Ambulansdoktor påstår...

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 22/3 2009 13:58

Tobbe skrev:
För att få hjälp med tolkning, och kanske för att kvalitétssäkra ekg-bedömningen, så har dom flesta landsting idag investerat Mobimed eller motsvarande, just för att slippa skicka ut en läkare för att bedöma ekg på plats.
Nja, investeringen är väl gjord för att få rätt patient snabbare till PCI, ínte för att slippa skicka ut en läkare?

Mvh
/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 22/3 2009 18:37

Lt_jas skrev:Börja med att läsa citatet innan ni spyr galla.

- Alla inom ambulansen är ju vana vid och väldigt duktiga på att ta hand om hjärtpatienter, men det finns studier som visar att om en läkare finns på plats och leder processen så kan man minska tiden på plats med tjugo minuter vid en ST-höjningsinfarkt, berättar Juhana Hallikainen.

Som ni ser så börjar han med att säga att alla är duktiga och vana. Som jag tolkar det så handlar det inte om den ordinare "vanliga" ST infarkten. Utan de som det kanske råder tveksamheter om el dyl.

Jag tror att det stora problemet med er alla som inte vill se fördelen med Dr prehospitalt stavas PRESTIGE. Och det är det absolut sämsta patienten kan råka ut för.
Det handlar nog inte om prestige... Det handlar snarare om att man häver ur sig en påstådd tidvinst bara för att läkare finns på plats. Detta borde ju i så fall innebära att vi inte gör vårt jobb ordentligt! Det är denna kritik som folk retar sig på tror jag.

Kanske är hela diskussionen egentligen värdelös! Studien behöver ju inte alls belysa en ambulanssjukvård som vi är vana att se den. Det skiljer ju mycket i vilka utbildningar ambulanspersonal har i olika länder. Vissa länder har ju en mycket stor läkarmedverkan prehospitalt, och det kanske är så, att läkaren är absolut nödvändig för EKG-tolkningen där. Då kan man ju såklart se en tydlig vinst!

Men motsvarar ambulanssjukvården i studien den svenska modellen, så är det nonsens!

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 22/3 2009 22:27

Nja, investeringen är väl gjord för att få rätt patient snabbare till PCI, ínte för att slippa skicka ut en läkare?
Akutläkare; Du har rätt. Tack för påpekandet. Alltså, med Mobimed kan man få rätt patient snabbare till PCI (utan att behöva skicka ut någon läkare).

Men vad ger då största tidsvinsten på plats? Är det läkarmedverkan som sparar mest tid (på hjärtpatienter)? Andra faktorer som styr tiden skulle kunna vara kompetens och erfarenhet hos resten av personalen. Även behandlingsriktlinjer torde vara av betydande värde för handläggningen av patienter med bröstsmärta.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 24/3 2009 2:49

Jag har nu läst artikeln och vet inte om jag ska skratta eller gråta. EN bra sak läste jag nämligen detta:

Hembesök sparar skattepengar
Ytterligare en uppgift för akutläkarbilen är att åka hem till patienter där SOS Alarm är osäkra på om det behövs ambulans och göra en bedömning. I många fall kan man ge patienten råd och information, och ofta behöver sedan inte patienten åka in till sjukhus.

- Jag hade nyligen en man som fallit och var orolig och hade ont. Jag kunde konstatera att han drabbats av en revbensfraktur. Med korrekt information, goda råd och smärtstillande kunde patienten stanna kvar hemma. Det här sparar mycket skattepengar och underlättar oerhört för patienterna, berättar Juhana Hallikainen.

Vi som amb. personal kan ge samma info. som dr. men kan ej erbjuda smärtlindring på samma sätt eller ett recept på densamma. Sedan vet vi ju alla att pat. har en tendens att lyssna mer på dr. än en ssk. och godta hans/hennes råd på ett annat sätt.

Annars var det mest en massa konstigheter om allt de ska kunna göra Invasiva provtagningar och extern PM. Nedkylning vid pågående HLR herregud hur mycket längre tid ska inte det ta innan vi kommer iväg mot sjukhus?

Skåne prövade konceptet dr. prehospitalt och det fungerade inte.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 24/3 2009 3:54

johnjohn skrev: ......................
Annars var det mest en massa konstigheter om allt de ska kunna göra Invasiva provtagningar och extern PM. Nedkylning vid pågående HLR herregud hur mycket längre tid ska inte det ta innan vi kommer iväg mot sjukhus?

Skåne prövade konceptet dr. prehospitalt och det fungerade inte.
Hej,
En kommentar:
Har aldrig gjort eller sett induced hypothermia prehosp, men det skulle nog vara bra. Vad gäller extern pacemaker , så tar det inte lång tid alls. Det är ofta att föredra framför adrenaline, etc. Är standard behandling på många ställen för icke läkare.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 24/3 2009 17:24

johnjohn skrev:Jag har nu läst artikeln och vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Ok, så när du skrev ditt tidigare skarpa inlägg så hade du alltså inte ens läst artikeln?
johnjohn skrev:Nedkylning vid pågående HLR herregud hur mycket längre tid ska inte det ta innan vi kommer iväg mot sjukhus?
Det vet man inte, det är bl.a. därför man vill göra en studie.
johnjohn skrev:Skåne prövade konceptet dr. prehospitalt och det fungerade inte.
Kring förra sekelskiftet prövade en massa människor konceptet att flyga med en maskin tyngre än luft. Det fungerade inte heller på många ställen.


Mvh
/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 24/3 2009 17:57

Akutläkare skrev:
johnjohn skrev:Jag har nu läst artikeln och vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Ok, så när du skrev ditt tidigare skarpa inlägg så hade du alltså inte ens läst artikeln?
johnjohn skrev:Nedkylning vid pågående HLR herregud hur mycket längre tid ska inte det ta innan vi kommer iväg mot sjukhus?
Det vet man inte, det är bl.a. därför man vill göra en studie.
johnjohn skrev:Skåne prövade konceptet dr. prehospitalt och det fungerade inte.
Kring förra sekelskiftet prövade en massa människor konceptet att flyga med en maskin tyngre än luft. Det fungerade inte heller på många ställen.




Mvh
/
Akutläkare
Hahahahaha. Du är bra rolig du akutläkare. Hur länge har akutläkare varit en specialite i svedala?
To whom much is given, much is expected.

AuF

Inlägg av AuF » 24/3 2009 18:59

Hej.

Nedkylning av pat efter HLR görs redan prehospitalt i ett par studier. Då av ambulanssjuksköterska. Förstår inte varför man ska behöva vara läkare för att koppla en kall ringer... men de är en annan diskussion.

Jag ska också säga att jag ställer mig positiv till läkare i den prehospitala arenan OM det leder till en bättre sjukvård, inte tvärtom, som det var i skåne.

Det jag däremot blir förbannad på är när någon försöker motivera sin existens genom att gå ut i tidningen 112 med vad man inte kan kalla annat än rena lögner!

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 24/3 2009 19:21

Nu har den här diskussionen pågått över en vecka. Vi diskuterar ett citat i en tidning. Citatet i sig verkar orimligt, det finns liksom inga 20 minuter att ta av på plats......
Ingen har tydligen kollat källan ännu.

Är det för att ni VILL att citatet ska vara sant och inte vara en feluppfattning från journalistens sida?

Mvh
/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 24/3 2009 19:42

AuF skrev:Hej.

Nedkylning av pat efter HLR görs redan prehospitalt i ett par studier. Då av ambulanssjuksköterska. Förstår inte varför man ska behöva vara läkare för att koppla en kall ringer... men de är en annan diskussion.

Jag ska också säga att jag ställer mig positiv till läkare i den prehospitala arenan OM det leder till en bättre sjukvård, inte tvärtom, som det var i skåne.

Det jag däremot blir förbannad på är när någon försöker motivera sin existens genom att gå ut i tidningen 112 med vad man inte kan kalla annat än rena lögner!
Man får ju dessutom gratulera till ett räddat liv också !

Larmstatistiken på A991 torde tala för sig själv, det vore väl pinsamt att inte vara före ambulans på plats och kunna stabilisera sviktande vitalparametrar hos åtminstone en pt med deras larmfrekvens.
Det kan jag lova att den statistiken kan jag också uppvisa på flera pt senaste två veckorna och jag får inte välja vilka pt jag skall åka och titta på :idea:

:arrow: Jag tycker att akutläkarbilen skall sluta åka statistiklarm.
:arrow: Jag tycker att några av akutläkarbilens läkare skall sluta rättfärdiga sin egen existens genom att ta bort arbetsuppgifter för de sjuksköterskor som arbetar i ambulans.
:arrow: Jag tycker att akutläkarbilen skall göra uppdrag som inbegriper fler bedömningsuppdrag samt beh fler pt som skulle behandlas inom primärvården i stället för att de skall intransporteras till sjukhus med ambulans (även recept).
:arrow: Jag tycker att de skall konstatera dödsfall vb så vi slipper vänta på jourläkare i flera timmar och därmed knyta upp en akutambulans.
:arrow: Indikationen för primär utalarmering prio 1 skall vara extremt snäv. Majoriteten av utalarmering prio 1 borde vara när ambulans/akutbilspersonal begär assistans
:arrow: Konvertera A 993+ A 995 till akutambulans med ledningsfunktion(behåll gärna anestesikompetensen).

AuF

Inlägg av AuF » 24/3 2009 20:06

Det finns flera uttalande som läkare gjort senaste tiden angånende läkars betydelse prehospitalt. Att man i tex skulle öka överlevnaden på hjärtstopp ggr flera om man bara hade fler läkare i ambulanserna är ju ett uttalande som kommer ifrån Dr Finland på SöS (kommer tyvärr inte ihåg hennes namn nu).

Det kan tyvärr bli väldigt fel när man ska använda sig av statestik och studier som inte är gjorda på våra förhållanden och vår ambulansjukård.

Man borde sluta slänga sig med studier och åsikter kring något som vi själva inte testat än! Låt hos utvärdera om några år och se om detta är rätt väg att gå för oss i Sverige. Detta kan dock göras utan att man behöver nedvärdera en redan väl fungerande ambulanssjukvård.

Sedan kan man ju fråga sig varför en läkarbil enbart ska åka på prio1. Inte ofta man saknat en läkare på en dålig patient, däremot kan jag se väldigt stora fördelar med en läkare som kan triagera prio 2-3 till rätt vårdinstans samt skriva ut recept! Kanske inte lika roligt?! Tycker nog ingen. Men vi åker ändå. 8)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/3 2009 11:05

ditte skrev:
AuF skrev:Hej.


:arrow: Jag tycker att akutläkarbilen skall sluta åka statistiklarm.

Vad menar du egentligen?

:arrow: Jag tycker att några av akutläkarbilens läkare skall sluta rättfärdiga sin egen existens genom att ta bort arbetsuppgifter för de sjuksköterskor som arbetar i ambulans.

Den enskilda äkaren tar inte ifrån oss arbetsuppgifter. Det gör ambulansläkarna och det är något helt annat.

:arrow: Jag tycker att akutläkarbilen skall göra uppdrag som inbegriper fler bedömningsuppdrag samt beh fler pt som skulle behandlas inom primärvården i stället för att de skall intransporteras till sjukhus med ambulans (även recept).

Dom gör sådana uppdrag i mån av tid! Det finns som du vet bara en läkarbil..


:arrow: Jag tycker att de skall konstatera dödsfall vb så vi slipper vänta på jourläkare i flera timmar och därmed knyta upp en akutambulans.

Den tjänsten är redan upphandlad och är en fråga för landstinget i sin nästa upphandling. Man har redan lagt in en brasklapp att det kommer bli så..

:arrow: Indikationen för primär utalarmering prio 1 skall vara extremt snäv. Majoriteten av utalarmering prio 1 borde vara när ambulans/akutbilspersonal begär assistans

Varför? Det är uppenbart (med tanke på skenande avvikelser) att ambulansen, förmodligen av prestige inte begär assistans vid behov.

:arrow: Konvertera A 993+ A 995 till akutambulans med ledningsfunktion(behåll gärna anestesikompetensen).

Håller med. Den ska dock inte bemannas med ane ssk. Vi har spelat ut vår egen roll. Tycker däremot man ska ta en till akutläkarbil dygnet runt

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 25/3 2009 12:13

Det är uppenbart (med tanke på skenande avvikelser) att ambulansen, förmodligen av prestige inte begär assistans vid behov
Eller också ser man inte nyttan med att vänta på en läkare som kommer att ordinera samma läkemedel och åtgärder som man själv tänker ge.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/3 2009 14:48

Det är det avikelserna handlar om.. Att ssk inte kan sina delegeringare eller helt enkelt skiter i vad som står. Man ger mer än vad man får eller på andra ndikationer än vad vi får. Ambulansläkarna planerar åtgärder pga detta. Trist att några missköters sig när de flesta försöker håla sig till spelreglerna. Men det är kanske en annan diskussion.

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 25/3 2009 16:37

Återkommande tycker jag att jag hör i debatten att det är "dåliga" delegeringar", för få läkemedel, för små tillåtna doser etc.

Jag har en uppmaning till alla inom ambulanssjukvården i Sthlm att ta en titt på följande länk och konstruktivt dra sitt strå till stacken för att i så fall försöka förändra det till det bättre.

http://www.webbhotell.sll.se/sv/prehosp ... iktlinjer/

Mvh
/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

Skriv svar