Kompetenshöjning?

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Två sjuksköterskor eller sjuksköterska och ambulanssjukvårdare i ambulanserna?

Två sjusköterskor
9
43%
Ambulanssjukvårdare och sjuksköterska
12
57%
 
Antal röster: 21

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/7 2005 15:32

Brosan skrev: Lipton
så du menar att amb.sjv inte har några händer????
det finns mycket man kan göra på en skadeplats det är inte bara med som ska ges
Men allvarligt! Försök förså det jag skriver nu. Om ett år är det troligtvis inte några större bekymmer eftersom sjukvårdarna fortfarande har färskt minne av att jobba med patienter. Men om fem år? Tio år?
De sjukvårdare som jobbar då, enligt konceptet som någon skrev ner tidigare i tråden, har sedan första dagen de anställdes haft en roll decimerad till att köra bil och sköta sambandet. I händelse av åtgärd liknande innan avtransport eventuellt assisterat, efter avtransport är det ju för sent för dem att göra något med patienten.

Alltså problemet uppstår inte imorgon, om en vecka eller 051001. Och problemet har verkligen inte något med läkemedel att göra. Men vem av er vill inventera en skadeplats med en sjukvårdare som inte behövt bedöma en patient sedan övningarna under utbildningen?
Och visst är man ju inte dummare än att de mest erfarna jobbar med de svårast skadade och sedan fallande. Men en teoretisk möjlighet (eftersom hela resonemanget är teoretiskt) finns ju att det finns fler prio1-patienter än vad det finns ambulanspersonal (ex. diskoteksbrand) och då blir det ju helt enkelt väldigt jobbigt :!:

Slutligen måste jag skriva att jag är helt för ett bevarande av amb.sjv. eftersom jag tror att det i längden ger en erfarnare och högre utbildad personalblandning i våra ambulanser till ett mycket billigare pris. Nu när det är sagt kanske vi slipper ytterligare inlägg som säger emot mig av ren princip och upprördhet utan att läsa igenom hela tråden och därmed missa större delen av resonemanget. :twisted:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/7 2005 17:30

I första och andra stycket märks det att LIPTON gått i Novisens skola :lol: Bra Lipton.

I sista stycket så vet jag nog inte själv vart jag står. Är det bättre med en vubbad erfaren sjuksköterska och en erfaren ambulanssjukvårdare eller två stycken grundutbildade erfarna sjuksköterskor i ambulansen? Att det skulle betyda något för arbetsgivarens ekonomi tror jag inte på. Jag anser att alla sjuksköterskor som nyanställs ska ha en vubb. Som på tex IVA.

Självklart är det den verkliga kompetensen som avgör hur vården blir, inte den formella. Problemet är att den är svår att värdera generellt. Jag tror att man måste ha som utgångspunkt att ju mer utbildning, ju bättre verklig kompetens generellt. Sen håller jag med om att, som vården som bedrivs i ambulans inte har utrymme för läkare. Denna "overkill" skulle enbart betyda sämre ekonomi för arbetsgivaren.

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 24/7 2005 20:04

Lipton skrev:
Brosan skrev: Lipton
så du menar att amb.sjv inte har några händer????
det finns mycket man kan göra på en skadeplats det är inte bara med som ska ges
Men allvarligt! Försök förså det jag skriver nu. Om ett år är det troligtvis inte några större bekymmer eftersom sjukvårdarna fortfarande har färskt minne av att jobba med patienter. Men om fem år? Tio år?
De sjukvårdare som jobbar då, enligt konceptet som någon skrev ner tidigare i tråden, har sedan första dagen de anställdes haft en roll decimerad till att köra bil och sköta sambandet. I händelse av åtgärd liknande innan avtransport eventuellt assisterat, efter avtransport är det ju för sent för dem att göra något med patienten.

Alltså problemet uppstår inte imorgon, om en vecka eller 051001. Och problemet har verkligen inte något med läkemedel att göra. Men vem av er vill inventera en skadeplats med en sjukvårdare som inte behövt bedöma en patient sedan övningarna under utbildningen?
Och visst är man ju inte dummare än att de mest erfarna jobbar med de svårast skadade och sedan fallande. Men en teoretisk möjlighet (eftersom hela resonemanget är teoretiskt) finns ju att det finns fler prio1-patienter än vad det finns ambulanspersonal (ex. diskoteksbrand) och då blir det ju helt enkelt väldigt jobbigt :!:

Slutligen måste jag skriva att jag är helt för ett bevarande av amb.sjv. eftersom jag tror att det i längden ger en erfarnare och högre utbildad personalblandning i våra ambulanser till ett mycket billigare pris. Nu när det är sagt kanske vi slipper ytterligare inlägg som säger emot mig av ren princip och upprördhet utan att läsa igenom hela tråden och därmed missa större delen av resonemanget. :twisted:
Lipton missföstog dig ber om ursäkt

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/7 2005 22:38

Brosan: Lugnt! Mitt fel, måste lära mig skriva tydligare... :wink:

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 25/7 2005 18:32

Som det tidigare sagts i denna tråd: Det finns INGET två SSK inte skulle göra bättre i verksamheten än ambsjv. Lyckligtvis går vi mot en framtid med bara SSK inom ambulansen. Tragiskt att se vissa konflikträdda individer stryka denna yrkesgrupp medhårs....

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/7 2005 21:57

Sjuksköterskan skrev:Som det tidigare sagts i denna tråd: Det finns INGET två SSK inte skulle göra bättre i verksamheten än ambsjv.
Vardå?
Letade igenom hela tråden och det står inte någonstans. Inte ens i ditt tidigare inlägg. Där står dock förvånande nog att läsa att många ambulanssjukvårdare är duktiga, även om de om några månader får händerna bakbundna av SoS.

Skriv svar