 2006 5:46

Artikel från tidskriften 112// Tomas


Brandulansen” stärker samarbetet i Bengtsfors

Utanpå är den röd. Sidorna är gultejpade med Räddningstjänsten i stora bokstäver. Inuti har den en bår och annan medicinsk hjälputrustning.
Den begagnade Volvoambulansen har blivit räddningstjänstfordon och används i Dalslands IVPA-verksamhet och är väl så nära en ”vänta på ambulansen-ambulans” man kan komma.

Den rödmålade ambulansen ger onekligen ett säreget intryck … En ambulans som har ”svidats om” till ett räddningstjänstfordon och som används som en variant på en IVPA-bil. Kan det fungera och vad tycker de ambulansansvariga?

Det här är vad som skett:
Dalsland bytte entreprenör för ambulansverksamheten under hösten 2005. Den 1 oktober tog Ulfab över entreprenaden för hela länet. I samband med det lät Anders Olsson, räddningschef i Bengtsfors, köpa in en begagnad ambulans från den tidigare entreprenören. Efter att ha rödlackerats och tejpats om togs bilen i bruk någon månad senare.
Ulfab ser varken fordonet eller Räddningstjänsten som annat än att det kompletterar deras egen verksamhet.
– Det är en suverän idé med en hel del samverkanspoänger, tycker Kenneth Kronohage, chef för Ulfabs ambulansverksamhet i Dalsland.

Känner båda skepnaderna
Erik Stavik är inte bara ambulanssjuksköterska i Bengtsfors, han är deltidsbrandman också.
– Jag har använt den här speciella bilen både när den var vit och nu då den är röd, säger han.
Redan en vecka efter det att den ommålade ambulansen hade tagits i bruk inträffade en större trafikolycka med fem skadade. Endast fyra ambulanser fanns tillgängliga, men tack vare ”brandulansen” kunde ändå alla tas om hand inne i värmen.
Den forna ambulansen är ganska urplockad, men det viktigaste finns kvar – alfabår, syrgas, defibrillator och utrustning för att kunna sätta en nål och intubera patienten. Det betyder att även ambulanssjuksköterskorna kan ha nytta av att bilen finns på plats.
– Men ofta handlar det ju bara om att kunna få in en skadad i värmen. Ibland kan man få vänta länge på ambulansen. Nu kan vi skydda skadade mot kyla, det är det största lyftet jämfört med pickupen vi använde för IVPA tidigare, säger Erik Stavik.
– Det är också väldigt praktiskt att man slipper flytta och stöka med den kanske smärtpåverkade patienten när den ordinarie ambulansen kommer. Det är bara att byta bårar mellan bilarna.

Går på alla IVPA-larm
Dalsland är till stora delar ett glesbygdslän. Räddningstjänsten har haft IVPA (I Väntan På Ambulans) sedan ett par år. Tidigare har man använt servicefordon eller en vanlig tjänstebil vid utryckningarna – den bil som fanns inne, helt enkelt. Nu är den omgjorda ambulansen vikt för alla IVPA-larm, men den följer även med på räddningstjänstens övriga utryckningar. Den utgör således även en transportresurs.
Sedan Ulfab tog över entreprenaden har verksamheten flyttat upp på brandstationen i Bengtsfors. Det ger flera samverkansfördelar, och även här spelar den ”röda ambulansen” en viktig roll.
Det kan t.ex. komma ett larm just i ett skiftbyte. Om inga ambulanser finns inne kan den pågående ambulanspersonalen följa med räddningstjänsten ut. De finns ju numera på samma plats, vilket är en förutsättning. Ytterligare en poäng är att de till och med har tillgång till viss medicinsk utrustning.
– Det är helt klart ett bra fordon tills vi kan investera i något bättre, tycker också initiativtagaren Anders Olsson. Den innovativa fordonsanvändningen ska nu utvärderas under några år.
– Kommunen har krav på att vårt arbete ska vara till invånarnas bästa. Samarbetet och att det fungerar väl vid IVPA-larm är ju en förutsättning för att allmänhetens förväntningar och krav blir tillgodosedda. En ombyggd ambulans har självklart många fördelar, men jag kan också tänka mig något ännu bättre.
Anders Olsson drömmer om en varmhållen räddningstjänstbil med såväl bårplats som lastutrymme för de egna redskapen. Den skulle vara lättare och ännu mera kombi än den nuvarande ”brandulansen”.
– Det allra bästa fordonet har jag inte hittat ännu, säger han.

Text: Pia Hellsing
intubera mera !!

Skriv svar