Efterlyser flödesscheman inom ambulanssjukvård! Några tips?

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Bono

Efterlyser flödesscheman inom ambulanssjukvård! Några tips?

Inlägg av Bono » 25/9 2008 19:05

Hej på er!

Har precis startat upp en projektgrupp. På uppdrag av ledningen för Trestads Ambulans skall gruppen arbeta fram ett passande flödesschema för olika sjukdomstillstånd och situationer som vi kan ställas inför.
Exempelvis bröstsmärtor, astma, trafikolyckor etc.
Flödesschemat skall vara till för att skapa klara riktlinjer för hur vi skall arbeta men även fungera som ett styrdokument när det gäller introduktion av ny personal.
Flödesschemat är inte bindande då vi har en arbetssituation som är dynamisk där förhållanden och tillstånd kan förändras snabbt.

Nu undrar jag om Ni har gjort något liknande arbete eller om Ni vet var man kan få lite heta tips.

Tacksam för svar!

Bono :P

[/b]

AuF

Inlägg av AuF » 25/9 2008 20:51

Hej Bono.

Vet att de pågår liknande projekt i NU-sjukvården fast inne på sjukhuset där man också jobbar med utveckla färdiga flödescheman i melior. Tyvärr kan jag inget namn på nån av dom som jobbar med det men testa att ta kontakt med tex HIA, kanske kan du få lite tips där om olika flödescheman som du sedan kan modifiera för just ambulansen.

Lycka till med projektet.

MVH Auf.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 26/9 2008 16:13

Vi använder handböcker i fickstorlek med beh.riktlinjer för alla tänkbara tillstånd. Vi har det upplagt, som vi tycker pedagogiskt, med steg, 1, 2, 3. Det finns även bilagor och olika dokument, checklistor, och en läkemedelsdel med våra läkemedel, doser indikationer och kontraindikationer och så vidare. Även lite rutiner för särskilda tillfällen, såsom dödsfall och patienter som inte vill följa med. Vi har en liten bok med samma behandlingsplaner, fast anpassat för barn. Lite lathundar för läkemedelsdoser finns där också.

Den liten och praktiskt, lätta använda, i synnerhet för nyanställda och vikarier.
Grunden för beh.riktlinjerna är SLAS.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 26/3 2009 21:05

Jag aktualiserar tråden...


Jag är intresserad av länkar till alla tänkbara flödeschema som olika nationella och internationella prehospitala organisationer använder. Jag är alltså intresserad av ALLT, oavsett om ni kanske tror att jag redan vet om det.... Så har ni lust och orkar, posta era länkar.

Jag är även intresserad av akronymer som används. (ex vid medvetslöshet tänk MIDAS.)
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 27/3 2009 4:11

See de två dokumenten jag laddade upp i kunskapsbanken. Om ni vill se fler kan jag skicka per email. Jag har nått min bilagegräns nu, så kan tydligen inte ladda upp mer.
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Skriv svar