Deltidsambulanser

Här diskuteras allt som rör samverkan med andra "blåljusorganisationer".

Moderator: ambus

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Deltidsambulanser

Inlägg av Tomas » 21/3 2004 21:39

En vanlig företeelse inom räddningstjänsten är deltidskårer, så är dock inte fallet med ambulanser. Deltidsbrandkårerna är en hörnsten när det gäller traumafall på landsbygden , som i vanligaste fall är trafikolyckor. Många gånger hinner deltidskårerna börja med första hjälpen, fri luftväg, syrgas, nackkrage och stoppat blödningar etc innan första ambulansen är på plats. Det är väl känt att personer som utsätts för trauma ska fort till definitiv vård och då i form av kirurgi, och tiden är en viktig faktor. Min undran är då varför kan man inte utrusta deltidsbrandkårerna med ambulanser och låta dem sköta transporterna in till sjukhuset?? Givetvis ska ambulanser/ akutbil från heltidsstationer larmas samtidigt för att undsätta deltidarna.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Deltidsambulanser

Inlägg av AMBASS » 22/3 2004 19:00

Tomas skrev:En vanlig företeelse inom räddningstjänsten är deltidskårer, så är dock inte fallet med ambulanser. Deltidsbrandkårerna är en hörnsten när det gäller traumafall på landsbygden , som i vanligaste fall är trafikolyckor. Många gånger hinner deltidskårerna börja med första hjälpen, fri luftväg, syrgas, nackkrage och stoppat blödningar etc innan första ambulansen är på plats. Det är väl känt att personer som utsätts för trauma ska fort till definitiv vård och då i form av kirurgi, och tiden är en viktig faktor. Min undran är då varför kan man inte utrusta deltidsbrandkårerna med ambulanser och låta dem sköta transporterna in till sjukhuset?? Givetvis ska ambulanser/ akutbil från heltidsstationer larmas samtidigt för att undsätta deltidarna.
Detta kommer nog bli verklighet på sikt. Tiden är dock inte mogen ännu med gällande EA normer. Men visst skulle det både kunna vara effektivt och ekonomiskt fördelaktigt för alla och envar.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Deltidarnas insatser

Inlägg av ambus » 22/3 2004 19:16

Mycket tveksam till detta förslag eller fundering. Det skulle innebära att man bemannade ambulanserna med deltidare som (förmodat) skötte hela förloppet vid ex. ett trauma, och att ex en VUB ssk bara "understödde" läget. Jag förstår "Load and go"-tanken vilket i och för sig är rätt, men det krävs kanske under transporten mer insatser än en deltidsbrandman kan tyckas förväntas göra, och jag tycker nog inte att man skall ge detta stora ansvar till en deltidsbrandman trots lång erfarenhet.
Möjligen kan det finnas kompromisser som inte kommit fram förslag på, som gör att det KAN vara möjligt, men min spontana reaktion är att det inte låter så bra i förlängningen, dvs. transporten in... däremot helt rätt tänkt enl min åsikt att man påbörjar transport snarast med kompetent personal i ambulansen.
Det finns många duktiga deltidare, det är inte det jag menar, men man måste också ha en kompetensnivåsom gör att man ex. KAN administera läkemedel under transporten in till sjukhus, ex infusioner. Detta kommer iallafall fr o m 1/10 2005 ej att vara möjligt, eller hur? Och att starta upp ett sådant projekt innan detta datum vore väl ingen god idé, eller?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Re deltisambulanser

Inlägg av Tomas » 22/3 2004 20:46

Ibland så kan framkörningstiden vara 30 min eller mer till en olyckplats.Deltidarna har redan idag ett stort ansvar. jag vill tydlig göra är att deltidarna inte ska ta över intranporten utan ansvara över den tills heltidarna har mött upp. Idag gör deltidarna första hjälpen av samma kvalité som alla fick av heltidsarbetande ambulanspersonal på 70 och 80 talet. O2 , nackkrage etc. Att istället för att sitta och vänta på ambulansen påbörja transporten in istället så Patienten hålls varm i vårdhytten och tid till definitiv vård kortas.Behövs kompliterande vård med läkemedel, intubation, infusion får heltidarna göra detta förstås. En positiv bieffekt skulle vara att vid stora olyckor kunde man dra ihop flera deltidsambulanser och få en stor transportkapacitet.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

S:t Jhon

Inlägg av AMBASS » 23/3 2004 14:01

Förra året var jag i London för att besöka ett antal mässor samt träffa representanter för den ideella ambulansverksamheten. Vad som slog mig var att den friviliga verksamheten växer så det knakar. Det var intressant att se hur denna arena har utvecklats samt att få samtala med dess förmågor omkring den Engelska historiken i ämnet prehospital sjukvård.

På frågan om deltidsambualnser talar nog "Tyvärr" fakta för att ekonomin inte kommer medge fullutrustade ambulanser eller maxkompetens på alla platser i vårt avlånga land. Det råder dessutom delade meningar omkring den absoluta nödvändigheten av "Fullmedicinering" vid alla stationer. Ibland kan blixtsnabba insatser vara ett alternativ /t.e.x vid trafikolyckor och liknande. Jag personligen tror att vi på sikt kommer att se s.k. frivilig ambulanser som det finns gott om i USA och i England.

Så vi får nog vänja oss vid tanken av "Deltidsvagnar". Frågan är bara om det kommer vara helt frivilig besättning eller om de kommer avlönas i likhet med de idag hårt ansatta deltidsbrandmänen.

Personligen tycker jag att man skall kämpa för att upprätthålla god och adekvat ambulansberedskap i hela landet men är valet deltidsbil eller ingen bil alls är valet enkelt.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Deltidsambulans

Inlägg av Wernvik » 23/3 2004 15:02

Jag vill börja med att säga att jag håller med föregående talare.

När sträckorna är långa och så ävben väntertiderna så ser jag inte varför det skulle vara fel att låta en deltidsambulans lasta och möta en "vanlig". Det minskar ju tiden utanför sjukhuset och minskar tiden till "kvalificerad vård". Deltidsbrandmännen kan ju med lite utbildning sätta nackkragar, fixera, ge syrgas, hålla värme, defibrilera osv.

Det skulle kunna bli en vidareutveckling av IVPA kanske?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Deltidsambulans

Inlägg av AMBASS » 23/3 2004 20:46

kan ju med lite utbildning sätta nackkragar, fixera, ge syrgas, hålla värme, defibrilera osv. Det skulle kunna bli en vidareutveckling av IVPA kanske?
Detta är ett möjligt scenario och det kanske inte alls är så pjåkigt. Troligen kommer Röda Korset i likhet med deras systerorganisation Cruz Roja i Spanien vara intresserade av att driva denna verksamhet genom frivilghet vilket också ger dem en positiv profil mot samhället. Men detta ligger nog långt fram. Tills dess får vi följa den pågånde negativa trenden som drabbat många av landets deltidsbrandkårer vad avser nedskärningar och besparingar. På sikt kommer frågan dock att vara aktuell.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Deltidsambulans

Inlägg av AMBASS » 27/3 2004 22:32

Tyck redan existera i ganska stor omfattning!
Blood Will Tell

JOCKE

samverkan

Inlägg av JOCKE » 22/4 2004 21:16

Hej. Jag har med intresse följt denna diskussion och kan bara säga att Röda korset inte kommer att gå in i en sådan verksamhet. Jag är själv aktiv i en av Röda korsets första hjälpen grupp och vi har tjatat och tjatat om att få använda nackkrage men icke. Det enda som RK skulle kunna göra på en olycksplats skulle vara att lasta och köra om man ska hårddra det lite. RK är emot allt vad läkemedel heter så inte ens syrgas skulle vara att tänka på. Det finns givetvis mängder av saker som RK kan hjälpa till med på andra punkter. Vi i vår grupp har ett mycket nära och bra samarbete med landstinget och räddningstjänsten. Inte många förstahjälpen grupper som har det kan jag säga.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 22/4 2004 23:24

Misstänkte väl det... :?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 25/4 2004 11:39

All heder åt röda korset för deras insatser. Men jag tror att om deltidsambulanser skulle bli verklighet så är deltidarna mest lämpliga åndå. Deltidarna har erfarenhet och utbildning i utryckningskörning och använder nackkragar och även 02 i vissa delar av landet. Någon skrev att de var redan så hårt ansatta vilket skulle var en orsak till att deltidsambulanser inte skulle kunna bli verklighet, men deltidarna är ju redan där så det blir varken mer eller mindre jobb ( om jag nu uppfattade saken rätt)

Jag följer med intresse vad utredningen angående om räddningstjänsten ska få syssla med sjukvård.

Finns det några deltidare som har åsikter i denna fråga?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/6 2004 10:18

Tomas skrev:All heder åt röda korset för deras insatser. Men jag tror att om deltidsambulanser skulle bli verklighet så är deltidarna mest lämpliga åndå. Deltidarna har erfarenhet och utbildning i utryckningskörning och använder nackkragar och även 02 i vissa delar av landet. Någon skrev att de var redan så hårt ansatta vilket skulle var en orsak till att deltidsambulanser inte skulle kunna bli verklighet, men deltidarna är ju redan där så det blir varken mer eller mindre jobb ( om jag nu uppfattade saken rätt)

Jag följer med intresse vad utredningen angående om räddningstjänsten ska få syssla med sjukvård.

Finns det några deltidare som har åsikter i denna fråga?
Jag är inte deltidare, utan en blivande brandingenjör som nu går brandmannautbildningen. Där gick vi nyligen igenom standardrutinerna vid en trafikolycka med en 1+4 styrka, som de flesta deltidskårer består av. Samtliga i styrkan ingående personer är sysselsatta med uppgifter. Räddningsledare, chaufför och tillika pumpskötare, säkerhetsman, losstagare och sjukvårdare. Vilka av dessa skulle köra ambulansen?

Om detta skulle fungera bra så skulle styrkan behöva utökas med i varje fall två stycken man. Vilka kommuner anser sig ha råd med det i dagsläget när man både lägger ned deltidskårer och drar ner på beredskapen?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 13/6 2004 22:39

Om ni åker på en trafikolycka med två skadade därav en livshotande. Sjukvårdaren har säkrat luftväg satt nackkrage taket är klippt ingen ambulans har anlänt. Förslagsvis så vårdar sjukvårdaren och chauffören kör ambulansen. Samtliga behöver väl inte närvara på olycksplatsen när halva jobbet är gjort? Åker två så finns det tre kvar. Att ytterligare två skulle vara nödvändigt är som du är inne på ej ekonomiskt försvarbart, men om deltidbrandkårerna ska få vara kvar så krävs det nog lite nytänkande och flexibilitet. Jag tänker främst på hur lansortambulanserna klarar sig då flera är skadade och bara en ambulans.För dessa är det nog bara att gilla läget.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 6/7 2005 23:36

Nu har beslutet kommit att syrgas får ges av icke legitimerad personal. IVPA projekten kommer att ha en framtid vilket jag såg som ett litet hot om dessa skulle tappa syrgasen. Syrgas är trots allt ett konkret exempel på hur det mätbart går att utvärdera IVPA insatserna. I USA är ambulanssjukvården uppbyggd på frivillighet och tusentals ambulanser rullar på vägarna med enbart frivillig personal. IVPA bygger på sjukvårdsutbildade deltidsbrandmänn med brandbilar medans det i USA rör sig om frivilliga med ambulansutbildning (EMS) i en riktig ambulans. Här kommer lite länkar för dom som är intresserade:

Första hjälpen med en massa roliga filmklipp, information mm.
http://www.firstrespondertraining.com/

Att bli EMS-Paramedic kräver en 5 stegs utbildning där man startar som First responder. Här kan du läsa lite mer om hur testerna går till och vilka krav som ställs.
http://www.nremt.org/EMTServices/reg_1st_history.asp

Om IVPA-larm skulle ingå i räddningstjänstlagen tror jag att man måste bygga en nationell kunskapsbas med nationella prov för deltidsbrandmännen. Nackdelen kan bli att brandmännen skrämms bort ännu mer än idag. Det är svårt att rekrytera deltidare som det är. Kanske är det försäkringsbolagen eller staten som ska bekosta IVPA?

Novisen//

AuF

Inlägg av AuF » 7/7 2005 3:09

Kanske glider ifrån tråden lite, men en snabb fråga.

Kan man på något sätt jämnföra utbildningsnivå på EMT och Paramedics (Advanced Paramedic) med våra svenska utbildningar, Ambsjv ssk, specssk ?

Skriv svar